Co s načatým pátečním večerem? Člověk zvyklý zakončit pracovní týden na barové stoličce u oblíbeného drinku může mít kvůli koronavirové plošné zavíračce problémy. Menší potíží je, že předěl pracovního týdne a víkendu není v nynějším bezčasí tak ostrý. Tou větší, že na barovou stoličku nelze usednout.

A teď dobrá zpráva: možnost dát si svůj oblíbený drink zůstává.

Některé podniky nabízejí rozvoz koktejlů domů, což jim sice obstarává jen zlomek předešlých zisků, zásadnější ale pro ně v tuto chvíli je, že se tím snaží udržet v povědomí zákazníků.

„Dodávání míchaných nápojů v podstatě do obýváků je pro nás absolutně neprozkoumané území, ale v současnosti jde o jediný způsob, jak být v provozu a poskytnout lidem jakýsi standard,“ říká Michael Hanák, provozní a barman podniku Bonvivant’s CTC na pražských Vinohradech, který službu, o níž v normálních časech neuvažoval, spustil před týdnem.

Zatímco rozvoz piva či vína je poměrně běžný a snadný, distribuce drinků na dálku je náročnější. Hanákem namíchané dílo je vezeno v obalu, jenž obsahuje zavíčkovanou lahvičku, led ve speciální izolační mističce, součástí balíčku jsou i kousky sušeného ovoce. „Zkusili jsme to udělat tak, aby měl člověk už při rozbalování radost,“ říká Hanák.

Servis i logistika se samozřejmě liší podnik od podniku, na Bonvivant’s CTC je pouze ilustrován princip, jak vše může fungovat. A aby nedošlo k mýlce: připravované drinky nejsou výhradně pražskou záležitostí, lze si je v soukromí vychutnat na dalších místech v republice.

Třeba na Hané. Takzvaný „Olomócký rozvoz drinků“ provozoval podnik Koktejly a sny i před koronavirem, nyní ujišťuje, že barman má při přípravě roušku, rukavice, neustále používá dezinfekční gel (jistě jen na ruce, nikoli jako ingredienci) a předání i platba jsou bezkontaktní. V nabídce je 34 drinků.

V Brně je Bar, který neexistuje. Tak se podnik jmenuje a ve skutečnosti existuje, stojí ve středu města. Nyní jako by opravdu svým způsobem neexistoval – pro hosty, kteří by jej chtěli navštívit. Proto rovněž vsadil na rozvoz drinků a přidal bonus: míchání objednaných drinků lze živě sledovat přes Facebook.

A pozor, dnes je v Baru, který neexistuje od 19 hodin živé vysílání nazvané Ginová horečka páteční noci. Vůni jalovce přes obrazovku bohužel neucítíte, ale v dnešních časech lze mít i z této improvizace radost.

Zpět do Prahy, kde Bonvivant’s CTC nabízí ke koktejlům také pivo a skvělý cider. V nabídce je i domácí trhaná plec s okurkou pro případ, že bonvivánům zásobeným od Bonvivant’s vyhládne.

Míchané nápoje si jde objednat i v restauracích, které jimi zpestřují nabídku zaměřenou převážně na jídlo. Asijská restaurace Sansho na pražském Novém Městě pošle zájemci litr margarity za 650 korun a podle znalců je výtečná. Sansho ji až do lednice klienta (no dobře, takřka do lednice, když je nutný sociální distanc) pošle prostřednictvím platformy Wolt.

Přes Dáme jídlo zase distribuují své drinky jiné podniky, třeba pražský Banker’s Bar nebo právě Michael Hanák z Bonvivant’s. Koktejly s jeho rukopisem souběžně rozváží bar vlastními silami, zatím od čtvrtka do neděle.

Dnes to tedy jde! Dnes je přesně den na Hanákovo Negroni! Nebo na jiný koktejl. Otravná koronavirová doba má jednu nepatrnou výhodu, že i vlastní neřestí – v tomto případě náklonností k alkoholu – lze pomáhat druhým, zde konkrétně barům a barmanům. „Protože barman za zavřenými dveřmi, barman bez hostů, je nikdo,“ posteskne si Michael Hanák.

V Brně je Bar, který neexistuje. Po celé republice jsou barmani, kteří existovat chtějí.