„Tvořím nové světy,“ říká beze stopy nadsázky v hlase Marc-Antoine Barrois. Jeho ruce s mrštností kouzelnického mága otevírají zlaté flakony, ze kterých nastříká trochu tekutiny na testovací proužky.

Místností jako by probleskl výboj elektrického proudu. Tak intenzivní je totiž spojení vůně kadidla, myrhy a šafránu. Barrois je ale všechno, jen ne poetický parfumér, který neslyší požadavky trhu. Je také šikovným obchodníkem, který ovšem nedopustí, aby mu touha po rostoucím byznysu zničila život.

Barrois přijel do Prahy prezentovat svou vůni Ganymede (seženete v butiku Ingridients, padesát mililitrů vás vyjde na 7150 korun) jen krátce poté, co vešla ve známost informace o prodeji kultovní značky Aesop. L’Oreál zaplatil za tuto akvizici více než padesát miliard korun. „Když jsem se před lety potkal s Federicem Mallem v New Yorku, první co mi řekl, bylo: Nikdy se nenech koupit,“ tvrdí Marc-Antoine. Malle, jeden z nejoceňovanějších tvůrců vůní současnosti, totiž svůj nezávislý parfémový dům prodal kosmetickému gigantu Estée Lauder v roce 2015.

Marc-Antoine Barrois si tento rozhovor navždy zapamatoval a nezávislosti uzpůsobil celou strukturu své tvorby i podnikání. „Od nikoho si nenechám mluvit do toho, jaké vůně mám tvořit. To, co si ode mě kupujete, jsou mé vášně, myšlenky, lidskost ve flakonu,“ dušuje se.

Barrois původně působil jako módní návrhář, který měl své přehlídky v rámci pařížského fashion weeku. Posledních osm let se věnuje tvorbě parfémů, které mají ztělesňovat tichý luxus. Obvinit jej tedy z toho, že se snaží surfovat na popularitě trendu quiet luxury, nelze. Elegance, sofistikovanost a jakýsi klid jsou hodnoty parfuméra, který vůně nerozděluje na ženské a mužské. V roce 2020 také Barrois obdržel cenu v rámci prestižní soutěže Fragrance Foundation Awards.

„Chtěl jsem například, aby náš butik v Paříži měl skleněný mrak, a tak tam je. Nedělám ve svých vizích žádné kompromisy.“ Vlajkový obchod značky najdete také v Londýně, celkově se vůně prodávají v sedmadvaceti zemích světa. „Věřím, že růst bude firma i přesto, že ji neprodám. Nechci vyplňovat excelové tabulky a ztratit lidskost,“ proklamuje.

Velmi důležitá je podle Marca-Antoine Barroise také atmosféra v jeho týmu. Ostatně, jedná se o rodinné podnikání v tom smyslu, že počátečními investory byli přátelé a rodina. Parfumér, který pochází z rodiny o pěti sourozencích, je nyní otcem dvou malých dětí, na které před pár týdny přepsal většinové podíly.

„Věřím, že ve velikosti naší malé firmy se skrývá její síla. Do roku 2026 chceme zásadním způsobem zmenšit svou uhlíkovou stopu. Když jsem se rozhodl, že přestaneme používat obaly, trvalo to tři dny. Nikoli roky schvalování,“ popisuje.

Pokud jste si parfémy, které pracují s opojností aromatických bylin, oblíbili, nepočítejte, že vás Marc-Antoine bude zásobovat novinkami.

„Vyvinout naše vůně je velmi drahé, mám jako parfumér úplnou volnost. To, co předávám ve svých vůních, je víc než parfém. Je to vzkaz, že svoboda je cennější než peníze a hmotné bohatství,“ proklamuje. Vzletná slova potvrzují fakta: bestsellerem napříč zeměmi je parfém Encelade, který Barrois uvedl před třemi lety. Velký zájem pochází ze strany generace Z, která o něm natáčí videa na Tik-Toku.

@liberta.spahiu

Ohhh bre u tranova per kete parfum #Encelade 🤩 #marcantoniebarrois #mdp #anderrnenjeshishe @maisondeparfum_prishtina

♬ original sound – libertaspahiu

Když Marc-Antoine Barrois mluví o své firmě a o tom, jak parfémy vyvíjí (například nikdy nové vůně netestuje na papíru, celý proces musí probíhat na kůži zaměstnanců a přátel), je vám jasné, že žádný kosmetický konglomerát by s ním spolupracovat ani nemohl. „Snad někoho také inspiruji, že tvrdohlavým přístupem můžete získat i komerční úspěch. Když jsme v roce 2015 uvedli první vůni, byla za dva měsíce vyprodaná,“ uzavírá.