Magnetická navigace amerického startupu Magnetecs, která navádí v srdci na správné místo katétr opravující srdeční arytmie, fungovala v pražské Nemocnici Na Homolce sedm let.
Unikátní technologie, kterou na světě nabízela tato firma jako jediná a která se osvědčila na výbornou, skončila svou éru, protože přestal fungovat i její výrobce. Nebyl, kdo by prováděl servis a garantoval, že je pro pacienty její použití bezpečné, proto musela do starého železa.
Jenže tam ji primář kardiologie Petr Neužil neposlal. Rozhodl se, že ji nechá přetvořit na umělecké dílo.
„Měli jsme tři možnosti: dát ji do šrotu, nabídnout Technickému muzeu, což jsem udělal, ale odmítli, nebo se domluvit se sochařem,“ říká primář. Třetí možnost se povedla. Na objektu právě pracuje sochař Michal Moravec. Hlavní součást, červené srdce, vyrobila společnost Moser. Na proměnu přístroje v artefakt, který bude zdobit areál nemocnice, se složí primářovi kamarádi. Petr Neužil se směje, že zatěžovat takovými náklady daňové poplatníky určitě nebude.
Přestože si přístroj Petr Neužil velmi chválí, protože usnadnil a zpřesnil výkony spojené s léčbou arytmie, jejíchž případů přibývá a je už považována za civilizační chorobu, musela ho nemocnice vyřadit z provozu. Startup Magnetecs zkrachoval.
„Nebyl v tom koronavirus, nýbrž špatná strategická rozhodnutí jeho zakladatele, Izraelce Joshe Sachara, který je geniální fyzik, vizionář, ale špatný šéf firmy,“ míní Petr Neužil. Sachar byl zároveň manažerem a vůdčí osobou společnosti, ale pracoval i na výzkumu. Zúročoval mimo jiné své zkušenosti z dob, kdy se podílel na vývoji navigace raket Pershing. „Sachar přišel s výjimečnou technologií, která katétrem v srdci pohybovala pomocí osmi magnetů. Jeho špatná strategická rozhodnutí ale firmu potopila. Škoda,“ říká Petr Neužil.
Přitom našlápnuto měli skvěle, okolo roku 2010 se dokonce jejich největší konkurent, společnost Stereotaxis, obával, že ho Magnetecs převálcuje. Dopadlo to jinak – zatímco přístroj Magnetecsu na Homolce už neslouží, ten od Stereotaxisu ano. Přitom Magnetecs byl výjimečný. Používal pro navádění katétru, který se zavádí do srdce pacienta a odstraňuje v něm „chyby“ způsobující arytmii, osm magnetů. Čtyři nad a čtyři pod pacientem, který ležel sám v tunelu a lékař ovládal přístroj z řídicí místnosti. Konkurence nabízí technologii založenou na dvou pevných magnetech, která je o něco těžkopádnější.
Před sedmi lety dostala Nemocnice Na Homolce přístroj od firmy v rámci klinických testů zdarma, technologie konkurenta přitom stojí okolo 40 milionů korun. Mohla ho mít dokonce i o čtyři roky dřív, ale kvůli administrativě ji předběhli Španělé a Jihokorejci. Bylo potřeba udělat stavební přípravu zhruba za dva miliony korun. Teď si musela nemocnice zajistit i demontáž.
Problémy startupu Magnetecs se začaly datovat v době před třemi lety, Petr Neužil ale konstatuje, že v současné době prožívají těžké časy i další medicínské startupy.
„Technologické firmy teď vlivem odlivu peněz od investorů kolabují. Pokud vymyslíte chytrou aplikaci spojenou například s počasím a dopravou, peníze na ni máte velkou šanci sehnat téměř hned, protože návratnost je velmi rychlá. To ale neplatí pro firmy, které vyrábějí zařízení pro zdravotnictví. Investor si bude tak rok dva ověřovat, kam peníze vlastně vkládá. Zatímco aplikace pro počasí a dopravu bude třeba do půl roku až roku na trhu a začne hned vydělávat, než se všechno nastartuje v medicíně, zabere to rok, další rok budou trvat zkoušky na zvířatech, než projde klinickými testy v nemocnici, uběhne dalších pět let. Investor uvidí efekt zhruba za deset let,“ vysvětluje Petr Neužil dosavadní nechuť investorů vkládat peníze do medicínských startupů.
Koronavirus by ale mohl chování investorů změnit. „Mohli by pochopit, že investování do medicínských procesů je sice otravné a zdlouhavé, ale může se vyplatit,“ doufá Petr Neužil. V dohlednu je prý už další nová technologie navigace katétrů, která by mohla tu současnou přeskočit.