Před deseti lety byl Jan Galgonek šestadvacetiletý mladík, který opustil solidní pozici v konzultační firmě, aby se pokusil prorazit ve světě mediálních agentur. A i když to občas bylo jen pár momentů od průšvihu, nakonec se mu to povedlo ve velkém stylu.

Během sedmi let vybudoval a prodal digitální mediální agenturu Adexpres, kterou v roce 2016 koupila londýnská skupina Dentsu Aegis Network. Cena transakce nebyla nikdy zveřejněna, ale než Michal Nýdrle loni prodal Kindred Group, hovořilo se o prodeji Adexpresu jako o největším reklamním exitu Česka. Podle lidí z branže šlo o střední stovky milionů korun.

A stejně jako Nýdrle ani Galgonek se neodebral k odpočinku. Adexpresu pod novým majitelem stále šéfuje a plánuje tak činit i poté, co mu na konci roku vyprší povinná lhůta navázaná na uvolnění poslední části kupní ceny. „Mě to pořád strašně baví. Díky Dentsu jsme navíc získali klienty jako Lego, Philips, Ikea či Mastercard,“ vypočítává Galgonek. „A ještě jsme si to tady udělali hezký!“ prohodí a rukou vybízí k pohledu na stylový a vzdušný interiér firemních kanceláří, které se nacházejí v moderní budově ArtGen v pražských Holešovicích.

Fakt, že byste kamenem dohodili do kanceláře Jakuba Havrlanta, sedícího naproti v Mall Group, je hříčkou osudu. Galgonek byl na studiích VŠE ročník nad Havrlantem a v jednu chvíli spolu dokonce dvojice bydlela na koleji. „Vždycky jsme s Kubou něco vymýšleli. V jednu chvíli jsme chtěli zakládat konzultačku, pak jsme prodávali zámek, jindy jsme se zase spolu účastnili univerzitních soutěží. Bylo to úsměvné, ale tendenci být svými vlastními pány jsme měli už tehdy,“ rekapituluje Galgonek.

Když pak Havrlant v roce 2007 rozjížděl server Bezrealitky, dlouho k sobě Galgonka lákal. Ten ale chtěl poznat, jak funguje velký byznys, a tak zamířil do konzultační firmy, konkrétně do lokální pobočky EY.

Protože měl na vysoké škole specializaci oceňování firem, nastoupil do týmu fúzí a akvizic, kde poprvé poznal, jak funguje trh digitálních mediálních agentur, tedy společností, které pro inzerenty nakupují vhodný internetový reklamní prostor. „Tenkrát jsme pracovali pro jednoho ze zájemců o koupi portálu Centrum, dělali jsme due diligence a já při tom pochopil princip digitálních médií. Hned mě zaujalo, jak ten byznys funguje a jak velký v sobě skrývá potenciál,“ přemítá s úsměvem Galgonek.

V konzultačce nakonec vydržel tři roky, poté dal výpověď a s našetřenými penězi z výplat založil Adexpres. Původní idea byla taková, že půjde o transparentní tržiště reklamního prostoru, kde bude většina procesů automatizovaná. „Mírně jsem se inspiroval Jakubem a jeho projektem, ale v našem případě jsme se spletli, protože se ukázalo, že klienti chtějí hlavně servis,“ přiznává Galgonek. Tržiště po dvou letech sice v Adexpresu odpískali, ale za tu dobu si stihli vybudovat slušnou databázi inzerentů i webů, jejichž reklamní prostory nabízeli.

Poté, co zhruba rok fungovali jako klasická mediálka zaměřená na menší weby s více specifickou návštěvnickou demografií, začali v Adexpresu své pole působnosti rozšiřovat. „Šel jsem do toho bez cizího kapitálu, bez zkušeností z oboru a s poměrně naivní představou. Protože mě ale vždy bavila čísla a akvizice, začala se mi v hlavě rodit strategie, jak prim velkých hráčů oboru narušit,“ popisuje Galgonek. Věděl, že pokud chce být relevantní, musí vybudovat skupinu, která dokáže nejen nakoupit reklamní prostor, ale i vytvořit kompletní strategii nebo třeba analyzovat data.

Galgonkovou prioritou bylo k sobě natáhnout ty nejlepší lidi, a tak na nich od začátku nešetřil, díky čemuž se mu podařilo získat první velké klienty typu UPC. S tím ale přišla i stinná stránka – dlouhé splatnosti faktur. Občas se objevily nárazové díry v cash flow, což Galgonek vykrýval dost punkově. „Doteď si pamatuju, jak jsem na sebe měl napsaných několik směnek a od známého známého si půjčoval milion korun na týden s patnáctiprocentním úrokem,“ kroutí hlavou podnikatel. „Jindy jsme to zase lepili z vlastních zdrojů – kolega dal sto tisíc, já jsem něco přihodil. Bylo to na hraně, ale když něčemu věřím, tak už se zkrátka nezastavím.“

Ke konci roku 2013 přišel zásadní zlom, když Adexpres porazil silnou konkurenci a vyhrál v tendru kompletní správu digitální reklamy pro KKCG (Sazka, MND či Fischer). „Tenkrát nás ostatní začali brát opravdu vážně,“ usmívá se Galgonek. Jakmile začaly přicházet první zisky, ihned je využil na akvizice. Koupil například agenturu Bistro, mobilní vývojáře Mobile Internet a inicioval vznik social media agentury Bistro Social.

V roce 2014 už Adexpres představoval komplexní skupinu, jejíž obrat přesahoval 170 milionů korun a o kterou se začali zajímat první kupující. Galgonek odolával další dva roky, až si v březnu 2016 plácl se skupinou Dentsu Aegis Network. „Od začátku jsem Adexpres budoval s tím, že ho jednou prodám. Pro mě to byla cesta k větší svobodě a pro firmu k větší jistotě, k novým klientům a novým technologiím. Navíc nám nikdo z klíčových lidí po akvizici neodešel, což považuji za velký úspěch,“ zamýšlí se nad prodejem.

Dnes je šestatřicetiletý Galgonek široce rozkročený. Kromě toho, že pod Dentsu stále řídí Adexpres (který rozhodně neztrácí apetit a zakládá další firmy a služby), zakládá i nové projekty, z nichž nejznámější a nejúspěšnější je studio pro vývoj virtuální reality DIVR Labs, které stojí za veleúspěšnou hrou Golem VR. „Nedávno jsme podepsali otevření herny v Dubaji a v Moskvě. Je to srdcovka a dělá mi náramnou radost,“ pochvaluje si podnikatel, který provozuje vlastní skicentrum v Edenu, bistro ve Vnitroblocku a věnuje se investicím do nemovitostí.

Nově také koketuje s veterány. „Začal jsem corvettou z roku 1972, tak jsem zvědavý, kam mě tahle cesta zavede.“