Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.

Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Sleva bez slevy

Od zítra mají být v Německu levnější pohonné hmoty. Jenže nakonec to možná až takové terno nebude. Spolkovou vládou připravené slevy na benzin a naftu a s tím spojené daňové úlevy sice začnou platit od prvního června, v posledních dnech ale jejich ceny opět vzrostly. Výsledná cena tak nejspíš nebude výrazně nižší.

Podezření, že to dělají provozovatelé čerpacích stanic úmyslně, se prý nepotvrzuje, protože ceny stoupají i v ostatních zemích Evropské unie. Na jejich další vývoj po spuštění daňové úlevy bude dohlížet Spolkový kartelový úřad.

Takhle tedy ne

Automobilka Volkswagen má problém. Čína podle německého ministra hospodářství Roberta Habecka totiž porušuje lidská práva Ujgurů, a proto Německo bude zamítat investiční záruky firem, které v této oblasti chtějí podnikat. Jde o velký obrat v německé zahraniční a obchodní politice.

„Společnost, která působí i v ujgurské provincii, chtěla poskytnout investiční záruky. My se tomu nepoddáme,“ řekl Habeck listu Welt am Sonntag. Podle něj je to poprvé, kdy se spolková vláda k takovému roku odhodlala. Právě Volkswagen je už delší dobu terčem kritiky kvůli svým aktivitám v provincii Sin-ťiang, kde žije ujgurská menšina.

Varianta, že by tam ale svůj závod zavřel, nepřichází podle šéfa kocnernu Herberta Diesse vůbec v úvahu. „Věřím, že přítomnost společnosti SAIC Volkswagen povede ke zlepšení situace tamních lidí,“ uvedl pro deník Handelsblatt.

Rekord

Za 175 let své historie ještě nikdy nezískal německý Siemens tak velkou zakázku jako nyní. V Egyptě má vybudovat systém pro vysokorychlostní vlaky. Hodnota zakázky odpovídá 8,1 miliardy eur.

Egypt má velmi ambiciózní plán, kdy chce novou sítí dvou tisíc kilometrů železnice propojit šedesát měst, mezi nimiž budou jezdit vysokorychlostní vlaky. Mamutí projekt má dát práci čtyřiceti tisícům lidí.

Kromě vybudování celého systému včetně dep a nákladních stanic a jeho údržby po dobu patnáct let má Siemens také dodat do Egypta 41 vysokorychlostních vlaků, 94 regionálních vlaků a 41 nákladních lokomotiv.

Poloviční veletrh

Poprvé po dvouleté pauze kvůli pandemii se koná největší průmyslový veletrh světa Hannover Messe. Hlavní téma akce se týká úspor energií, klimaticky příznivých technologií a zelené energetiky.

Ačkoli se zdá, že se po pandemii svět a prezentace průmyslových firem vrací k normálu, ve skutečnosti není veletrh ani v nejmenším takového rozsahu, jako bývalo zvykem.

Přijelo na něj dva a půl tisíce firem, což je asi polovina obvyklého počtu. Kromě ruských firem tady není ani 1300 podniků z Číny, ty doma zadržela pokračující pandemie koronaviru.