skip to main content
Forbes Woman

Půjčila si dvacet tisíc od mámy a rozjela byznys. Teď buduje prémiový parfumérský dům

Dům surrealisty Jana Švankmajera přimáčknutý k barokní zdi pod Hradčany vypadá zvenčí jako doupě středověkého alchymisty. Na kolemjdoucího shlížejí z balkonu busty bachratých vousáčů, a když vstoupíte do ateliéru v přízemí, od dveří vás doprovodí omamná vůně oudu, pačuli a santalu. Mezi lahvičkami s vonnými esencemi, pipetami a laboratorním sklem míchá Kateřina Šantrochová osobité vůně pod svojí značkou Scent Roche.

„Vůně mě fascinovaly odjakživa,“ líčí mi tmavovlasá parfémářka vzpomínku, jak ve Francii narazila na parfém, kterým se voníval Napoleon, a jí v hlavě explodoval ohňostroj asociací a obrazů.

K voňavé profesi ovšem Kateřinu nakonec přivedla souhra náhod. Když před pár lety pracovala v designovém concept storu, její šéf kladl důraz na to, aby prostor příjemně voněl. „Zkoušeli jsem různé interiérové vůně, ale ze všech nás po čase bolela hlava,“ vzpomíná Šantrochová.

Tehdejší dodavatelé květin jí poradili, ať vyzkouší tradiční japonskou techniku, kdy se vonné silice nakapou na dřevo opálené na uhel. Díky narušení struktury materiál zpórovatí a vůně se v něm dobře drží.

„Začala jsem s technikou experimentovat a když stý zákazník pochválil, jak to u nás hezky voní, rozhodla jsem se parfémům věnovat intenzivněji,“ líčí Kateřina.

Reklama
Unikátní produkty často vznikají náhodou, jako v případě Kateřiny Šantrochové.

Za půjčených dvacet tisíc od mámy tak před čtyřmi lety nakoupila první vonné esence a do parfurmérské alchymie se vrhla s nadšením samouka. Úspěchům však předcházelo dlouhé tápání, kdy většina pokusů končila ve výlevce.

Postupně metodou pokus omyl objevovala, které kombinace fungují, a komponovala vlastní vonné formule. „Trvalo to rok, než jsem se dostala k prvním akordům, které za to stály.“

Kateřině v začátcích pomohlo studium hudební skladby. „Hudba je abstraktní a nehmotná podobně jako vůně. Vytvářet parfém je jako skládat tón za tónem, dohromady to musí tvořit harmonii. A stejně jako v hudbě má mít i parfém své basové tóny, středy a výšky,“ vysvětluje.

Zatímco hudba pro ni funguje terapeuticky, takže i negativní emoce či depresi dokáže přetavit do něčeho zajímavého, u parfémů jsou prý pozitivní vibrace vstupním předpokladem.

„Hlavně když tvořím parfém na míru, potřebuji se na zákazníka naladit. Zjišťuji, co vyzařuje. Jak voní jeho pokožka. Jestli má s vůněmi spojené třeba vzpomínky z cest. Silné emoce se nám v paměti často svážou právě s vůněmi,“ odkrývá podstatu svého přístupu Kateřina, pro niž tvorba parfémů na míru tvoří aktuálně podstatnou část produkce.

Pro zákazníka, který se připravoval na baristickou soutěž, například namíchala parfém doplňující svými složkami soutěžní drink. Pro klientku milující procházky lesem zase vůni, z níž je kromě jasmínu cítit i mech. A když sama zmíním, že mám ráda horké jižní noci, sáhne neomylně po santalu a slané mandarince.

„Zbožňuji vůně, které s námi procházejí staletími. Třeba oudy, což jsou vzácné silice ze stromů, které rostou především v Asii,“ vypráví.

Parfém si zákazník odnese ve flakonu, které pro Scent Roche navrhla Eliška Monsportová.
Reklama

Na přírodních esencích Kateřina oceňuje, že se neustále vyvíjejí. „Na rozdíl od syntetických molekul se vám každou sekundu proměňují na kůži. Jednotlivé elementy fungují jako samostatný nástroj, který v kombinaci s jiným zní odlišně na začátku a jinak na konci a kde dirigentem celého ansámblu jsou unikátní vlastnosti kůže každého člověka,“ vysvětluje Šantrochová.

Zatímco první povedené parfémy Kateřina rozdávala kamarádům jako dárečky, dnes má stabilně rostoucí okruh klientů, kterým pomohla objevit a vytvořit tu jejich nezaměnitelnou vůni. „Dnes už si mohu dovolit pořizovat luxusní a drahé ingredience. Po dlouhém hledání jsem našla opravdu prémiového dodavatele esenciálních olejů z Itálie a na výsledku je to znát.“

Daří se rozvíjet i spolupráce s dalšími značkami. Nejnověji je Šantrochová podepsaná pod dvěma vůněmi pro značku tenisek Pár. S muzikantem Tomášem Klusem vytvořila vůni pro jeho nejvěrnější fanoušky. A na sklonku prázdnin by se na trhu měla objevit nová kosmetická značka Kimsuki, pro kterou Šantrochová namíchala řadu parfémů.

V pandemii spustila projekt Mystery Box, kdy zájemce vyplní podrobný vizuální dotazník, přidá pár řádků o sobě a Kateřina mu vůni vytvoří i bez osobního setkání. „Překvapivě jsou s takovými parfémy lidé spokojení nejvíc. Ještě se nestalo, že by mi ho někdo vrátil,“ usmívá se.

Parfém si zákazník odnese v originálním flakonu z ručně foukaného skla s uzávěrem z opáleného dřeva, které pro značku Scent Roche navrhla designérka Eliška Monsportová. Předloni společně uvedly na trh vonné vázy, které v interiéru působí jako šperk.

Prastará technologie opalování dřeva, ručně foukané sklo a originální, čistě přírodní vůně na míru se harmonicky snoubí ve vonných vázách Scent Roche.

„Vůně se nanese kapátkem přímo na dřevo. Můžete je měnit, pak se spolu v materiálu mísí a vytvářejí nové harmonie. Vše je spojeno s určitým rituálem, který zážitek posune o level výš,“ míní Šantrochová.

V současnosti vedle zakázkové tvorby připravuje stálou kolekci interiérových vůni, které nabídne právě k vonným vázám, s designérem Jakubem Pollágem chystá aromalampu a letos by taky ráda uvedla na trh vlastní řadu osobních stoprocentně přírodních parfémů, které budou volně ke koupi.

Kateřina by tak Scent Roche ráda posunula zase o kus dál – jejím cílem je vydobýt si pevnou pozici mezi nezávislými domy, které se niché parfémy zabývají.

Mezi hvězdné nosy globální scény patří třeba Švéd indického původu Ben Gorham tvořící pod značkou Byredo, excentrický Ital Alessandro Gualtieri a jeho Nasomatto, dědic koňakového impéria Kilian Hennesy nebo třeba kultovní newyorské Le Labo.

Odvětví voňavého kosmetického průmyslu v posledních letech intenzivně bobtná. Podle odhadů společnosti Osservatorio Fragranze obraty parfumérských značek mimo střední proud, které se nebojí odvážných kompozic, už pokrývají polovinu trhu s parfémy, který má dle dat Euromonitoru aktuálně hodnotu kolem 45 miliard dolarů.

Reklama
Reklama