Sousloví „elektrický Rolls“ zní asi stejně lákavě jako „benzínová kytara“. Ale život je bohatý, a tak je možné všechno. Takže i Rolls s elektrickým motorem. Tohle je první ochutnávka prvního elektrického Rolls-Royce Spectre.

Nakonec, nikdo si nekupuje Rolls-Royce kvůli motoru, spousta jeho majitelů možná ani neví, kde ho má. Vevnitř ho nikdy neslyšeli, i když je to ikonický dvanáctiválec, za který by petrolhead položil život.

Ale majitel Rolls-Royce málokdy bývá pravověrný hltač benzínu a kapotu otevírá asi tak často jako víno vylovené z Titanicu.

Rolls je synonymum absolutního pohodlí a je tedy nakonec fuk, jestli jezdí na elektriku, benzín, champagne, gin&tonic nebo fish&chips. Klíčem je tu pohodlí, pocit, že luxusněji už jezdit nejde, a taky jistý blahosklonný feeling mírné třítunové nadřazenosti, který si s Rollsem kupujete.

Rolls nemusí křičet, že je tady –⁠ on tu prostě je a nikdo ho na silnici nepřehlédne. Motor nemusí řvát, řidič nemusí driftovat nebo otevřít okýnko a pouštět okolí nějakou pitomou hudbu, jenom proto, aby ho někdo zaregistroval.

Rolls je v tomhle úplně jiný, tohle impozantní auto většinou vzbuzuje veskrze pozitivní emoce a lidi, co ho vidí jen zvenku, neštve.

I Rolls poháněný elektromotorem je prostě Rolls-Royce. „V první řadě je to Rolls-Royce, až potom elektromobil,“ vysvětluje CEO téhle značky Torsten Müller-Ötvös. A je to tak, jak říká –⁠ na první pohled je jasné, jaké geny Spectre má. Rodný list je prostě vystaven v Goodwood, Great Britain.

Tohle kupé má skoro pět a půl metru a téměř tři tuny. Mít ještě o pět set kilo víc –⁠ což by se v dalších modelech mohlo stát –⁠, najednou bude šofér potřebovat papíry na náklaďák.

„Ano, kvůli bateriím je auto těžší, ale bude se vám zdát při jízdě lehké jako peříčko,“ tvrdí CEO Müller-Ötvös o jedenáct centimetrů vysokých bateriích s výkonem 102 kWh.

Spectre stojí na dosud největších kolech, co jaký Rolls Royce měl –⁠ třiadvacet palců mají a auto zvedají o dobré čtyři centimetry výš. Dovnitř vás pozve největšími dveřmi, jaké kdy historie viděla, a je to vstup jak do Buckinghamského paláce.

Auto je to mohutné po všech stránkách, ale rozhodně mu nelze upřít jistou gargantuánskou ladnost a eleganci. „Tohle auto jsme definovali vlastně pouhými třemi tahy tužkou,“ vysvětluje Anders Warming, Director of Design, a ty tři ladné tahy ukazuje.

Když chodí kolem auta, je to jak kdyby chodil kolem básník. „Tady vidíte monolitickou mohutnost útesů Seven Sisters, tady jasnou modrou linii jachty či závodní lodě a tady ostrov uprostřed jezera,“ říká zasněně, když ukazuje na zadní světla.

Designéři museli u Spectre řešit víc než kdy jindy aerodynamiku, aby co nejvíc prodloužili dojezd baterií. A tak typická přední „mříž“ chladiče, které tu říkají vcelku trefně Pantheon, je daleko jemnější a hladší než u rollsů s benzínovým motorem.

Rolls-Royce Spectre

Ta zadní světla, „ostrov na jezeře“, jak říká Anders, mají na kraji skoro neznatelné zalomení, na něž šéfdesigner upozorňuje –⁠ právě kvůli odtoku vzduchu. Kvůli ní upravili i křídla ikoně Rolls-Royce, víle Emilly, Spirit of Ecstasy, která rozráží vzduch na každé cestě každého Rolls-Royce.

Tady jsou křídla hladší a malinko stažená dozadu. Díky tomu všemu je to nejaerodynamičtější Rolls všech dob s koeficientem odporu 0,25.

Spectre má slibovaný dojezd 530 kilometrů –⁠ při testu v Kalifornii na ne moc náročných silnicích a při dodržení všech rychlostních limitů mi po ujetí 237 kilometrů zbývalo přesně padesát procent kapacity, takže to nejspíš sedí.

Dva elektromotory dávají autu výkon 584 koní. Ohromný kroutící moment má sílu stáda slonů, ale jako v každém Rollsu ani tady nemá člověk potřebu trhat rychlostní rekordy. I když by to šlo.

Vy ale budete ladně a klidně plout krajinou, čas tak nějak v Rolls-Royce přestává hrát klíčovou roli. Mezi vinicemi v Napa Valley, kde Rolls na začátku července poprvé prošel naším testem, byla rychlost vyloženě zbytečná.

Klikaté silničky nad vinicemi Rutherford či kolem vinařství Robert Mondavi samozřejmě třítunové auto projíždí i díky řízené zadní nápravě hladce a elegantně, nijak těžkopádně. Ale i kdyby chtělo, zatáčky prostě neřeže. 

Proč by to taky dělalo. Magic carpet, létající koberec, jak se přezdívá podvozku Rolls-Royce, je i tady prostě magicky pohodlný, nic podobného v žádném jiném autě nezažijete. Stará se o to spousta prvotřídní technologie, přední náprava komunikuje v milisekundách se zadní, ale to je vám jako šoférovi nebo pasažérovi Spectre úplně jedno.

Elektrický Spectre vypadá jako Rolls. Jezdí jako Rolls. Je to prostě Rolls.

A navíc ještě tišší, než všechny ty supertiché před ním. Konstruktéři tu mají zaklínadlo „Silence is luxury“ a ve Spectre je to ultraluxury. Neslyšíte prostě nic. Nic. Ani zvenku, ani vevnitř. Ticho jako v chrámu.

Je tu možnost pustit si do kabiny zvuk elektromotoru, ale ten je, jak to v dnešní lehce pošahané době bývá, umělý a falešný. Takže si ho prostě nepustíte.

Vy chcete všechno, co tohle auto nabízí. Pohodlí a luxus mimo měřítka, měkoučký létající koberec a ticho, co vás bude stát s daní plus mínus devět a půl milionu.

Rolls-Royce už má stovky předobjednávek, když objednáte dnes, vezete se v prvním elektrickém, superaerodynamickém a nejtišším Rollsu všech dob za rok, za rok a kousek.

Enjoy the silence.