Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii se v loňském roce zvýšil o 13,9 procenta na 10,5 milionu vozů. Růst zaznamenaly všechny země s výjimkou Maďarska.
Elektrifikované vozy, tedy buď plně elektrické, nebo hybridní, se na celkovém počtu registrací nových aut podílely 48,1 procenta, v roce 2022 jejích podíl činil 44,2 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V Maďarsku se prodej loni snížil o 3,4 procenta. Na předních evropských automobilových trzích prodej výrazně rostl. V Itálii stoupl o 18,9 procenta, ve Španělsku o 16,7 procenta a ve Francii o 16,1 procenta.
V Německu, které je největším evropským automobilovým trhem, prodej meziročně stoupl o 7,3 procenta. Vysoký růst zaznamenala i Česká republika, kde se prodej zvýšil o 15,3 procenta.
V samotném prosinci se však prodej aut v Evropské unii snížil o 3,3 procenta na 867 052 vozů a zaznamenal první pokles za šestnáct měsíců. K poklesu přispěl vysoký výkon v prosinci 2022. V Německu se prodej propadl o 23 procent. Ve Francii a Španělsku naopak stoupl o více než deset procent.
Bateriové elektromobily se loni staly třetí nejoblíbenější volbou kupujících. Jejich podíl na celkovém prodeji činil loni 14,6 procenta a překonal podíl vozů s dieselovým motorem, který činil 13,6 procenta.
Prvenství si udržely vozy s benzinovým motorem, které měly podíl na prodeji 35,3 procenta. Druhé místo s podílem 25,8 procenta patří hybridním elektromobilům.
Největší automobilkou v Evropské unii loni zůstala skupina Volkswagen, jejíž prodej stoupl o osmnáct procent na 2,75 milionu vozů a podíl na trhu se zvýšil na 26,1 procenta. Do skupiny patří i česká Škoda, jejíž prodej se zvýšil o 25,8 procenta a podíl na trhu na 5,5 procenta.
Druhému Stellantisu prodej stoupl o 2,9 procenta a Renaultu o 16,9 procenta. Prodej výrobce elektromobilů Tesla loni stoupl o 89,2 procenta a podíl na trhu se zvýšil na 2,6 procenta. Prodej loni klesl automobilkám Ford, Mitsubishi a Honda.