Je to na den přesně třicet let, kdy 25. srpna roku 1991 odstartovalo úspěšné tažení závodníka Michaela Schumachera. Nástupu tehdy dvaadvacetiletého mladíka do Velké ceny Belgie pomohla náhoda a šikovný manažer.

Dvaadvacetiletý, do té doby nepříliš známý Němec, nahradil ve stáji Jordan-Ford na poslední chvíli jezdce Bertranda Gachota, kterého poslal soud za napadení taxikáře do vězení. Nutno říci, že Schumacherovi start vyšel i díky menší lži jeho manažera Williho Webera: majitele stáje Eddiho Jordana přesvědčil, že mladý Němec belgický okruh Spa-Francorchamps perfektně zná. Pravdou byl opak, Schumacher na něm nikdy nezávodil.

Už při testovacích jízdách ale porážel ostatní závodníky v týmu a při kvalifikaci byl sedmý. A i když samotný závod kvůli poruše převodovky nedokončil, na to, aby na sebe upoutal pozornost, to stačilo.

„V týmu Jordan-Ford odjel jeden závod. Pak přestoupil do stáje Benetton,“ vzpomíná na Schumacherovy začátky Petr Dufek, šéfredaktor internetového zpravodajského portálu Formule a také spoluautor knihy Michael Schumacher – vládce rychlosti.

V týmu Benettonu získal německý závodník i své první dva tituly mistrovství světa: v letech 1994 a 1995. Pak už jeho kariéře dominovala červená barva a symbol černého vzpínajícího se koně na žlutém poli.

„V roce 1996 přestoupil do stáje Ferrari, ve které v roce 2000 vyhrál titul mistra světa. A obhájil ho pak ještě čtyřikrát,“ dodává automobilový závodník Tomáš Enge, první a doposud jediný český pilot formule 1.

Pro Engeho sice Schumacher vzorem nebyl, obdiv si ale určitě zaslouží. „Byl velice chytrý, mazaný. Jeho jízda byla dost agresivní, skoro bych se nebál říci, že šel přes mrtvoly,“ upozorňuje závodník. A jeho slova potvrzuje i Dufek.

Pro Schumachera je podle něj typická houževnatost a ctižádost. A možná právě to, že se nerozpakoval jezdit ostře a riskantně, ho tolikrát postavilo na stupně vítězů. Na druhou stranu ho několikrát stihl trest. A za incident s Jacquesem Villeneuvem byl roku 1997 dokonce vyloučen ze šampionátu.

Michael Schumacher v roce 2004 | Foto Rick Dikeman / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Ze stáje Ferrari odešel Schumacher do týmu Mercedes, kde také v roce 2012 oznámil ukončení své kariéry. Ten samý rok byl na krátké návštěvě v Praze.

„Bylo to naposledy, co jsem s ním mluvil. Říkal mi, že Praha je krásná a určitě se do ní bude chtít vrátit. Už to nestihl,“ vzpomíná Petr Dufek. V prosinci roku 2013 utrpěl Schumacher během lyžování ve francouzských Alpách vážný úraz hlavy a o tom, jaký je jeho zdravotní stav dnes, proniká na veřejnost jen málo informací.

Jeho závodnickou krev ale zdědil i syn Mick. Ten hájí barvy týmu Haas, který však podle Dufka patří k nejslabším. I proto je zatím těžké odhadnout, zda syna čeká stejně úspěšná kariéra.

Už teď mají ale jedno společné: Mickovi je dvaadvacet, jako bylo jeho otci, když se poprvé prohnal po belgickém okruhu. Právě tam se o nadcházejícím víkendu pojede další Velká cena a první start v ní čeká i Micka.

Život výjimečného závodníka Michaela Schumachera má přiblížit nový dokument nesoucí jeho jméno. Na platformě Netflix se objeví 15. září a k jeho vzniku přispěli manželka Corinna, děti Gina a Mick, a také bratr Ralf.