Stojím v lobby futuristické centrály HTC s otevřenou střechou a přes klidné vody Sanfranciského zálivu se dívám na Golden Gate Bridge. Mrakodrapy na druhé straně průlivu se v jednu chvíli škrábou k modrému nebi, na němž plane kalifornské slunce, aby se hned v dalším okamžiku rozzářily oproti temné noční obloze.
Chvilku je noc a další chvilku den – podle toho, jak evropský šéf společnosti HTC Graham Wheeler manipuluje s denní dobou virtuálního světa kolem nás. Ostatně, když už HTC představuje zbrusu nové headsety pro virtuální realitu, proč se na ně nezajít podívat právě do virtuální reality?
Prostředí, ve kterém se se šéfem HTC pro Evropu setkávám, abych si poprvé prohlédl dva nové headsety Vive Focus 3 a Vive Pro 2 HMD, se jmenuje Vive Sync a HTC jej vytvořila jako kompletní řešení pro B2B.
„Trend nevypadá tak, že si bude společnost kupovat kousky hardwaru, které pak bude skládat dohromady se softwarem,“ vysvětluje Wheeler. „Trendem je, že v jediném balíčku dostane firma všechno pro to, aby mohla mít svou příští poradu ve virtuální realitě.“
HTC už se od dob prvního headsetu Vive v roce 2015 podařilo nasbírat spoustu solidních referencí na to, že ve virtuální realitě dokáže zprostředkovat ledacos.
K těm největším úspěchům patří třeba spolupráce s firmou Bugatti, která přesunem svého designérského procesu do virtuální reality slavně ušetřila polovinu nákladů a čtyřicet procent času, či s výrobcem helikoptér Bell, který dříve vyvíjel jednu helikoptéru šest let – zatímco s virtuální realitou mu to zabere sotva šest měsíců.
„Pojďme se posadit ke stolu,“ řekne Graham Wheeler ve virtuálním Sanfranciském zálivu a vyčaruje před námi obří konferenční stůl. „Jak se k němu dostanu?“ ptám se z terasy centrály, z níž sleduji hypnotické vlnky v průlivu. „Teleportujte se,“ praví pan Wheeler.
Povšimnu si, že jeho digitální avatar je schopný koulet očima i vyjadřovat pocit mimikou obličeje, a poukážu na to. „To je tím, že můj headset je vybaven sledováním pohybu očí a pro spodní část obličeje má namontovaný tracker mimiky,“ vysvětlí Wheeler.
I díky těmto periferiím se prý během mítinků ve virtuální realitě v podání HTC dokážou účastníci lépe koncentrovat než třeba na online poradě na platformě Zoom.
Jde tu hlavně o pohlcení, kterého lidé na běžné onlinové poradě nikdy nedosáhnou – jedni během mítinku ještě píšou maily, druzí mají vypnutou kameru a jiní mluví s ostatními, aniž by se na ně dívali, neboť je jejich kamera zabírá z boku. „Nic takového ve virtuální realitě nehrozí,“ říká Wheeler. „Jste prostě tady a pracujete naplno.“
A právě k práci naplno je určen
headset Vive Focus 3, který mi šéf evropské HTC představí na
obří obrazovce na robotické paži opatřené kloubem. Ztlumí
přitom okolní den a promění ho v noc, abychom na prezentaci lépe
viděli. Ta se odehrává na obrazovce velké asi jako polovina
tenisového kurtu.
Vive Focus, což je „all-in-one“ řešení, čili nepotřebujete k němu už žádný počítač, se chlubí rozlišením 5K, které dávají dohromady dva displeje. Je to skoro o 260 procent více pixelů, než kolik jich má starší headset, kterým se k této virtuální schůzce připojuji. Rozlišení nového kousku je tak brutální, že když se bude v takové virtuální realitě odehrávat porada Forbesu, budeme si na ní moct přečíst i nápis na hřbetu nového čísla.
Displeje mají obnovovací frekvenci 90
Hz a nové čočky nabízejí širší zorné pole zabírající úhel
120 stupňů, takže člověk nemá pocit, že se dívá do
virtuálního světa skrz dalekohled, jako míval u starších
headsetů.
Nový Vive Focus 3 má také vyměnitelnou baterii, takže člověk může jít od porady k poradě, od rozhovoru k rozhovoru, od obchodního jednání k obchodnímu jednání. Nic z toho navíc neuslyší nikdo jiný, neboť headset disponuje technologií, která diskrétně ztlumí veškerý zvuk vycházející ven.
Celé to šlape na speciálně optimalizované platformě Qualcomm Snapdragon XR2 a využití pro byznys je přizpůsoben také kompletní balík aplikací Vive Business, který slouží právě k tomu, aby mohla být takovými headsety osazena kompletní podniková organizace. Nacházejí se tu jak konferenční místnosti a učebny pro tréninkové programy zaměstnanců, tak i virtuální kanceláře.
A pro všechny, komu by nestačil pracovní den strávený ve virtuální realitě, představuje HTC ještě nový headset Vive Pro 2, se kterým se může člověk vyřádit v říši videoher a tvůrčích programů. I Vive Pro 2 disponuje rozlišením 5K a 120stupňovým zorným úhlem, zážitek navíc vylepšuje o obnovovací frekvenci 120 Hz.
Když se mi během našeho setkání s výhledem na virtuální San Francisco podaří kompletně vypráskat baterii, setkáme se s Grahamem Wheelerem krátce ještě v onlinovém prostředí Zoomu.
Je to vtipné – ve Vive Sync jsme se setkali v tělech svých digitálních avatarů, vytvořených na základě našich reálných podob. A i když pak na obrazovce onlinového callu vypadáme přece jen trochu jinak, musím uznat, že se systému povedlo naše digitální verze vytvořit dost přesně na to, abychom se poznali i v reálu.