Na první únor čekal motoristický svět s napětím. V Paříži se totiž do aukce společnosti RM Sotheby’s dostal vůbec poslední nový a volně dostupný vůz Bugatti Chiron s motorem W16. A podle očekávání se o něj strhla velká bitva.

Žádné nové auto se v aukci nikdy neprodalo za víc peněz. Původní očekávání se pohybovala kolem pěti milionů eur, nakonec z toho je téměř dvojnásobek – nový majitel včera v podvečer za Bugatti Chiron Profilée zaplatil 9 792 500 eur, v přepočtu necelých 233 milionů korun.

Proč tolik? Kolem vozů Buggati vždy létaly částky v řádu milionů eur, ale skoro deset milionů eur je dost i na hypersportovní značku z Molsheimu. Hlavní důvody jsou veskrze dva: Bugatti Chiron Profilée vzniklo v jediném kusu a také – automobilka Bugatti už nikomu žádné další Bugatti Chiron s ikonickým šestnáctiválcem neprodá.

Tahle paráda se slavným obřím motorem totiž končí. Dopředu ohlášená a nepřekročitelná kvóta pěti set kusů Bugatti Chiron se totiž po šesti letech od rozjezdu výroby v březnu 2017 naplnila. Že se tak oproti předpokladům stane o něco dříve, se zjistilo až při vývoji modelu Profilée, který měl původně vzniknout v počtu nižších desítek kusů. Tenhle plán tak padl.

Jenže předsériový vůz Profilée vybavený samostatnou technikou a všemi díly, které měly být součástí celé modelové řady už byl na světě. Co s ním? V Bugatti se toho nelekli a pustili se do finančně extrémně nákladného rozhodnutí jeho stavbu kompletně dokončit a získat pro něj homologaci pro evropské silnice. Pro jedno jediné auto!

Obrovský vliv na v aukci dosaženou cenu má ale i zmíněný fakt, že jde o oficiální poslední loučení s motorem W16, technickou šíleností schopnou bez většího zadýchání vyprodukovat výkon přes 1500 koní.

Oficiální „sbohem“ sice obstará model Bugatti Mistral s otevřenou střechou, ale tady je situace taková, že všech 99 kusů s cenovkou přes 120 milionů korun je už od minulého roku vyprodaných. Budoucí majitelé Mistralu teď jen netrpělivě čekají, kdy se zrovna ten jejich kus dostane do výroby.

Po Mistralu tak přijde nová éra. Nejdřív hybridní a potom? Kdo ví, ale čistá elektromobilita útočí i na hypersporty. Ale ne, teď ještě ne. Bugatti Chiron Profilée pořád ještě vpřed žene osmilitrový čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválec s výkonem 1500 koní. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 za 2,3 sekundy, na 200 za 5,5 sekundy a na 300 km/h za 12,4 sekundy. Víc než 380 km/h se kvůli omezovači jet nedá.

Chiron Profilée má za vzor vůz, kterým je zatím nejostřejším a nejlehčím členem téhle všem nadřazené automobilové rodiny. Je jím Chiron Pur Sport z roku 2020, který přišel s obrovitým zadním křídlem, kratšími převody, speciálními hořčíkovými koly, tužšími pružinami nebo přenastavenými adaptivními tlumiči. Všechno ve prospěch co nejsurovějšího zážitku, jaký se dá zažít v silničním autě, které úřady dovolí vypustit do veřejného prostoru.

Šedesát kusů tohoto hypersportu se i v tomto případě samozřejmě ihned vyprodalo bez ohledu na cenu tři miliony eur. Pak ale do Bugatti začaly chodit dotazy, zda by ještě mohl být vyroben Chiron, který by spojil sportovního ducha Pur Sport s větší elegancí standardního chironu. A tak se zrodil Chiron Profilée, ze kterého zmizelo například zmíněné nepřehlédnutelné zadní křídlo.

„S ohledem na přání zákazníků jsme do vozu Chiron Profilée zakomponovali elegantní pevnou šikmou záď, která je aerodynamicky i termodynamicky optimalizovaná pro výkon, který má majitel vozu k dispozici. Zároveň zachovává ladné a nadčasové tvary původního Chironu,“ vysvětlil Frank Heyl, zástupce ředitele designu Bugatti Automobiles.

Naprostá dokonalost se netýká jen techniky a funkčního vnějšího designu. Uvnitř auta je každý prvek navržený z nejkvalitnějších materiálů. Dominuje kůže, karbon nebo masivní hliník. Samotná podoba designu se pak slovy marketingového týmu Bugatti řídí „filozofií definovaného minimalismu, kde každou součástku redukujeme na její nejjednodušší a nejkrásnější podobu“.

Teď má tohle všechno nového majitele. Velmi bohatého a šťastného nového majitele.