Barevné puntíky, které vydělaly miliony. Chrudimské značce Vuch je stačilo dát na peněženky a nabídnout na stejnojmenném e-shopu. Teď už se sice puntíky přesouvají do pozadí, ale milionů pořád přibývá. Loňský rok tak značka skončila s obratem přes 210 milionů korun.
Jestli se rok 2023 nějak zapíše do historie firmy, založené dvěma kamarády z dětství Martinem Kůsem a Ondřejem Hyršem, bude to téměř jistě prostřednictvím bot. Vuch po loňském roce, který kromě rekordního obratu přinesl i bezmála pětadvacetimilionový zisk, naplno vstupuje do nového segmentu.
Úplně neprobádané vody to zase nejsou – značka už dva typy dámských bot nabízí. Jejich design si vystudovaný architekt Martin Kůs navrhl sám. „V roce 2021 jsme uvažovali, jestli sortiment rozšíříme o boty, nebo oblečení. Do obou segmentů jsme zainvestovali zhruba po milionu a sledovali, jaké budou výsledky,“ vysvětluje jeho kolega Ondřej Hyrš, který má ve firmě s dvaapadesáti zaměstnanci na starost hlavně finance.
Co u zákazníků uspělo víc, je teď už jasné. Padlo tak investiční rozhodnutí v řádu vyšších milionů korun, které má segment bot výrazně nakopnout. Vzhled nových modelů ale Kůs tentokrát svěřil domácímu uznávanému specialistovi z oboru. Po tři čtvrtě roce držel v ruce finální kousek, nicméně práce pokračuje.
Aktuálně tak na premiéru čekají nové tenisky a jedny plátěnky, které se do prodeje mají dostat do léta. Má jít o originální bláznivé boty se spoustou zábavných detailů, což je další z důvodů, proč se bude jejich výroba odehrávat v Číně.
„Lidé, kteří výrobě bot rozumějí, sami říkali, že kdybychom je chtěli vyrábět tady, cena by byla tak extrémní, že by byly prakticky neprodejné,“ vysvětluje Hyrš, proč stejně jako u jiných produktů i tady vsadí na asijskou výrobu.
Cenová dostupnost je pro Vuch zásadní. Ceny batohů a kabelek, které patří mezi nejprodávanější, se totiž pohybují kolem tisíce až patnácti set korun. Průměrný zákazník, kterým je žena mezi dvaceti a pětatřiceti roky, pak při nákupu na e-shopu utratí zhruba devět stovek.
„I u bot je logika taková, že se chceme držet rozumné cenové hladiny, která odpovídá i jiným našim produktům,“ dodává Hyrš. Dvojice podnikatelů počítá s tím, že letos na trh pošle celkem pět modelů bot. A všechny dámské.
Pokud však prodeje ukážou, že tenhle tah vyšel, dost možná dojde časem i na boty pro pány. Hyrš s Kůsem botám věří do té míry, že v horizontu tří let je v rámci své značky hodlají vedle kabelek a batohů zařadit do prvních tří kategorií svých produktů. Kdysi slavné puntíkaté peněženky už z pohledu prodejů ustupují do pozadí.
Zatímco v roce 2019 dosáhla značka na obrat 35 milionů, předloni to bylo 140 a loňský rok skončila na 210 milionech. Hodně pomohl rekordní poslední kvartál minulého roku – Hyrš s Kůsem v létě zariskovali a vsadili na to, že covidová ochota utrácet nezmizí.
„V červnu jsme zadali do výroby opravdu hodně zboží, protože jsme věřili, že ho dokážeme prodat,“ přiznává Hyrš. A sázka vyšla, byť segment e-commerce prochází ochlazením.
„Určitě těžíme z toho, že neprodáváme kabelky nebo batohy za vyšší tisíce. Tak zle, aby si lidi neudělali radost nákupem za patnáct stovek, ještě není,“ uvažuje Kůs, podle kterého ale v prvních měsících nového roku zaznamenali mírný propad prodejů oproti očekávání i oni.
Zásadní obavy z budoucnosti nicméně český brand, ve kterém má patnáctiprocentní podíl investorská skupina eRockets, nemá. Závěr tříletého plánu do roku 2025 stále počítá s tržbou ve výši půl miliardy korun.
Vliv na to by měl mít i růst online prodejů na dvou nejsilnějších zahraničních trzích: na Slovensku a v Maďarsku. Během dvou let by navíc v centrech Bratislavy i Budapešti měly vzniknout kamenné obchody po vzoru toho, který přes rok funguje v Praze na Národní třídě.
„Vyrostli jsme na onlinu a kamenné obchody jsme nikdy pořádně nedělali. Centrum Prahy nám ale ukázalo, že to může ekonomicky dobře šlapat. S tím, jak rosteme, nám navíc dává smysl zákazníkům ukázat, že za námi něco stojí. Že nejsme jen jeden z mnoha e-shopů,“ uzavírá Martin Kůs.