Na každé pravidlo se najde výjimka. Proto i v časech, kdy e-commerce v Česku prožívá dosud nepoznaný pokles, nepřestává jeden její segment růst – e-shopy nabízející udržitelné nejen zboží, ale i celkový provoz.

„Ze slova udržitelnost už se stal buzzword. Všichni o něm mluví, všichni ho řeší, ale co je udržitelnost doopravdy? To vám řekne málokdo. Pro spoustu e-shopů bylo překvapující, že samy pořádně nevěděly, co všechno do detailu obnáší,“ konstatuje Markéta Chaloupková, vedoucí společného projektu cenového srovnávače Heureka, Komerční banky a společnosti Visa.

Jeho cíl? Jako první v Česku udělovat e-shopům hodnocení udržitelnosti v plné šíři. Chaloupková vede projekt za Heureku a na datech ukazuje, že kritérium nabízí velmi praktickou odezvu v číslech.

„Z interních dat víme, že na rozdíl od celkového poklesu e-commerce za rok 2022, který činil přibližně dvanáct procent, se udržitelným e-shopům velmi daří a naopak rostly,“ uvádí. V prvních devíti měsících loňského roku jejich růst dosahoval v průměru deseti procent.

„Víme také, že přes šestnáct procent zákazníků se začalo více dívat na český původ a všímat si udržitelného a odpovědného chování,“ doplňuje Chaloupková. Vzorek už má přitom svou velikost – o symbol zeleného lístku se přihlásilo zhruba tisíc e-shopů a dostalo ho kolem dvou stovek z nich.

„S Komerční bankou a Visou historicky spolupracujeme a chtěli jsme vytvořit komplexnější hodnocení v této oblasti. Různých certifikátů je sice hodně, ale jen v oblasti produktu – a udržitelnost se nerovná produkt,“ upozorňuje Chaloupková.

Protože je zajímalo celé spektrum, přizvali Asociaci společenské odpovědnosti, kterou považuje za nejvyšší orgán na poli udržitelnosti u nás. Povinný dotazník má k šedesáti otázkám a pokrývá všechny důležité oblasti: od produktu přes obaly a dopravu k dalším dvěma písmenům z proslulé značky ESG, tedy k Social i Governance.

Výsledkem je pohled do budoucnosti, která se přibližuje rychleji, než si mnoho podnikatelů a podnikatelek nejen v Česku uvědomuje. „Na základě evropských směrnic bude tohle všechno brzy standard, nikdo se tomu nevyhne,“ připomíná Chaloupková. „Chceme tak e-shopům pomoci nastartovat byznys v souladu s udržitelností, aby pak nebyli překvapení. A snažíme se je vzdělávat.“

Markéta Chaloupková z Heureky | Foto Heureka

Konkrétním příkladem jsou třeba všem dobře známé papírové letáky a další propagační materiály přikládané k zakoupenému zboží. Ty v hodnocení znamenají okamžité body dolů.

„Dále se hodnotí třeba přístup firmy k energiím, její vztahy s dodavateli, znalost celého svého logistického řetězce, vztah k zaměstnancům, k partnerům… Tohle už reflektuje celé ESG,“ dodává zástupkyně Heureky.

Přísní jsou mimo jiné i kvůli dalšímu často skloňovanému pojmu – greenwashingu, tedy „lakování“ firmy nazeleno na základě proklamací bez reálných udržitelných dopadů. Z toho důvodu se budou výsledky po roce vyhodnocovat a udělený status je třeba obhájit. Zároveň mají e-shopy, které neuspějí, možnost požádat každého čtvrt roku o vyhodnocení nové.

„Rozhodně nestačí vyplnit dotazník a je hotovo,“ tvrdí Chaloupková. „Vyžadujeme často dodatečné informace. Máte etický kodex? Tak ho chceme vidět. Spolupracujete s komunitou? Dodejte nám důkazy. A pokud naopak dostaneme externí informace, že něco neprobíhá v souladu s odpověďmi, prověřujeme si to sami,“ popisuje.

Nechceme nikoho demotivovat, ale naopak podporovat.

Na samém startu proto probíhal proces zvaný mystery shopping, tedy nákupy od samotných zadavatelů, aby si při nich ověřili realitu. Nejmenovaný obchod s vínem například tvrdil, že lahve odesílá v udržitelném balení, což u skla není zrovna standard – a také se ukázalo, že přeháněl.

„Zároveň se pořád bavíme o podnikání, které logicky musí končit v plusu, proto spoustu věcí v dotazníku zohledňujeme. Různou velikost byznysu, různé druhy zboží či zda má někdo vlastní kancelář nebo ne – to se zase promítá do energetické bilance… Nechceme nikoho demotivovat, ale naopak podporovat,“ říká Chaloupková.

„E-shopy se tímto přibližují zákazníkům, pro které je při rozhodování o nákupu téma udržitelnosti důležité. Pomáháme identifikovat, co lidé hledají, což dnes znamená, i zda je daný e-shop udržitelný,“ konstatuje. Pilotnímu projektu se daří natolik, že má Heureka v plánu rozšířit ho na své další trhy: nejprve na Slovensko a do Maďarska.

Podle dat navíc zákazníci, kteří na udržitelnost hledí, snášejí i vyšší ceny. Ty vycházejí například z nákladnějšího ekologického balení či z výběru dopravců, deklarujících nulovou uhlíkovou stopu.

„Zpětná vazba od samotných e-shopů je velká, všechny velmi zajímá, v jaké oblasti mají limity,“ pochvaluje si Chaloupková. „S tím, co nás v budoucnu čeká a nemine, prakticky neexistuje varianta, aby projekt skončil. E-shopy zjistí, ve kterých oblastech mají posledních pár let na nápravu, než to po nich stejně někdo bude chtít povinně.“