Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v březnu meziročně snížil o 5,2 procenta na jeden milion vozů. Je to první pokles v letošním roce a největší propad od července 2022, vyplývá z údajů, které ve čtvrtek zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Sdružení jej vysvětluje načasováním velikonočních svátků a celkovým poklesem trhu.

Přední evropské automobilky Volkswagen a Stellantis uvedly, že situace na trhu bude v roce 2024 náročná v důsledku slabé globální poptávky po elektromobilech, rostoucí čínské konkurence, trvalého tlaku na náklady a také v důsledku geopolitického napětí.

V Německu, které je největším automobilovým trhem v EU, se v březnu prodej nových osobních automobilů meziročně snížil o 6,2 procenta, ve Španělsku o 4,7 procenta, v Itálii o 3,7 a ve Francii o 1,5 procenta.

Za celé první čtvrtletí letošního roku se počet registrací osobních automobilů v EU zvýšil o 4,4 procenta a dosáhl téměř 2,8 milionu vozů.

Prodej elektromobilů na baterie se v březnu oproti předchozímu roku snížil o 11,3 procenta, což odráží širší pokles trhu, uvedla ACEA. Registrace hybridních elektromobilů vzrostly o 12,6 procenta.

Elektromobily na baterie tvořily třináct procent trhu, hybridní elektromobily pak měly tržní podíl dvacet devět procent.

Elektrifikované vozy – buď plně elektrické modely, plug-in hybridy nebo plně hybridní vozy – prodávané v EU tvořily v březnu 49,1 procenta všech nových osobních automobilů. Ve stejném období loni to bylo 45,5 procenta.

Český Svaz dovozců automobilů už dříve oznámil, že prodej nových osobních aut v České republice zpomaluje.

Po loňském dvouciferném růstu se v letošním prvním čtvrtletí meziročně zvýšil jen o 2,2 procenta na 57 605 aut. V samotném březnu proti stejnému měsíci loni prodej klesl o 15,5 procenta.

Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v březnu prodej v zemích EU podle údajů ACEA meziročně zvýšila o 1,9 procenta na 67 460 vozů. Podíl této značky na unijním trhu tak stoupl na 4,9 procenta ze 4,7 procenta před rokem.