skip to main content
Byznys

Respirátory zdarma nemocným a charitativní kolekce. Respilon se dělí o byznysový úspěch

3 minuty čtení

Stejně jako celý zbytek světa na jaře zažili šok. „Extrémní období, které nikdo nečekal,“ ohlíží se Jana Zimová, spolumajitelka české společnosti Respilon.

Řeč je pochopitelně o nástupu pandemie koronaviru a v případě Respilonu o nutnosti zařadit několikanásobně vyšší rychlost.

Ačkoli se počet respirátorů, ústenek a antivirových nanošátků, které firma vyrábí a rozesílá do světa, počítá na miliony, na takový nápor nebyla zdaleka připravená.

Reklama

„Během pár minut jsme prodali všechny naše zásoby,“ vzpomíná na první vlnu Zimová, která Respilon vede společně se svým manželem. Firma během léta otevřela dvě výrobní linky v Brně a ztrojnásobila výrobní kapacitu téměř na milion kusů měsíčně. Její obrat by se měl meziročně zdesetinásobit.

Je to podnikatelský úspěch se smutným koronavirovým pozadím. I proto se Respilon snaží dělit se o něj dál.

„Od začátku tohoto roku jsme rozdali ochranné pomůcky za miliony korun. Dvacet tisíc šlo přímo do neziskových organizací – lidem se sníženou imunitou, chronickým onemocněním či handicapovaným, třicet tisíc jsme darovali do hmotných rezerv státu,“ vypočítává Zimová. 

O tom, jak firma konkrétně pomáhá, se rozhodla po výzvě Forbesu promluvit vůbec poprvé. „Je to pro nás samozřejmost a nechceme se něčím chlubit,“ zdráhá se proto na začátku rozhovoru.

„Naším cílem je, abychom se už v Česku nedostali do situace, že budeme potřebovat ochranné pomůcky a nebude jich dostatek,“ zdůrazňuje. 

Kromě rozdávání ochranných pomůcek nemocným vyrábí Respilon také nákrčníky ve speciálních edicích a část výtěžku pravidelně posílá vybraným charitám. 

Spolupracuje s neziskovými organizacemi, které pomáhají lidem s amputovanou končetinou, onkologickým pacientům či lidem s cystickou fibrózou. Každé čtvrtletí jim vyplácí částky za prodej produktů z celého světa. Řádově jde o statisíce, které pravidelně plynou na účty.

Reklama

Jednou z podporovaných neziskových organizací je i Loono Kateřiny Vackové, členky výběru Forbesu 30 pod 30. „Jsme rádi, že můžeme spolupracovat s českou značkou. Víme, že její roušky a respirátory jsou funkční,“ říká Vacková. 

Spolupráce se přitom zrodila ještě před pandemií. Majitelé Respilonu navrhli vytvořit nákrčníky s designem Loona, jež by chránily onkologické pacienty před viry a bakteriemi.

Nákrčník, do kterého je všitá nanovlákenná rouška, Respilon úspěšně prodává od roku 2018. Připomíná totiž běžný kus oděvu a nošením nedochází ke stigmatizaci onkologických pacientů, zvláště těch dětských.

S nástupem koronaviru ale začali nákrčníky masivně kupovat i běžní zákazníci. „První várka zmizela během pár hodin,“ vzpomíná Kateřina Vacková, zakladatelka Loona.

Produkty Respilonu už dlouhodobě využívají lidé se sníženou imunitou. Mají nanovlákennou membránu, která zachycuje viry a bakterie s téměř stoprocentní úspěšností.

Reklama
Reklama