skip to main content
První milion

Důležitá je vize. Peníze už pak přijdou, říká o prvním milionu Lukáš Novák, šéf InTeFi

Svůj první milion si podnikatel, investor a CEO skupiny InTeFi Capital Lukáš Novák vlastně nevydělal v byznysu. Toho dosáhl už hokejem, který hrál až do svých jednadvaceti let v Česku i v zámoří. Právě tam se setkal s inspirací pro svůj první reálný byznys a přinesl si ji s sebou zpět do Česka. Lukáš Novák ke svým začátkům říká: „Podle mě nemá být cílem ten pověstný první milion vydělat. Důležité je, aby se splnila určitá vize. Ty peníze s ní pak přijdou.”

Důležité je pochopit chybu

Dalo by se vlastně říct, že jsem začal v podnikání rovnou tou pověstnou chybou, ze které pak vzešla zkušenost na celý život. Když jsem se totiž vrátil ze spojených států a přinesl si s sebou myšlenku mobilního marketingu, konkrétně zasílání reklamních sdělení přímo na mobilní telefony, který tou dobou ve Spojených státech právě startoval, po pár měsících jsem zjistil, že na něco podobného není český trh absolutně připraven.

Hned první setkání s byznysem mi tak přineslo důležité zjištění o načasování správného startu.

Může se stát, že člověk najde na zahraničním trhu něco, co výborně funguje a co tam dává smysl. Máte pocit, že s tím přijdete na domácí trh jako první a předběhnete tak dobu, ale trh na to prostě a jednoduše nemusí být připravený. Každopádně je dobré být mezi prvními, ne-li úplně první, ale ještě důležitější je zvážit, jestli nastala celkově ta správná doba k etablování té vize na trhu.

Ta totiž musí mít ve správném čase potenciál vybudovat skutečný fundament byznysu a jeho přidanou hodnotu. Pak je šance na úspěch samozřejmě mnohem vyšší.

Od prvního neúspěchu s mobilním marketingem jsem se tedy přesunul k provozování služeb prémiových SMS. Na rozdíl od konkurence jsem dokázal oslovit celou síť regionálních rádií v Česku, která tehdy čítala na osmdesát stanic, a to byl počátek mého prvního úspěchu.

Na původní zprostředkovávání prémiových zpráv, které tehdy rádia používala hlavně při hlasování v posluchačských soutěžích nebo hitparádách, se totiž brzo nabalila tvorba tehdy velice populárního obsahu jako různých zvonění, melodií, log a prvních aplikací přes WAP do telefonů Motorola.

V letech 2006 a 2007 jsem zaměstnával už kolem 150 lidí v Čechách i na Slovensku s tržbami přes dvě stě milionů ročně. Pak ale přišla krize roku 2008 a slibně rozjetý byznys se znovu zadrhl.

První milion rozděl!

Ten pomyslný první milion by si měl člověk tak nějak rozdělit. Určitou část byste si měli podržet jako takový working capital, aby člověk přečkal nějaké případné těžší období a hned první problém s vámi úplně nezamával. Zbytek ale jednoznačně investovat do pokračování vaší vize a tvorby fundamentální hodnoty byznysu.

Reklama
Podnikatel a CEO InTeFi Capital Lukáš Novák

V roce 2016 jsem přičichl i k mediálnímu trhu. Společně s partnery jsme vstoupili do Euromedia Group a několika dalších knižních společností včetně knihkupectví Luxor. Podařilo se nám tím vytvořit největšího hráče na knižním trhu.

K IT, ke kterému se původně dostal díky tvorbě obsahu pro Motorolu, jsem se časem vrátil s myšlenkou na vytvoření IT skupiny s názvem Bootiq, pozdější BiQ Group. Základním záměrem bylo využití příležitosti konsolidace pole středních IT firem a vytvoření komplexního dodavatele IT pro firmy.

V podnikání je důležitá synergie

Neděláme jenom jednoúčelovou IT firmu, která by pro klienty dodávala jedno řešení, ale propojujeme víc technologií, jejichž využívání nám u klientů dává dohromady smysl. Snažíme se být pro zákazníky komplexní dodavatel celého řešení. Ve skupině Bootiq se tak zabýváme třeba i cloudovými službami nebo vývojem mobilních aplikací. Dnes už tak v BiQ Group máme skoro pět set lidí a chceme rozhodně dál růst.

Předplatné Forbesu
Tamara
Forbes 6/2022

U většího byznysu je podle mě naprosto klíčové budování určitého ekosystému a vzájemné synergie, která pak vede k vyšší efektivitě a logickým vazbám. Naše skupina InTeFi se dnes zabývá třeba i real estate developmentem a děláme to i proto, že máme v rámci skupiny makléře, kteří v naší poradenské síti FinGO v Čechách i na Slovensku zprostředkovávají hypotéky a další finanční produkty.

Zároveň máme ve skupině i spřízněné realitní kanceláře, které nám dokážou udělat určitý předvýběr vhodných projektů, a zpětně jsme schopni přes tenhle ekosystém i prodávat koncovým zákazníkům.

Právě vzájemná byznysová spolupráce jednotlivých projektů nakonec vedla k vytvoření skupiny InTeFi Capital. Ta má dnes čtyři hlavní nohy a IT je zastoupeno skupinou BiQ Group, společností s téměř půlmiliardovým obratem. Celková hodnota majetku skupiny ke konci loňského roku přesahovala dvě miliardy korun.

Od začátku se vlastně snažím o jediné. Najít na trhu zajímavý segment a ten pak přirozeně propojit s dalšími navazujícími službami nebo produkty tak, aby ve výsledku vše logicky spolupracovalo. Poskytování komplexního řešení odpovídajícího nějaké potřebě je totiž podle mě to, co je v byznysu 21. století motorem úspěchu.