Čerstvě napadaný sníh, krásné počasí a nepřeplněné svahy. Málokterý milovník lyžování si umí představit lepší podmínky. V českých končinách ovšem zřídka vídaná situace (když už nastane, tak přijde vládní zákaz) a dostat se na špičkové zahraniční kopce nějaký čas zabere. Elitní freerider Robin Kaleta proto přichází s unikátní službou, která zájemce během pár hodin dostane k nejlepšímu prašanu v Evropě.

„Když sníh spadne, bohužel nepočká, až se rozhoupeme, seženeme letenky a přijedeme ho rozjezdit, a tak jsme tenhle obvyklý postup otočili,“ vysvětluje, co jej k projektu s názvem Powder Jet přivedlo.

„Proto prvně stanovujeme termín na prodloužený víkend, a kde ho strávíme, se uvidí těsně před odjezdem podle toho, kde to bude aktuálně vypadat nejlépe. V našem dosahu je tolik míst, že se snad ani nemůže stát, aby zrovna někde nesněžilo,“ dodává.

Powder kempy pro milovníky lyžování ve volném terénu, založené na podobném principu rychlé dopravy k čerstvému sněhu, pořádá Robin Kaleta se svou manželkou v rámci firmy Freeridecamps přes šest let. Doposud se ale zaměřovali výhradně na destinace, do nichž se dá pohodlně dopravit autem, což výběr značně limituje na oblast střední Evropy.

A tak vzniklo spojení se soukromým leteckým dopravcem Aeropartner Richarda Santuse.

Exkluzivní služba, jež minimálně u nás a dost možná i na celém „starém kontinentě“ nemá obdoby, by mohla najít uplatnění tím spíše, že plánování dopředu se s ohledem na covid a s ním spojené restrikce v jednotlivých zemích nemusí nyní vyplatit.

„Covid naopak prožitek z našeho dobrodružství ještě umocňuje. Když nevíte, kam pojedete a co přesně vás tam čeká, pocity jsou mnohem silnější, než když jsme mohli všude a nic nás neomezovalo,“ říká Kaleta.

„Záměrně vybíráme destinace v různých pohořích, aby se předpovědi počasí co nejvíce lišily a bylo tak možné vybrat ideální podmínky,“ přibližuje čtyřicetiletý vítěz mnoha mezinárodních freeridových závodů.

V úvahu připadá lyžování v několika koutech Evropy a na Blízkém východě, jako například ve španělské Sierra Nevadě, Pyrenejích, Alpách, bulharském Pirinu nebo na Kavkazu. Potenciální cíle se však odvíjejí od aktuální covidové situace.

„Zároveň se soustředíme na větší střediska, protože potřebujeme být schopni mít během třídenního užívání si dostatečnou variabilitu, abychom nemuseli opakovat jízdu na dvou třech vlecích,“ doplňuje.

To, kam s ním skupinka sedmi nadšenců vyrazí, bude záležet nejen na aktuální epidemické situaci a množství spadaného sněhu, ale také na lavinové situaci, větru či kondici svahů v uplynulých týdnech.

Cena za čtyřdenní dobrodružství se skládá ze dvou složek – pevné, tvořené programem bez dopravy (bezmála 32 tisíc), a pohyblivé, kterou představuje pronájem letadla. Jeho výše se bude odvíjet od uražené vzdálenosti a následně se rozpočítá rovným dílem mezi všechny účastníky.

Nabízí se proto otázka: bude vybraná lokalita skutečně tou s nejlepšími podmínkami a ne vždy nejdražší variantou? Kaleta věří, že v tomto ohledu má díky mnohaletým zkušenostem z kempů u lidí důvěru.

Prvních sedm klientů bude moci nové sněhové zážitky sbírat koncem února, konkrétně od 25. do 28. února. Odpověď na otázku, odkud si je nakonec přivezou, teprve přivane vítr.