Čtyřicet jedna miliarda dolarů. To je částka, na kterou se vloni nafoukl trh s nezaměnitelnými tokeny zapsanými v blockchainu. Podle kryptoanalytiků z Chainanalysis dohánějí NFT raketovým tempem konvenční umění – v něm dosáhl trh za rok 2021 objemu padesát miliard dolarů.

Na OpenSea, největším online tržišti pro prodej NFT, vzrostly loni objemy nákupů o desítky tisíc procent. Nezaměnitelné tokeny jsou miláčkem retailového investování a ze zkratky známé ještě před rokem jen hrstce geeků je světový fenomén, miliardový byznys – a taky jedno z nejprudčeji rostoucích investičních aktiv.

Jako však nezadržitelně roste nadšení okolo nezaměnitelných tokenů, které můžou být uměleckým artefaktem, brněním ve hře nebo pozemkem v metaverzu, bují napříč investičním světem i obavy. Není investiční horečka kolem NFT jedna velká přefouknutá bublina, která nevyhnutelně splaskne?

Je namístě se ptát, jestli mají NFT investiční fundament, který trh s nimi podrží, nebo tu zůstanou jen jako užitečná technologie, dokazující díky zápisu v blockchainu vlastnictví a originalitu nejen digitálního umění.

Nad technologickým fundamentem NFT, nebo taky „nifties“, jsme se už zamýšleli. Tentokrát oslovujeme přímo investory, z nichž někteří právě do NFT nalili miliony.

Přijde pád trhu s NFT a spálí se většina investorů? Zůstanou tu NFT v horizontu několika let jen jako užitečná technologie? A pokud přece jen mají fundament, v čem přesně spočívá?

Václav Dejčmar, spolumajitel RSJ

Excentrický investor, který má portfolio stejně široké jako zájmy. RSJ obchoduje na derivátových burzách, Dejčmar k tomu vlastní i Czechoslovak Models a stojí za galerií DOX. Jeden z českých apoštolů krypta, který o jeho potenciálu mluví nahlas už několik let.

Fundament NFT samozřejmě existuje. Jde o druh nehmotného vlastnictví, unikátního digitálního vzácného statku, který se nedá kopírovat.

Můj odhad je, že řekněme jedno až dvě procenta nově vznikajících NFT jsou zajímavé investice, zbytek je v horším případě nesmysl, v lepším případě vědomá charita pro oblíbené digitální kreativce.

Proto je mezi jednotlivými NFT třeba pečlivě rozlišovat a ano, myslím, že většina investorů spekulujících na růst cen NFT se spálí. Stranou nechme NFT, které mají nějakou utilitu a používají se například v herních platformách, tam platí jiná pravidla.

NFT je zavedená technologie, která zůstane na mnoha smart chainech. Téměř jistě přežijí a budou prosperovat některé konceptuálně zajímavé umělecké kolekce NFT nebo díla některých zavedených digitálních umělců.

Domnívám se však, že pro většinu nových NFT časem nebude existovat žádný sekundární trh a jejich tržní hodnota proto bude prakticky nulová. Obdobně jako na trhu s uměním – rozumně přeprodat lze jen malinké procento obrazů, které na světě existují.

V krypto světě obecně platí, že jen několik procent krypto produktů má investiční potenciál, většina věcí jsou spekulace a obyčejný gambling. To platí pro mince, tokeny i NFT. Jejich emise typu CryptoPunks, které jako první přišly s inovativními koncepty, nebo NFT zavedených digitálních umělců, prodávané velkými galeriemi, podle mého soudu investiční potenciál mají.

A jestli sám kupuji NFT? Téměř ne. NFT jsou v rámci krypto investic světem sám pro sebe. A aby člověk udělal dobré rozhodnutí, je třeba tento svět důkladně chápat a analyzovat. Na to nemám čas a nebere mě ani sociální, statusový aspekt spojený s některými zajímavými NFT kolekcemi.

Jan Barta, Pale Fire Capital

Jeden z nejmladších českých miliardářů vydělal na obchodování s internetovými doménami, dnes investuje hlavně přes private equity skupinu Pale Fire Capital a na Twitteru se netají tím, že patří spíš mezi kryptoskeptiky.

NFT jsou jedna z mála aplikací blockchainu, které najdou dlouhodobější uplatnění v různých virtuálních světech nebo herním průmyslu. To ale neznamená, že tam aktuálně není úplně šílená bublina, která masivně splaskne. A už splaskává.

