Šestatřicetiletý Peter Halmo vede společnost Xerox v České republice a na Slovensku od loňského července. Řídit silnou mezinárodní společnost ve dvou zemích vyžaduje silného lídra s dobrou znalostí trhu, schopného inspirovat svůj tým a budovat v něm vztahy založené na vzájemné důvěře a respektu. O to víc v době krize, která donutila firmy přemýšlet nad svou budoucností a samotnou digitalizací, jež ve vzduchu visí už řadu let. 

„I navzdory momentální situaci na trhu pracujeme jako jeden tým s viditelnými výsledky. Přechod od papírových procesů k produktivnějšímu a bezpečnějšímu využití moderních technologií může urychlit návrat na pevnou půdu,” říká Peter Halmo. A prozrazuje víc o dopadu pandemie na tiskový byznys, digitální transformaci a inovacích z portfolia společnosti. 

Krize okolo koronaviru ovlivnila v určité míře asi každou firmu. Jak dopadla na vás v Xeroxu? 

Rok 2020 byl opravdu náročný. Pandemie koronaviru je velkou zkouškou pro každého z nás, zároveň ale přináší i nové příležitosti. Xerox dokázal i přes těžkou situaci zvýšit svůj podíl na trhu. A to jak akvizicemi nových klientů, tak tím, že jsme rozšířili spektrum služeb, které využívají naši stávající klienti. Cílem naší strategie je růst na lokálním trhu. A to se nám daří. Největší tržní podíl máme v oblasti produkčního segmentu. Takže vedle kancelářských zařízení je i on naší prioritou. 

V čem tkví tajemství úspěchu, díky němuž zvyšujete tržní podíl i v této době? 

Je to díky dlouhodobému přístupu Xeroxu ke službám a produktům, které nabízíme. Zaměřujeme se na všechny segmenty zákazníků od domácích uživatelů po firemní zákazníky, v portfoliu máme vše od papíru po hardware a software. Nabízíme tedy klientům ucelené řešení. Neustále rozšiřujeme a inovujeme naše portfolio tak, aby naše služby pomáhaly všem řešit aktuální situaci, v níž se nacházejí. Soustředíme se na komplexní zpracování administrativy, dat a dokumentů a akcentujeme fakt, že nejde jen o HW, ale celý životní proces dokumentů ve firmách. Díky zrychlující se digitální transformaci, i s ohledem na pandemii koronaviru, jsme připravení naše zákazníky snadno provést procesem změny od tištěného dokumentu k digitální podobě. 

V roce 2020 zaznamenal IT sektor výrazný růst. Jak se podle vás bude dále vyvíjet? 

Technologie hrají stále důležitější roli ve všech aspektech života, ať už obchodních nebo osobních, a rychlost inovací bude jedním z nejdůležitějších aspektů. Pracoviště, samotný tisk, požadavky na připojení a fungování sítí se změnily. Firmy dnes pracují vzdáleně a jedinou konstantou bude technologie, která je srdcem všech pracovních řešení bez ohledu na umístění.

Pro IT sektor bude důležitý rozvoj bezdotykových technologií. Vzhledem k obavám z viru, potřebě udržování určitého sociálního distancu a zmírnění budoucího rizika přenosu, budou zařízení, řešení a procesy fungovat čím dál více na bázi bezdotykovosti. Dalším důležitým krokem by mohlo být použití biometrických údajů, jako je rozpoznávání obličeje nebo hlasu, nebo zvýšená dostupnost 5G sítí pro využití cloudových řešení. 

Vidíte digitální transformaci jako cestu ze současné krize? 

Určitě ano. Přechod od papírových procesů k produktivnějšímu a bezpečnějšímu využití moderních technologií může urychlit návrat na pevnou půdu. Víme, že digitalizace funguje. Každý náš klient vidí obrovský posun v rychlosti, kvalitě i výrazných úsporách nákladů na práci. To je v současné době naprosto zásadní.

Jakým směrem v oblasti inovací půjdete v Xeroxu? 

Zásadní je, že se nesoustředíme na to, co je nyní, ale co bude. Některé z inovací pomohou podpořit naše hlavní podnikání v tisku. Vyvíjíme například senzory, které pomáhají sledovat zařízení. Spolupracujeme také na výzkumu v oblasti 3D tisku a pro boj s pandemií se zaměřujeme na výrobu zařízení pro výtěry z nosu, obličejové masky nebo ventilátory. V neposlední řadě to je umělá inteligence. Rok 2021 bude rokem změn, kdy už nyní začínáme být svědky třetí vlny vývoje umělé inteligence. Tyto systémy mají nejen naučit se a porozumět, když narazí na nové úkoly a situace. Nově ale mají i dokázat vysvětlit svá rozhodnutí.

Letošní rok tedy vidíte z pohledu Xeroxu pozitivně? 

Určitě ano. Letošní rok má už nyní stabilnější pozadí. Vidíme, jak zákazníci překonávají počáteční fáze celosvětové zdravotní krize, restartují firmy, aby přemýšleli o budoucnosti, a znovu otevírají dříve zastavené projekty. Nyní si více než kdykoli dříve věříme, že naše stávající tiskové portfolio, řešení IT služeb, software a platformy aplikací pomohou našim zákazníkům překonat současnou situaci. A protože inovace je jednou z historických hodnot společnosti Xerox, uvedeme na trh nové produkty, řešení a služby, které budou reagovat na současnou dynamiku trhu. Společně se zákazníky na tom pracujeme, a to je pro nás zásadní. 

Dnešní krizový stav je pro firmy novou a nečekanou situací globálních rozměrů. Zároveň je i výzvou a příležitostí pro lídry společností a jejich zaměstnance stát se lepšími, schopnějšími a připravenějšími v budoucnosti čelit podobným situacím.

Peter Halmo nabíral manažerské zkušenosti například v IBM ve Velké Británii, nebo ve firmě Lexmark. Od roku 2017 byl obchodním ředitelem Xeroxu pro Slovensko, od roku 2019 slovenskou pobočku řídil a zároveň šéfoval přímému prodeji pro Česko a Slovensko. V červenci 2020 převzal vedení Xeroxu v obou zemích.