skip to main content
Gastronomie

Ráj nejen pro vegany. V Praze vznikl první obchodní dům, kde koupíte pouze rostlinné výrobky

Místo, kde vegani nemusí řešit, co házejí do košíku. A kde si masožrouti mohou od masa na chvíli odpočinout. V pražské Černé labuti v lednu otevřel první ryze veganský obchodní dům v Česku. Tvůrci projektu tak reagují na raketově rostoucí poptávku po rostlinných produktech.

Právě prodeje veganského zboží šplhají v Česku o stovky procent. Podle společnosti Nielsen nakoupili Češi v roce 2019 nejrůznější rostlinná mléka za 314 milionů korun – oproti roku 2012 tak narostly prodeje o více než 330 procent, konkrétně u rostlinných jogurtů to bylo dokonce o 900 procent.

V porovnání s jinými českými městy má ve veganství náskok Praha, která se dokonce před dvěma lety umístila po boku Londýna, Berlína či New Yorku v desítce nejpřívětivějších měst světa pro vegany a vegetariány. I proto se hlavní město zdálo být ideálním místem pro veganský obchoďák.

Nápad na něj se paradoxně zrodil v Brně. Tamní bistro Mooi hledalo prostor pro svou pražskou pobočku a na Černou labuť padla volba i proto, že tu již fungují dva veganské projekty: restaurace Loving Hut a prodejna Vegan World.

„S majitelkou domu Danuší Siering jsme se domluvili, že zkusíme najít ještě další podobné koncepty,“ přibližuje zakladatel Mooi bistra Zdeněk Třos. Jeho cílem přitom nebylo vytvořit místo, kam by chodili jen vegani a vegetariáni, ale kam rádi zavítají všichni milovníci pestrého jídla.

Reklama
Během přípravy jídel nemusíme nic vyhazovat.

„Naše nabídka je stavěná tak, aby chutnala i masožravcům. Receptury pro nás vymýšlel Petr Novotný, šéfkuchař Grandhotelu Tatra. Vytvořil koncept, v rámci kterého děláme vše z čerstvých surovin sami – a tak, abychom nic nemuseli vyhazovat,“ popisuje Třos.

Zakladatelka Černé labutě Danuše Siering si pohrávala s myšlenkou vytvoření foodcourtu se zdravým jídlem už před několika lety, tehdy ale ještě veganství a vegetariánství nezažívalo takový boom, jaký můžeme pozorovat v posledních dvou letech.

Sama přes třicet let žije v Berlíně, který je považován za hlavní město rostlinných trendů v jídelníčku, a právě to ji inspirovalo rozšířit komunitu i v Praze. 

Nápad vytvořit veganský dům nadchl i Miroslava Jandáčka, majitele supermarketu Vegan World, který v Černé labuti funguje už šest let. Nabízí například rostlinné alternativy masa, salámů, sýrů, mléka nebo třeba pečivo bez másla či vajec. Celkově má v nabídce kolem 6000 výrobků z Česka i zahraničí.

„Mám radost, že si teď vegani při nákupu v Černé labuti nemusejí dávat pozor, co kupují. A mají jistotu, že najdou jen rostlinné produkty. Většina zákazníků má ale běžný jídelníček a maso obvykle jen omezují, nejčastěji ze zdravotních důvodů,“ konstatuje Jandáček.

Jakmile vzniknou vhodné podniky, veganská komunita bude růst.

V minulosti jeho obchod často vyhledávali cizinci z řad turistů. Během krize si ale vyzkoušel, že ho uživí i česká klientela. Rád by proto do budoucna vybudoval po Praze další prodejny a aktuálně připravuje e-shop, který by se měl rozběhnout na jaře.

„Věděla jsem, že veganská komunita v Česku bude růst, jakmile tu vzniknou vhodné podniky,“ líčí Siering. „Vegan World je rarita i ve srovnání s německým trhem. Myslím, že má ještě větší výběr zboží než německý Veganz.“

Reklama
Předplatné Forbesu

Ještě vloni ale byla situace ve známém obchodním domě jiná. V přední části Černé labuti byla cukrárna a asijské bistro, které však s příchodem pandemie zkrachovalo.

„Mně to vlastně vůbec nevadilo, protože jsem cítila, že tam nebyla dobrá energie. Měla jsem jinou vizi,“ říká Siering, která se k veganství poprvé dostala před dvaceti lety skrze zdravotní problémy. Od té doby je jeho propagátorem, ačkoliv sama dnes maso i další živočišné produkty v malé míře konzumuje.

„Nájemníky jsme začali hledat v době, kdy pandemie útočila na všech frontách. Ostatní podniky krachovaly, ale nám se paradoxně během půl roku podařilo najít nájemce, zařídit koncept a otevřít bistro Mooi,“ vypráví a dodává, že jedním z pozitivních dopadů pandemie je podle ní zpomalení, díky kterému se lidé více zamysleli nad tím, co jedí.

Omáčky i rostlinné maso vyrábí bistro přímo v Česku

Základem jídelníčku bistra jsou rostlinné kebaby z takzvaného nemasa, které kuchaři sami vyrábějí z pšeničné bílkoviny, tofu, zeleniny a koření.

První podnik spustilo Mooi před více než dvěma lety v Brně, novou pobočku v Praze otevřela v listopadu franšízantka Kateřina Savická. Sám zakladatel Zdeněk Třos plánuje, že postupně svůj koncept formou franšíz rozšíří do všech krajských měst v Česku.

Že je trend veganství v Česku na vzestupu, potvrzují i další místní značky, které na rostlinné stravě staví svůj byznys. Typickým příkladem je Optimistic, dříve známá pod názvem Nemléko, jejíž rostlinná mléka s příchutí ledové kávy nebo perníčku si zamilovali nejen vegani.

Tuzemské zákazníky zaujala také Mana, která si Čechy získala svou alternativní plnohodnotnou stravou ve formě prášků a nápojů, a která nedávno naskočila do rozjetého vlaku s trendem rostlinných burgerů. Těch za rok prodala přes 180 tisíc a vyváží je i do dalších evropských zemí.

Rostlinné stravování roste globálně a v posledních letech dokonce začíná být odborníky v gastru vnímáno jako vyrovnaný hráč podniků, které žádné suroviny neomezují.

Dokazuje to i fakt, že ryze veganské restaurace se začínají dostávat na seznam podniků oceněných michelinskou hvězdou. Poslední oceněnou se nedávno stala restaurace ONA na jihozápadě Francie

Reklama
Reklama