Dušan Kovačič, Rockaway Blockchain Fund

Chief investment officer největšího evropského venture kapitálového fondu, který se zaměřuje na investice do krypto projektů. RBF spravuje aktiva v hodnotě půl miliardy eur. Kovačič sám vlastní stovky NFT.

Vlastnit NFT znamená vlastnit předmět uložený v blockchainu, ať už digitální, nebo fyzický. Zároveň ale fundament NFT spočívá i v principu příslušnosti do skupiny, klubu, hlavně když se budeme bavit o obrázcích jako CryptoPunks nebo znuděných opicích z Bored Ape Yacht Club.

Tak jako v tradičním světě jsou kluby vlastníků ferrari, jsou podobné kluby i online a vstupenkou do nich je vlastnictví NFT z dané kolekce. Členství v takové skupině vám pak přináší status, jehož hodnota roste nebo klesá na základě jiných lidí, kteří patří do stejného klubu.

Když vás zajímá umění, konkrétně třeba generativní, chcete vlastnit Fidenzu. Jednak proto, že jsou to obrázky vizuálně nádherné, ale taky proto, že vám poskytnou přístup k vysokoprofilovým osobnostem.

Kupříkladu Snoop Dog zorganizoval party v New Yorku během akce NFT NYC, kam mohli jen lidé, kteří nějakou Fidenzu v portfoliu mají. I proto se nejlevnější Fidenzy obchodují za 300 tisíc dolarů.

Investování do NFT je tedy jako investování do startupů. Rozdíl je v tom, že vybudovat decentralizovanou komunitu nebo klub je ještě komplikovanější než startup. Má sice větší upside, ale portfolio musíte ještě víc diverzifikovat. Namísto desítky firem musíte mít stovky NFT.

Tokenová revoluce spočívá v možnosti prokazatelně vlastnit digitální aktivum. Ve fyzickém světě si koupíte ferrari, v krypto světě si koupíte CryptoPunka. To, že máte ferrari, možná ocení jen úzká skupina lidí, se kterými se osobně potkáte. To, že ve svojí digitální peněžence máte CryptoPunks, vidí všichni uživatelé internetu.

Petr Mára, technologický evangelista

Velký propagátor NFT tokenů a hrdý vlastník rozpixelovaného CryptoPunka s číslem 9920, který si koupil loni na jaře za 32 etherů, v té době něco přes milion korun. Hned o dva týdny později dostal nabídku na prodej za dva miliony. Neprodal. Zároveň se ale nebojí říct: Devadesát devět procent eneftéček jsou nesmysly, nebudou mít hodnotu.

Fundament NFT je v tom, že umí jednu základní věc: přenést fungování offline světa do online podoby, ať už tomu budeme říkat Web 3.0, nebo metaverzum. V offline světě je každá věc unikátní, jedinečná, což v online světě neplatí – kopií můžete udělat, kolik chcete pomocí pravého tlačítka myši nebo stisku dvou kláves. NFT toto mění a dává digitálním dílům stejná pravidla fungování, jako mají ta fyzická.

V tuto chvíli je to zásadní pro umění, na síle získávají muzikanti a fotografové, ale finální destinací NFT je určitá forma online světa, která bude schopna zrcadlit fungování světa reálného. Včetně definování hodnoty věcí. Nutno podotknout, že NFT je pouze technologie. Rozměr jí dává až člověk, sama o sobě nic neumí.

A jestli NFT přežije svůj vlastní boom? Začíná už být bublina přefouknutá? NFT v nějaké formě určitě přežije, ale berte to tak, že současné NFT jsou k tomu, co bude za deset nebo patnáct let, ve stejném vztahu jako Nokia 3310 oproti iPhonu 13.

Je to absolutní začátek a NFT si zatím hledá svou cestu. Bezpochyby se vyvine do jiné formy, než kterou teď vidíme. Internet v roce 1995 taky vypadal jinak než o šest let později. A nikdo netušil, jakým směrem půjde.

Co trh s NFT sleduji, prošel už několika pády a několika růsty. Je to klasický cyklus, který vidíte všude, jen v této oblasti desetkrát rychlejší. Bublina je přefouklá, ale než splaskne, objeví se její jiná modifikace. Proto je důležitější než NFT jako technologii sledovat to, jak ji trh začíná aplikovat a používat.

