Hodinová zpoždění, stovky zrušených letů a nekonečné fronty cestujících čekajících na odbavení před odletem. Podobný chaos jako vloni by se už podle zástupců cestovního ruchu neměl opakovat.
„Jsem přesvědčen, že se nám podaří projít letošní letní špičkou bez větších potíží,“ předeslal šéf Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA Willie Walsh během nedávného výročního zasedání v Istanbulu.
Loňský zmatek a přeplněné letištní haly většiny významných letišť v Evropě a v Severní Americe zapříčinila opatrnost. Doplatili na ni nejen cestující, ale také aerolinky, které se musely potýkat s kompenzacemi za zpožděné a zrušené lety.
Jak dopravci, tak také letiště a další společnosti v cestovním ruchu zkrátka neodhadli poptávku, která loni na jaře po pandemii prudce vystřelila. Výrazně tak předčila původní odhady pozvolného návratu.
Letos se však čeká poptávka ještě vyšší. Například pražské Letiště Václava Havla za loňský červenec a srpen odbavilo celkem 2,7 milionu cestujících, ale letos by jich podle odhadů letiště mohlo být ke třem milionům.
„Opět nás čeká náročná letní sezona, na kterou se připravujeme již delší dobu. Spustili jsme náborovou kampaň, spolupracujeme s cestovními kancelářemi a informujeme cestující o tom, jak se na odlet připravit. Spouštíme také projekty, které nám v příštích letech provoz usnadní, například výměna rentgenů na bezpečnostní kontrole,“ vyjmenovává šéf největšího tuzemského letiště Jiří Pos.
Zatímco letecká doprava se postupně vrací do předpandemických objemů, personální stavy na Letišti Václava Havla nejsou na sto procentech. „Dlouhodobě spolupracujeme s přibližně pěti sty brigádníky napříč celým provozem, kteří v současné době nahrazují právě chybějící kapacity,“ vysvětluje tisková mluvčí letiště Klára Divíšková.
„U odborných a úzce specializovaných pozic je případný nedostatek řešen v rámci dobrovolných přesčasů,“ dodává se slovy, že největší nápor očekává letiště během prvního prázdninového víkendu.
Také tuzemský dopravce Smartwings, se kterým každoročně odlétá na dovolenou nejvíce cestujících z Česka, se na letošní sezonu připravoval s větším předstihem než obvykle.
Kromě náboru stovek členů sezonního palubního personálu plánuje během léta rozšířit svoji flotilu třiačtyřiceti letadel o dalších deset strojů, které si na rušné letní měsíce pronajme od zahraničních leteckých společností v rámci takzvaných ACMI kontraktů – krátkodobých pronájmů letadel i s posádkami.
„Na letní sezonu jsme provozně a personálně připraveni,“ uvádí mluvčí skupiny Vladimíra Dufková. Podle ní se ale tuzemskému dopravci podařilo bez rušení letů zvládnout i loňské léto.
Na nedostatečné kapacity nicméně loni naráželi zájemci o zájezd s cestovními kancelářemi. Zatímco během pandemie covidu lidé kupovali dovolenou spíše na poslední chvíli, nyní by s takovým přístupem nemuseli pobyt podle svých představ sehnat.
„Už nyní jsou tři čtvrtiny kapacit na letní měsíce vyprodané, takže last minute nabídka bude omezená,“ říká tiskový zástupce cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.
Letošní poptávka po cestování podle něj překoná i poslední předpandemický rok 2019. „Prodeje jsou jednoznačně vyšší oproti oběma rokům. S tím jsme i počítali a podle toho navýšili kapacity. Nepotvrdilo se, že lidé budou spíše šetřit,“ připomíná Bezděk.
Podobně to vidí i cestovní agentura Invia, prodávající zájezdy stovek cestovních kanceláří. „Cestovní kanceláře se poučily z loňské situace, kdy už v polovině prázdnin byly zájezdy téměř vyprodané a zákazníci neměli z čeho vybírat,“ popisuje mluvčí Jiřina Ekrt Jirušková.
„Pro letošní sezonu došlo k navýšení kapacit o zhruba deset procent,“ vypočítává.
Dopravní i ubytovací kapacity pak před letošní sezonou výrazně navyšovala také cestovní kancelář Blue Style.
„Poučeni z minulého roku jsme prakticky od začátku navýšili kapacity do všech destinací a vidíme, že to bylo správné rozhodnutí. Stále také kapacity přikupujeme, protože letošní zájem je enormní,“ tvrdí mluvčí druhé největší cestovní kanceláře v Česku Ilona Topolová.
Svoje slova dokládá i čísly: Blue Style už v červnu přesáhl obrat celého minulého roku – zhruba šest miliard korun.