„Díky bohu, že se spolu můžeme zase potkávat. Moje práce tím opět dostala velmi podstatný lidský rozměr,“ začíná náš hovor Julie Žáčková, která se právě vrátila z Cannes. Na tamním filmovém festivalu stihla nejen vidět snímek Triangle of Sadness, který vyhrál Zlatou Palmu a sklidil osmiminutové ovace vestoje, ale především absolvovat bezpočet důležitých setkání.

Žáčková je na českém filmovém poli stále vzácným úkazem. Není herečkou ani režisérkou, nýbrž producentkou. A těch máme zatím v nejvyšší lize zoufale málo. Kariéra Žáčkové letí strmě nahoru, protože je společně s kolegou Janem Hlavsou producentkou oceňovaného snímku Okupace a do Cannes přijela kvůli svému připravovanému filmu Gritty Eyes.

„Absolvovala jsem několik schůzek s agenty a měla možnost projekt představit, pobavit se o jeho možnostech na festivalech a distribuci. Někdo chce projekt vidět hotový, jiný ho zase potřebuje během fáze střihu, “ přibližuje důvody, proč filmoví profesionálové jako ona zamíří na festival, který široká veřejnost vnímá hlavně přes červený koberec pro celebrity.

V Cannes máte možnost posunout svůj film mezi nejdůležitější osobnosti v oboru. „Konají se zde nejrůznější eventy pro profesionály. Základní dovedností producenta je umět mluvit s lidmi, proto jsou velké festivaly pro nás tak zásadní,“ vysvětluje Žáčková.

Z filmových gigantů ale nijak nervózní není. Pracuje pro českou společnost Unit Sofa, největšího tuzemského výrobce zahraniční reklamy. „Největším zážitkem pak pro mě bylo pražské natáčení klipu Kanye Westa No Church in the Wild, kdy bylo zavřeno několik mostů, pochodovali zde herci v roli demonstrantů a u Rudolfina stál živý slon,“ vzpomíná Žáčková, která na tomto natáčení přímo nepracovala – věnuje se filmové divizi, a tedy vývoji filmů.

Zde momentálně pracuje na několika snímcích, například s režisérkou Miladou Těšitelovou připravují celovečerní horor o mateřství. „Zda se na mě dívají mí kolegové jinak, protože jsem žena?“ opakuje otázku.

„Možná ze začátku. Než přijde první úspěch, tak se vám stává, že ostatní sledují, zda to zvládnete. Nebo se stávalo, že se někdo obracel pouze na mého mužského kolegu, vynechával mé jméno z podpisu smluv nebo komentoval moje oblečení či vzhled,“ vyjmenovává Julie Žáčková přetrvávající společenské neduhy.

Producentka je zároveň přesvědčená, že respekt přichází úměrně s rostoucím profesním kreditem. „Okupace se díky HBO objeví ve třinácti zemích Evropy, momentálně objíždí svět a díky spolupráci s Českými centry ji čeká projekce ve Spojených státech,“ přidává aktuální zářez.

Zároveň svou roli ženy-producentky bere velmi vážně vzhledem k mladším generacím. Společně s kolegyní Dagmar Sedláčkovou řídí českou pobočku platformy Girls in Film, založenou Slovenkou Nikolou Vašákovou v Londýně.

„Během svých začátků jsem neměla ke komu vzhlížet. Filmoví producenti fungovali jako pánský klub, chyběly mi profesní vzory,“ vzpomíná Žáčková. Girls in Film spolupracují s Letní filmovou školou v Uherském Hradišti a Karlovarským festivalem a začínajícím profesionálkám ve filmovém průmyslu nabízejí workshopy, přednášky i možnost získat potřebný mentoring nebo se přímo účastnit natáčení.