Třiadevadesát. To je aktuální počet ovocných barů Fruitisimo nejen napříč Českem, ale i v několika dalších evropských zemích. Kdybychom ale s vydáním tohoto rozhovoru jen třeba pár týdnů počkali, už by tohle číslo neplatilo. Ovocný byznys Jana Hummela totiž roste závratnou rychlostí a kromě zahraniční expanze má letos v plánu otevřít patnáct nových poboček v Česku.

Ještě výstižněji než počet prodejen ale za českou značku podporovanou investory Ondřejem Frycem a Petrem Borkovcem hovoří poslední finanční výsledky. Po covidovém propadu si totiž v loňském roce Fruitisimo vedlo na tržbách meziročně o šestašedesát procent lépe a s 350 miliony překonalo i rok 2019. O 150 procent pak oproti minulému roku narostla i EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů.

„A na letošní rok plánujeme tržby 500 milionů,“ říká v rozhovoru pro Forbes Hummel. Pro svoje vysoká očekávání má jasné vysvětlení – expanze. Zatímco nedávno Fruitisimo fungující hlavně v Česku, ale i v Maďarsku a na Slovensku udělalo výpad do Německa a před měsícem otevřelo první provozovnu také v Rakousku. Tím to ale podle Hummela zdaleka nekončí.

„Teď je na programu Polsko, kde čekáme na první projekt. A postupně taky budeme rozšiřovat sítě ve stávajících zemích. Na příští rok pak chystáme Rumunsko,“ říká dvaačtyřicetiletý podnikatel. Úspěch letošního roku ostatně naznačuje už první čtvrtletí, které podle Hummela s tržbami 123 milionů korun překonalo všechna očekávání.

Před nedávnem navíc za nižší desítky milionů korun získala osmiprocentní podíl ve Fruitisimu finanční skupina Wood&Co, díky čemuž mohou do cenných papírů tuzemské společnosti investovat i drobnější investoři. Investice stanovená nejméně na pět tisíc korun s maximální hodnotou emise 23,5 milionu korun se má zhodnotit chystaným vstupem Fruitisima na trh Start. Úpis certifikátů probíhá do 12. května.

Všude kolem je krize, ale vy expandujete. Je podle vás teď správný čas?

Jednoznačně záleží na konkrétním oboru a na číslech, která má člověk jako podklady pro případnou expanzi. Nám to vyšlo tak, že teď správný čas je, a tak jsme se do toho pustili trochu ve větším. Během covidu jsme prakticky na dva roky zamrzli, takže se dá říct, ze současná expanze jsou vlastně odložené plány z doby před covidem.

I když to bude znít špatně, tak nám to období covidu vlastně trochu pomohlo. Jsme teď na expanzi lépe připravení. A čekat, až krize přejde, jsme nechtěli, abychom zbytečně neriskovali, že nás na konkrétních trzích předběhne někdo jiný.

Takže vedle Česka, Slovenska a Maďarska už fungujeme i v Německu, kde jsme nedávno otevřeli několik prodejen. A teprve pár týdnů jsme také v Rakousku.

Jak se vám v Rakousku zatím daří?

Rakousko jsme otevřeli teprve na začátku dubna. A když to srovnám s prodejnami v Drážďanech nebo v Regensburgu, kde jsme zhruba na devadesáti a 97 procentech očekávání, tak ve Vídni jsme teprve na šedesáti až sedmdesáti procentech. Bereme to ale tak, že je to začátek na úplně novém trhu, kde standardně trvá, než se provoz zavede asi tři měsíce. Podobné to ostatně bylo i u drážďanské pobočky, které se teď výborně daří.

Konkrétně Německo a Rakousko jsou specifické trhy a oba jsou odlišné. Všiml jsem si ale, že tam expanduje stále více českých firem. A i když tam určitě budou specifika pro různá odvětví, tak z mého pohledu je Rakousko o něco více podobné českému trhu než Německo. Na podobné vlně jsou jak zákazníci, tak partneři.

Co se nám v obou zemích osvědčilo, je mít místního člověka, který vyjednává nové prodejny. My jsme proto zaměstnali Němce, jehož plat je sice dvojnásobný, ale rozhodně se to vyplatilo. Jednak má lokální znalosti, ale především ho mnohem lépe vnímají partneři.

Existují také agentury na ambasádách, které pomáhají podnikatelům se v dané zemi uchytit. A třeba nám to pomohlo hodně – především v Rakousku.

Provázejí vaši expanzi nějaké problémy?

Aktuálně jsou v rámci AML (opatření proti praní špinavých peněz, pozn. redakce) největším problémem banky. Založit běžný účet pro firmu je teď šíleně komplikované a my jsme kvůli tomu museli posouvat otevření některých prodejen, protože bez běžného účtu bychom samozřejmě nemohli přijímat karetní transakce.

Další problém, který řešíme především v Německu, jsou zaměstnanci. Zatímco dříve jsme trvali na tom, že na německých prodejnách budeme mít místní lidi, kvůli nedostatku lidí na německém trhu od toho ustupujeme a nabízíme tam práci lidem z Česka nebo ze Slovenska. Nejenže si tam vydělají lepší peníze, ale hlavně pro mladé lidi je to i cenná zkušenost.

Další trouble, se kterým se aktuálně potýkáme, jsou růsty nájmů, a to jak na zahraničních trzích, tak v Česku.

Jaké jsou vaše další plány? Budete dál růst?

Určitě. Teď je na programu Polsko, kde čekáme na první projekt, a postupně budeme rozšiřovat sítě ve stávajících zemích. Například v Německu chceme letos mít celkem jedenáct prodejen. V Rakousku a Polsku pak po pěti pobočkách. Na příští rok potom chystáme Rumunsko.

A zatím jde všechno kromě Polska, kde máme asi měsíc a půl zpoždění, podle plánu. Naše strategie je nicméně taková, že na zahraniční trh vstoupíme, otevřeme tam vlastní prodejny, ale postupně je prodáváme franšízantům. Stejně to máme i v Česku, kde je sedmdesát procent franšíz. A stejný model máme do budoucna připravený taky pro Německo, Rakousko i Polsko.

Plánujete růst i v Česku?

Ano, už letos jsme otevřeli v Česku nové prodejny a celkem jich na letošek máme naplánovaných patnáct. Česko je pro nás bezesporu stále nejdůležitější trh, máme tady nejvíc prodejen a celou centrálu. Stále platí – vymyšleno v Česku a exportováno do zahraničí. Nehledě na to, že jak z českého, tak ze zahraničního zisku podporujeme různé tuzemské neziskové organizace včetně studentských nebo sportovních aktivit.

Chystáte nějaké změny v produktovém portfoliu?

Největší novinku chystáme na podzim, kdy uvedeme zdravý snack s ovocem vzniklý ve spolupráci s Madetou, který chceme plošně zařadit do nabídky supermarketů. To je pro nás další způsob, jak dostat naši značku na místa, kde bychom normálně neotevřeli. Pokračujeme i v balených produktech, které jsme zaváděli během pandemie a také budeme rozšiřovat nabídku balených nanuků vzniklou ve spolupráci s firmou Alimpex.