Google a Facebook prohlásily, že jejich zaměstnanci budou z domova pracovat zřejmě do konce letošního roku, v řadě firem už se však opět přistupuje k životu v kanceláři. Co s tím, když jste si ale během karantény uvědomili, že jste mnohem spokojenější a výkonnější, pokud pracujete z domova?

Pandemie pomohla mnoha podnikům s tím, s čím jinak zápolily celá léta. Fungovat, alespoň částečně, aniž by se jednotliví zaměstnanci museli fyzicky setkávat. 

Na sociálních sítích si sice můžete přečíst statusy, které lamentují nad vyčerpáním z porady na Zoomu, vše ale nasvědčuje tomu, že budoucnost práce se skrývá spíš u našeho domácího než kancelářského stolu.

Ekonom Stanfordovy univerzity Nick Bloom už v roce 2015 uveřejnil studii, ve které zkoumá zaměstnance jednoho čínského call centra. Ti, kteří pracovali z domova, byli nejen o 13 procent efektivnější než kontrolní vzorek, jenž vykonával stejné zadání v kanceláři, ale také šťastnější a loajálnější vůči zaměstnavateli.

Umožnit svým zaměstnancům pracovat z domova znamená nejen ušetřit na velikosti pronajímaných prostor a kávě v kuchyňce. Ekonomická krize mění trh zaměstnání a možnost vykonávat určité profese na dálku se najednou jeví jako zajímavý bonus, který firmu nic nestojí. Naopak.

Důvod, proč více společností nepřešlo na režim vzdálené práce už dávno, je psychologický. V roli šéfa musíte dát těm, kteří pro vás pracují z domova, plnou důvěru. Jako podřízený zase dokázat, že vaše produktivita a motivace nejen neklesly, ale naopak stoupají.

Jak tedy svého šéfa přesvědčit, že váš home office přinese firmě jen benefity? Zde je pět strategických kroků:

Shrňte náplň své pozice
Co konkrétně vaše zaměstnání obnáší? Pokud je jeho součástí potkávání se s klienty, pracovat výhradně z domova se vám zřejmě nepodaří. Můžete ale zkusit vyjednat flexibilnější pracovní dobu. Obzvlášť teď, kdy jsme díky epidemii pochopili, že spousta schůzek a porad se dá efektivněji vyřešit telefonem a e-mailem.

Sepište své úspěchy v domácím režimu
Rekapitulujte své působení během nuceného home officu a zhodnoťte si pro sebe, jak se vám dařilo. Zvládli jste rychleji uzávěrky? Dokončili projekt nebo vyřešili důležitý problém? Všechny tyto úspěchy musíte zaevidovat a poté je použít jako argument ve vyjednávání se šéfem.

Jak váš home office prospěje firmě?
Vynechte osobní výhody, jako například skutečnost, že domácí prostředí vás stresuje méně než to kancelářské nebo že během online porady ještě stíháte uvařit, a tedy zvládáte multitasking. Pokud chcete se svým návrhem uspět, musí přinést výhody pro všechny. Jak může skutečnost, že budete i nadále pracovat z domova, pomoci firmě, týmu i vašemu šéfovi? 

Stanovte zkušební dobu
Nemusíte hned tvrdit, že do kanceláře už se nikdy vrátit nechcete. Mnohem snáz se vám bude o home officu vyjednávat, pokud ho budete prezentovat jako testovací období. Navrhněte prodloužení práce z domova do konce léta. Na podzim si můžete se svým nadřízeným vyhodnotit, zda takovým způsobem chtějí obě strany pokračovat dál. 

Vyjednávejte
Je možné, že se vám nepodaří přemístit celou svou pracovní dobu do domácích kulis. Co se ale jeví jako velmi perspektivní, je získat tuto možnost alespoň částečně. Současné podmínky doby postpandemické, kdy se všude šetří a hledají se nové způsoby, jak efektivně fungovat, vám hrají do karet. Proto se nevzdávejte, když první pokus nevyjde, a za nějaký čas zkuste podobnou debatu znovu otevřít.