Výběr mýta z českých dálnic a silnic i přes krizi rekordně roste, v
březnu dopravci uhradili více než 1,28 miliardy korun, což je dosud
nejvíce za jeden kalendářní měsíc od spuštění mýtného sytému v Česku v
roce 2006. Proti loňskému březnu, kdy se výrazněji projevily dopady
nastupující pandemie koronaviru, je to nárůst o 29 procent. ČTK o tom
dnes informoval správce mýtného systému, společnost CzechToll. K růstu
přispělo především letošní zavedení poplatků za hluk z provozu a za
znečištění ovzduší.
Březnové výběry mýta tak výrazně překonaly dosavadní rekord z
loňského října, kdy dopravci na poplatcích za užití dálnic a silnic
zaplatili přes 1,11 miliardy korun. Mýtný systém během právě uplynulého
měsíce zaznamenal na zpoplatněných úsecích celkem 97 milionů mýtných
transakcí, což je nárůst o téměř 14 procent. Za dálnice dopravci
uhradili přes 1,13 miliardy korun, za silnice první třídy pak dalších
152 milionů korun.
Výrazný je nárůst i při meziročním srovnání. „Měsíce březen, duben a
květen loňského roku byly ovlivněny nastupující pandemií nemoci
covid-19. Meziroční srovnání vybraného mýtného tak není úplně
relevantní. Klíčové je, že mýtný systém funguje a generuje finanční
prostředky pro realizaci investic do dopravní infrastruktury v Česku,“
uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal. Výběry rostly i v
předchozích dvou měsících, v únoru činily 1,08 miliardy korun.
Na rostoucích úhradách dopravců má letos velký vliv změna sazeb, kterou vláda schválila loni na podzim. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak je klíčová také emisní norma vozu. Poplatek tak stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy než EURO VI je pak nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav.
Současně se změnou mýtných sazeb od letoška fungují novinky ve výpočtu slev na mýtném, o které mohou dopravci požádat. Peníze z mýta navíc by podle ministerstva dopravy měly být určené pro omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je výstavba protihlukových stěn.
Mýtný systém funguje na více než 2 400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od předloňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll. Ke konci února do něj bylo zaregistrováno 567 tisíc vozidel, nyní je v oběhu více než 481 tisíc palubních jednotek.