Prodej nových osobních aut v Česku v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192 087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících také stále více nepříznivý ekonomický vývoj. V prosinci klesl odbyt o 10,2 procenta. Oznámil to Svaz dovozců automobilů.

První se na pomyslném žebříčku nejúspěšnějších značek i přes jedenáctiprocentní pokles umístila Škoda s 62 905 prodanými vozy, s osmiprocentním poklesem a odbytem 18 604 aut následuje Hyundai a třetí je Volkswagen, kterému klesl prodej o pět procent na 16 020 automobilů. Následují Toyota, Kia, Dacia a Ford.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 13 906 prodanými vozy, druhá skončila Škoda Fabia a třetí je s osmi tisíci Hyundai i30. Nejprodávanější třídou byly vozy SUV s podílem 44,6 procenta, následuje nižší střední třída s 15,4 procenta a malé vozy s 13,4 procenta. Podíl benzinových vozů činil 66,5 procenta a diesely představovaly necelých 25 procent. Podíl elektromobilů zatím stoupl na dvě procenta.

Počty dodaných vozů jsou podle vedoucího českého zastoupení Škody Jiřího Maláčka negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině. „Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek,“ dodal.

Prodej lehkých užitkových aut loni meziročně klesl o čtrnáct procent na 16 908 vozů. Nejvíc kusů, konkrétně 2852, prodal Renault, druhý byl Ford s prodejem 1974 aut a třetí Peugeot předal 1802 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Renault master.

Odbyt nových nákladních vozů se loni zvýšil o 3,6 procenta na 8988 vozidel, v prosinci ale o 7,6 procenta klesl. Nejvíce vozů prodal Mercedes Benz, druhé skončilo Volvo a třetí DAF.

Registrace nových autobusů loni vzrostly o necelých 21 procent na 1215 vozidel. První je domácí značka Iveco Bus se 435 autobusy, následuje SOR s 276 vozidly a třetí Setra prodala 231 autobusů. Přes 71 procent tvořily autobusy linkové.

V kategorii motocyklů vzrostl prodej o 16 procent na 25 561 strojů. Na prvním místě skončila japonská Honda s 4873 prodanými stroji, následuje čínská CF Moto s prodejem 2389 vozidel a třetí je Yamaha se 1702 motocykly.

„Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude zejména ekonomický vývoj, tedy očekávaná recese a vysoká inflace. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině,“ řekl Daniel Janeček z poradenské firmy PwC.

Uvedl, že na druhou stranu vzhledem ke dlouhým dodacím lhůtám automobilů z minulého roku budou významnou část registrací v roce 2023, zejména v první polovině roku, představovat objednávky z předchozího roku. „Pro letošní rok očekáváme podobnou výši registrací jako v loňském roce – v rozmezí 180 až 200 tisíc vozů,“ dodal Janeček.

Dovoz ojetých osobních aut klesl v minulém roce o 13,2 procenta na 161 186 vozů, což je nejméně za posledních sedm let. Průměrné stáří se zvýšilo o 0,4 roku na 10,8 roku. Přes 52,6 procenta vozů bylo starších deseti let.