Opravárna byl původně komunitní web s ročním obratem v řádu stovek tisíc korun, který lidem pomáhal s tím, aby zejména jejich elektronika nekončila v popelnicích. Teď však projekt, který spolupracuje třeba s Alzou nebo Mallem, investoři ocenili na vyšší desítky milionů. A jízda nekončí.

Jenže k tomu, aby se tohle povedlo, byla potřeba změna. Namísto toho, aby tak Opravárna pomáhala s opravami koncovým zákazníkům, nejčastěji mobilů nebo domácí elektroniky, se její zakladatel Jan Charvát rozhodl, že firma začne opravovat věci v záruce přímo prodejcům nebo výrobcům elektroniky. A tuto část B2B byznysu přejmenoval i kvůli zahraniční expanzi na Repairsys.

Z ročního obratu v řádu nižších stovek tisíc tak bylo rázem loni milionů deset a letošní plán počítá s trojnásobkem. Březen, kdy Opravárna skončila v černých číslech, navíc účetně potvrdil, že tenhle byznys má potenciál uspět. A investoři na to slyší.

Zatímco loni v prvním kole poslali do Opravárny tři a půl milionu, v nadcházejících měsících by měli investoři jako Purple Ventures, Nation 1, Tilia Impact Ventures či rodinný fond Duchaczech, do firmy nalít v součtu přes dvacet milionů korun.

Valuaci Opravárny již potvrdili Purple Ventures, kteří poskytli část investice ještě před dokončením aktuálního investičního kola.

Jan Charvát, CEO Opravárny

„Při investici do Opravárny se sešly pro nás tři hlavní ingredience. Prvně je to skvělý tým s Honzou v čele. Dále pak projekt s velkým přesahem, protože sami neradi vidíme, že se věci vyhazují, místo toho, aby se opravovaly. A do třetice velký potenciál celého projektu, s ohledem na to, že už teď se vedou jednání o tom, že právo na opravu bude zakotveno i v legislativě,“ říká Jan Staněk, Founding Partner v Purple Ventures.

Repairsys funguje tak, že větší výrobky jako třeba pračky nebo běhací pásy ze sítě obchodů Decathlon opravuje přímo u zákazníka. Menší rozbité produkty, které se prodávají například v Alze či Mallu, sváží do servisního střediska. V některých případech zajišťuje záruční opravy na základě smlouvy s prodejci, někde přímo s konkrétními značkami.

„Za část klientů řešíme na klíč celý reklamační proces. Převezmeme si v obchodě reklamovaný výrobek, opravíme ho, komunikujeme se zákazníkem a na konci našemu klientovi jen řekneme, kolik to stálo a jak dlouho to trvalo. Ten pak nemusí mít vlastní servisní oddělení, protože tím jsme pro něj my,“ vysvětluje Charvát.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Přes dvacet milionů získaných od investorů teď plánuje využít několika způsoby. Část hodlá investovat do posílení managementu a datové analytiky. Firmy, pro které Opravárna pracuje, totiž často nemají žádný systém, který by jim hlídal, za kolik co opravují, kolik je to stojí, jak dlouho záruční oprava trvá nebo kolik díky opravám ušetří emisí CO2. „My jim tohle nabídneme,“ dodává Charvát.

Další částka zamíří do přestavby nově pořízené velkokapacitní haly v Českém Brodě, kam se opraváři přesunou z kapacitně nedostačujících prostor v pražské Michli. Centrála a kontaktní místo pro běžné zákazníky z řad veřejnosti pak nově bude v holešovické tržnici.

Opravárna tímto krokem chce zachovat myšlenku, se kterou začínala. Tedy že se na ni může kdokoli obrátit a nechat si u ní opravit třeba rozbitý fén. „Už jenom proto, že jsme s touto filozofií přišli. Ekonomicky to ale smysl nedává,“ říká Charvát. 

Důvod je ten, že náklady na opravu často převýší cenu výrobku. Opravovat mimo záruku se tak podle něj vyplácí jen u dražších produktů typu pračka či běhací pás za dvacet tisíc korun. I proto dnes opravy pro běžné nefiremní klienty v Opravárně představují zhruba jen jedno procento obratu.

„Nemyslím, že by se to nějak měnilo. S růstem tady nepočítáme, ale zároveň se toho nechceme zříkat úplně. Teď na to není ta správná doba, ale za tři pět let to může být jinak. U takových oprav by pomohlo jít třeba cestou zrušení DPH. Nebo se inspirovat v Rakousku, kde na část opravy přispívá stát,“ uvažuje Jan Charvát.

Opravárna se tak chystá růst už osvědčeným směrem. K hale ve středních Čechách hodlá přidat ještě další u hranic s Německem, kam se budou svážet porouchané výrobky z Německa a Rakouska, případně Polska. Třetí servisní středisko pak společnost plánuje provozovat na Slovensku. To bude sloužit pro region střední a východní Evropy. 

„Musí tomu předcházet další investiční kolo, kde bychom si rádi došli pro částky v řádu milionů eur. Tady se ale bavíme o horizontu dalších dvou let,“ plánuje Jan Charvát.