skip to main content
Malá firma

Psichologie. Oceněný projekt tréninku psů bez klasických trestů přeroste Česko

3 minuty čtení

Cvičiště není třeba. A na tradiční tresty založené na fyzickém násilí rovnou zapomeňte. Při tomhle tréninku psů jsou naopak trénováni i jejich páni. Původně skromný projekt Psichologie.cz, založený v létě 2019 Tomášem Nushartem a jeho přítelkyní Kateřinou Pavlů, získal i mezinárodní ocenění a je o něj takový zájem, že neustále roste.

„Minulý měsíc jsme si poprvé vyplatili symbolickou výplatu, jinak ale veškeré peníze investujeme do dalšího rozvoje,“ vypravuje Nushart. „A ocenění, která jsme dostali, nás samozřejmě těší, ale ještě mnohem větší radost máme z toho, že s námi spolupracuje naprostá špička trenérů. Skutečnost, že se spojili právě s námi, dokazuje, že nám věří a také to, že náš projekt má smysl.“

Otázku po smyslu projektu jde zformulovat stylově – v čem je jádro pudla? Tvůrci charakterizují Psichologii jako akademii psího online vzdělávání. Po jejím absolvování sice vy ani váš pes akademický titul před jméno nezískáte, měli byste však mít podstatně větší znalosti o výchově psa, případně o tom, co si počít s jeho problematickým chováním.

Reklama
Aktuální vydání magazínu

„Na první pohled vypadá online trénink psů – tedy bez cvičiště – možná jako nesmysl, ale my jsme přesvědčeni, že klíčové jsou vědomosti majitele. Že tyhle vědomosti povedou ke správné a etické výchově psů, k odstranění pofiderních metod,“ vysvětluje Tomáš Nushart.

Jak vše funguje? Zájemce si na pětadvacetiletým párem vytvořeném webu vybere a zaplatí kurz. Nabídka je pestrá, obsahuje například 10 nejdůležitějších povelů, Komunikační signály pro pokročilé, Výchovu psů pro děti, Spolehlivost bez vodítka, Separační úzkost nebo Skákání psa při vítání.

Cena kurzu závisí na tom, který je zvolen; v řádu stovek se pohybuje pod a nad hranicí tisíce korun. V zakoupeném videu zkušený lektor popíše problematiku a navrhne možná řešení. Doplňující otázky či diskusi lze následně vést v uzavřené skupině na Facebooku.

V lockdownu zavřený národ pejskařů klikne na kurz a vzdělává se. Psichologie na první pohled trefila vhodnou dobu, vznikla však ještě před pandemií, což dokazuje, že její zakladatelé byli přesvědčeni o perspektivě projektu. Covidová opatření jim podle všeho přihrála víc klientů, ale i o něco větší konkurenci.

Reklama

Coby dvojnásobný mistr republiky ve florbalu měl Tomáš Nushart původně zkušenosti s jiným tréninkem. Nyní se s přítelkyní věnuje tréninku psů, který se odlišuje od tradičních metod.

Nepotřebuji nesmysly jako ostnatý obojek, nepotřebuji psa mlátit nebo na něj křičet.

„Je nepřesné říkat, že nepoužíváme tresty, poněvadž při výchově psa tresty opravdu fungují,“ vysvětluje kouč. „Naše tresty ale nejsou založeny na nátlaku, na síle. Když pes třeba při vítání skáče, otočím se k němu zády a zvíře přesně tohle cítí jako trest. Nepotřebuji nesmysly jako ostnatý obojek, nepotřebuji psa mlátit nebo na něj křičet.“

Tomáš Nushart tvrdí, že akademie se hodí pro veškerá psí plemena: byť se rasy odlišují specifickými vlastnostmi, společnou mají interakci a spolupráci s člověkem a právě na tento rys je Psichologie zaměřena.

Název projektu je hravý, ale nyní už lehce nepřesný. Zejména z iniciativy Kateřiny Pavlů už je možné zakoupit i kurz zaměřený na kočky. Na první dojem je úsměvné, že mladý pár nabízí i takzvaný Kozokurz. Ten však není určen k výcviku koz, ale k ukázce, jak správně cvičit psa. „Zatímco totiž německý ovčák vám promine jakoukoli chybu, koza vám neodpustí nic,“ říká Nushart.

Už v roce svého založení se stala Psichologie vítězem Social Impact Award, akcelerátoru pro mladé inovátory. A jako první v Česku dosáhla na grant nadace Awesome without Borders podporující projekty snažící se zlepšit svět. Jednalo se o tisíc dolarů, důležitější však podle oceněných bylo, že si jejich nápadu všimli v zahraničí.

I tam totiž Tomáš a Kateřina hodlají svůj portál částečně směrovat. Hlavními zákazníky budou i nadále Češi, pro které se připravují další videokurzy, nicméně v plánu jsou i lekce v jiných jazycích. V tomto ohledu leží potenciál zejména v oslovení Skandinávců, kteří sice nemají tolik psů jako Češi, ale daleko víc do nich investují.

Reklama
Reklama