I když jeho jméno možná neznáte, jeho práci jste už pravděpodobně viděli. Čtyřiadvacetiletý Boris Kráľ stál totiž u zrodu kolekcí mnoha lokálních návrhářů, například Jana Černého nebo Vandy Jandy.

Kráľ se dlouho věnoval modelingu, ale založil i vlastní značku. Našel se ale v poctivém řemesle a už několik let primárně pracuje jako profesionální krejčí. „Ačkoli se zdá, že práce návrháře a krejčího je podobná, opak je pravdou.“

„Návrhář se zabývá kolekcí jako celkem, její inspirací a vizuálem. Krejčí má na starost konkrétní střih, technologii oděvu a věci pak i ručně vyrábí,“ vysvětluje Boris a uvádí, že profesionální krejčí si v Česku může za hodinu práce říct okolo šesti set korun. 

Momentálně tráví nejvíce času v ateliéru Jana Černého, s nímž už téměř pět let intenzivně spolupracuje. „Když připravujeme přehlídku, já na základě Janových požadavků modeluju střihy a vytvářím prototypy, s nimiž dále pracujeme, upravujeme je a ladíme poslední detaily předtím, než vytvoříme finální kolekci,“ popisuje. Černému ale pomáhá i se soukromými zakázkami mimo značku JAN. 

Další známou návrhářkou, s níž Kráľ spolupracoval, je Vanda Janda. Na rozdíl od Janových streetwearových a oversized kousků společně tvořili modely ryze dámské a elegantní. Jejich spolupráce začala v počátcích pandemie, na začátku roku 2020.

Uspořádali několik virtuálních přehlídek, připravili kolekci prezentovanou na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku a spustili e-shop. Hlavně ale vytvořili základní škálu střihů a produktů Vandy Jandy, z nichž značka vychází dodnes, a to i přesto, že spolupráci před rokem ukončili. 

Nemrzí Borise, že svoje know-how investuje jinam než do vlastní značky? „I když mám vlastní značku Kráľ, přišlo mi zatím logičtější dělat věci pro návrháře, kteří jsou businessově a marketingově mnohem silnější,“ vysvětluje. „Baví mě pracovat s někým, pro někoho, je to pro mě kreativnější. Zhmotnění cizí vize beru jako výzvu,“ říká a zdůrazňuje, že řemeslo je stejně důležité jako image značky. 

Přesto však ještě během střední školy vlastní značku založil a slavil s ní velké úspěchy – s kolekcí PODZIM/ZIMA 2019 vyhrál talentovou soutěž Van Graaf Junior Talent, díky čemuž mohl své modely prezentovat na pražském fashion weeku hned dvě sezony po sobě.

Byl v perfektní pozici rozjet svůj projekt ve velkém, přesto se rozhodl práci na ní pozastavit a svou energii věnovat jinam.

„V té době jsem měl se značkou našlápnuto, ale přišel covid a mně její budování přestalo dávat smysl. Mám dlouhodobou vizi, nechávám věci přirozeně plynout a ke své značce se rozhodně chci vrátit, jen na to zatím není vše připravené,“ říká a zároveň nastiňuje, že možná nebudeme muset čekat dlouho.

„Mám v plánu udělat menší kolekci a představit ji v rámci capsulové show. Chtěl bych se soustředit na kvalitní řemeslo a šití na míru,“ popisuje Boris.

Šití na míru je způsob prodeje mnoha lokálních návrhářů, individuální přístup se ale přirozeně promítne do finální ceny. „Záleží to na materiálu, střihu a časových možnostech. Všechno si navrhuji a šiju sám. Miluju složité střihy a glamour siluety. Není výjimkou, že na jedněch šatech pracuji i sedmdesát hodin. I proto se cena pohybuje okolo padesáti tisíc korun,“ říká Kráľ a odkazuje na svůj největší vzor a životní metu: ateliér Chanel. 

Ten má speciální způsob, jak pracuje s látkou, tvaruje ji, žehlí a prošívá drobnými stehy. Krejčí musí do každého modelu vložit nejen spoustu času, ale také svůj um a léta praxe.

„A o tom podle mě móda je. Vybrat si model na přehlídce, nechat si ho ušít na míru, a nebát se proto do něj investovat. Je srdcervoucí, jak se móda od vzniku ready-to-wear kolekcí proměnila. Od nádherných kabátů a šatů, na kterých se pracovalo i 150 hodin, jsme se dostali ke kabelce ve tvaru odpadkového sáčku za 45 tisíc. Značka Kráľ vždycky bude odkazovat na čtyřicátá až šedesátá léta, kdy haute couture byla na výsluní,“ uzavírá Boris Kráľ.