skip to main content
Český byznys

Restart: Liftago šláplo v krizi na plyn. Místo lidí vozí balíky

2 minuty čtení

Mezi odvětví, která koronavirová krize zasáhla nejsilněji, patří také taxislužba. Své o tom ví i česká mobilní taxiplatforma Liftago: ještě v loňském roce přes ni proteklo 400 milionů korun skrz platby jejích zákazníků a ve svém core byznysu, tedy licencované taxislužbě, udržitelně rostla.

Jenže v březnu nastal šok, způsobený příchodem koronaviru, a Liftagu se prakticky ze dne na den byznys propadl o 90 procent. Firma se ale nevzdala a krizi vzala jako příležitost urychlit svou proměnu.

Liftago už během loňska začalo rozvíjet novou strategii a vstoupilo do oblasti logistiky. A právě tahle část jeho podnikání v současné situaci na rozdíl od přepravy osob raketově roste.

„V únoru, před startem krize, jsme vozili nižší jednotky tisíc zásilek, teď je to desetinásobek a pořád rosteme, což nám pomáhá dohnat ztráty způsobené výpadkem taxislužeb,“ vypočítává restart firmy CEO Liftaga Ondřej Krátký.

„Naše vize, že přeprava zásilek jednou předežene taxíky, se vlivem okolností z dlouhodobé strategie změnila v realitu. A to v řádu dvou týdnů. Teď kalkulujeme s tím, že musíme ještě několik měsíců vydržet a do logistiky investovat pořád dál, protože bude nadále rychle růst.“

V únoru jsme vozili tisíce zásilek, teď je to desetinásobek.

S investicemi do růstu by Liftago nemělo mít problém. Platforma získala pro rozvoj svého podnikání už v roce 2018 silného investičního partnera ve společnosti Livesport českého miliardáře Martina Hájka, který do ní postupně vložil přes 100 milionů korun výměnou za dvě křesla v boardu a také podíl ve výši až 45 procent.

Současným investorem je také společnost Eurowag, patřící dalšímu z nejbohatších Čechů Martinu Vohánkovi. Ten však na rozdíl od Livesportu v představenstvu firmy nesedí.

Související vydání
Reklama

„Se zakladateli jsme se shodli na vizi, která nebude o taxislužbě, ale o využití technologií k optimalizaci poskytování přepravní kapacity. Věřím, že můžeme s distribučními partnery výrazně zefektivnit přepravu a ulevit dopravě ve městech,“ uvedl ke spolupráci Martin Hájek loni v říjnovém rozhovoru pro tištěný Forbes.

„Nebudujeme jednoho přepravce, nýbrž celou síť, do které se pošle poptávka, ať už jde o jeden balík, nebo o více zásilek, a systém ji zpracuje,“ vysvětluje pětatřicetiletý šéf Liftaga.

„Dřív logistika fungovala na bázi, že máme 100 dodávek a ty budou celý den rozvážet zboží. Jenže řidič, který byl zrovna v okolí skladu, může klidně odvézt 20 zásilek a za pět minut může přijet další a odvézt další část a je to stejně efektivní.“

Systém, který Liftago používá, má za cíl umožnit řidičům vydělat si doručováním zásilek podobně vysoké částky jako při přepravě pasažérů – za běžných okolností mají největší příjmy ti, kteří přepravu lidí a věcí kombinují. A současná krize jistě napomohla tomu, že řidiči logistické služby provozují stejně ochotně, jako kdyby vozili pasažéry.

Ondřej Krátký z Liftaga | Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

Co se návratu na předkrizovou úroveň v oblasti klasické taxislužby týče, mladý CEO Liftaga očekává, že celá situace bude trvat ještě řadu dalších měsíců. Rozhodně ale nezoufá, a i když hovoří o tom, že jeho firma má před sebou ještě hodně práce k naplnění logistických plánů, souběžně optimisticky vypočítává, co Liftagu krize přinesla.

„Celá situace nás posílila jako tým, jak interní, tak z pohledu akcionářů. Nikdo nezačal panikařit, všichni se rychle přizpůsobili a začali přemýšlet, jak se posouvat dopředu,“ konstatuje Ondřej Krátký.

„Zároveň jsme i rychlejší a v tuhle chvíli máme napnuté plachty, protože logistika roste meziměsíčně o stovky procent. V tomhle tempu rozhodně chceme pokračovat.“

Reklama
Reklama