Za mě aktuálně můžeme očekávat novou vlnu v podobě play-to-earn hraní, fotografií a hudby. Hry za mě osobně celý trh NFT posunou nejdál a změní hraní her obecně, ale i způsob vydělávání peněz. Stačí se podívat na Axie Infinity, nebo na právě přicházející Wolf Game.

Jan Press, ředitel Moravské galerie v Brně

Ředitel nejprogresivnější státní galerie v Česku, kterému se z Uměleckoprůmyslového muzea v Brně podařilo udělat galerii světového formátu. Od svého nástupu je otevřený novým věcem a přístupům.

Jako státní instituce nemůžeme zatím obchodovat s kryptoměnou, ale až budeme moci, tak bych rád určitě něco koupil. Umění se tímto směrem jednoduše bude ubírat. Je to podle mne jako s bitcoinem – dlouho půjde o předmět spekulací, ale jednoho dne to bude součást uměleckého standardu.

Ve finanční hodnotu NFT úplně nevěřím, ale pokud bych byl investor a sběratel, tak bych nějaký nákup již uskutečnil. V případě státní instituce dává smysl mít nějaké obchodovatelné dílo NFT už jen proto, že je to počátek něčeho nového.

Ondřej Raška, partner v Mitonu

Česká investiční skupina Miton na konci loňského roku otevřela nový fond s názvem Miton C zaměřený na rozvoj kryptoaktiv, do kterého už poslala stovky milionů korun. Další stovky milionů má Miton připravené na budoucí investice, které má na starosti jeden ze zakládajících partnerů skupiny Ondřej Raška.

V podstatě je NFT jen položka v globálně sdílené databázi, které všichni věří a mohou si data ověřit. Obsah té položky je úplně na nás. Ať už to bude reprezentace uměleckého díla, nebo toho, čeho jsem dosáhl, co umím, kde jsem byl, anebo třeba zboží ve hře.

To vše se bude zkoušet. Něco bude fungovat, něco ne. NFT je technologická inovace, která tady v nějaké formě zůstane – a je samozřejmě možné, že v budoucnu bude vypadat jinak.

Ano, je to nafouknutá bublina, která někdy někde splaskne. A pak se jinde nafoukne nová. Jako to je se všemi inovacemi.

Pavla Kosař, spolumajitelka Etcetera Auctions

V prostředí trhu s uměním se pohybuje přes patnáct let, jako historička umění a spolumajitelka aukčního domu a umělecké galerie se zaměřuje především na mladé umělce. Sleduje trh s NFT, ale staví se k němu spíš konzervativně.

Pro mě má NFT základ v nových technologiích, nových možnostech a souvisí i s tím, že lidé začínají oceňovat a přikládat hodnotu věcem, které ji doteď neměly. Mění se i to, jak oceňujeme věci.

Přesto já sama v NFT důvěru zatím moc nemám. Neláká mě to, jsem v tomto případě konzervativní investor. V oblasti umění rozhodně dávám přednost klasickým médiím, třeba i digitálním, jako je videoart. Vím, že NFT není jen umění. Ale proč bych měla vlastnit NFT některého ze zásadních momentů NBA nebo klipu?

To mi absolutně nic neříká. Zároveň chápu, že nepochybně existuje řada lidí, kterým naše investice do umění přijde stejně nesmyslná a nepochopitelná. Často slýchám: „Jak může dát někdo půl milionu za bílý monochromní obraz, na kterém nic není?“

Takže i přes osobní nedůvěru si myslím, že tu s námi fenomén NFT už zůstane. Principy obchodování s NFT se v budoucnu promítnou i do jiných transakcí, které se tak neuvěřitelně zjednoduší. NFT od začátku bylo a stále ještě je investičně zajímavá příležitost. Nicméně i tady musíte vědět, do čeho investovat.

S jistou opatrností bych snad podepsala jen to, že pro některé investory může být NFT cesta, jak diverzifikovat investiční portfolio. Musí ale počítat s tím, že jde v současnosti o velmi rizikovou investici s nejistým výnosem v budoucnu.

Proto u nás v Etceteře s NFT zatím neobchodujeme. Jsme samozřejmě otevření novým věcem, a tak oblast sledujeme. Pokud nás vývoj přesvědčí, že to má smysl a že takovou investici dokážeme před klienty obhájit, zkusíme to.