Během pár týdnů o tomhle fenoménu mluví celý svět. Film o hračce, která spatřila světlo světa na konci padesátých let, láme v roce 2023 všechny rekordy.

Celovečernímu snímku Barbie stačilo jen šestnáct letních dnů na překonání miliardy dolarů na celosvětových tržbách z kin. Magická hranice padla v noci na pondělí 7. srpna, kdy se započítaly víkendové výnosy z kin v Asii a v Americe.

Přelomové číslo je zásadní i pro Gretu Gerwig. Pondělním ránem se stala historicky vůbec první režisérkou, jejíž film miliardových tržeb dosáhl. Jak se to vlastně stalo?

Filmová Barbie přitáhla i publikum, které titulní panenka vůbec nezajímá, a vzbudila globální diskusi. Byla osvěžujícím překvapením pro řadu renomovaných kritiků, kteří namísto očekávané limonádovo-popcornové zábavy, na kterou lákaly přeslazené afektované trailery, obdrželi svého druhu feministický manifest.

Snímek kritizuje, co Barbie za šedesát let na trhu ztělesňovala a mnohdy dodnes ztělesňuje. Jak říká známý marketingový slogan firmy Mattel: „Můžeš být, čím chceš!“ Ledaže by ne, dodává lakonicky film Grety Gerwig.

Paradox, akcentovaný většinou recenzí, které o filmové Barbie v době premiéry vyšly, zjevně mile potěšil a nalákal do kin i diváky, kteří se původně na růžovou novinku vůbec nechystali. Hned první víkend po premiéře měla Barbie na kontě 162 milionů dolarů.

Velmi pochvalné recenze na „nejblonďatější film sezony“ vyšly napříč tituly od The New York Times přes BBC až třeba po Le Monde. Ohromná marketingová kampaň navíc plnokrevně zapojila i byznys: na Barbie trendu se svezly i značky, které jinak s růžovým logem nemají nic společného, od potravinářských gigantů přes módní a spotřební design až třeba po automobilky.

Nevidět filmovou Barbie navíc v současné době zavání syndromem FOMO, nejen ve vaší bublině na sociálních sítích. Stačí se podívat na mikrotrend aplikací jako Bairbie.me (před kterými ovšem důrazně varují hlasy z oboru kyberbezpečnosti).

Touha mít na sítích své selfie upravené do stylu panenky Barbie či Kena, když ho mají i všichni ostatní, byla ovšem v danou chvíli silnější.

Podle údajů portálu Box Office Mojo vydělala Barbie v amerických kinech prozatím 459 milionů dolarů, mezinárodní tržby činí k 6. srpnu přes 572 milionu dolarů. Rekordnímu výsledku pomohlo i vstřícné přijetí filmu v Číně, která prožívá přímo Barbie boom.

Mimořádný zájem o vše, co souvisí s Barbie, včetně globálně zvýšených prodejů samotné panenky, ostatně v posledních zprávách konstatuje i výrobce Mattel.

Barbie se tak stala letošním hitem číslo jedna, to všechno v čase dovolených. Nepochybně pomohl i vtipný virální marketingový trend „Barbenheimer“, naznačující divácké odhodlání zhlédnout najednou oba napjatě očekávané filmy, které měly premiéru shodně 21. července.

Sociální sítě zaplavily fotky párů, které jdou statečně na oba filmy během jediného odpoledne – Barbie má bezmála dvě hodiny, Oppenheimer režiséra Christophera Nolana impozantních sto osmdesát minut. Prozatím mu vynesly „jen“ 552 milionů dolarů, takže růžová hrdinka zatím atomovou bombu jasně válcuje.