Začínali jen s papírem v ruce a vizí, jak přesvědčit partnery, že čistě český cyklistický závod má šanci uspět. Dnes Road Classics otevírá přihlášky na již čtvrtý ročník a do jména si přidává „Direct“ podle nejnovějšího partnera, jejž koncept prémiového ježdění nadchl. Plány má ale ještě větší – doslova světové.

Za akcemi, při kterých přiláká v průměru přes tisíc účastníků za závod, stojí pražská marketingová agentura Raul. Ta má bohaté portfolio zahrnující třeba Jizerskou 50, Běhej lesy či světový pohár Ostrava Beach Pro, mladičký Direct Road Classics se ale už teď dostal mezi její přední projekty.

To je vidět i na číslech – za letošek očekává Raul tržby ve výši 200 milionů korun a cyklistický závod z toho dělá deset procent, přičemž společnost výhledově počítá až s patnácti.

Toho hlavní představitelé akce – managing partner Marek Tesař s account directorem a vedoucím projektu Janem Hejdou – dosáhli zaměřením na prémiovost.

„Na jednu stranu je to obrovské klišé, ale na druhou stranu je to něco, co nás odlišuje. To slovo vás ale determinuje úplně ve všem, co děláte. Nemůžete nic udělat na 99 procent. Ať už je to organizace, vizuální styl, či služby, vše musí být na 110 procent,“ říká Hejda.

„To znamenalo obrovskou investici hned na začátku. Ale my jsme si řekli, že chceme ten vysněný standard hned při prvním závodě, což bylo vidět například na občerstvovačkách. Nestačily nám ionťáky a banány, ale servírovali jsme hned i kávu z porcelánu a skvělý catering. Byla to drahá, ale nezbytná cesta, aby ta prémiovost byla přítomná a uvěřitelná pro další závody,“ podotýká Tesař.

info Foto Raul

Takový přístup očividně zafungoval, protože dnes, v pondělí 8. prosince, otevírají další sezonu. O úspěchu projektu po prvních sedmi závodech ostatně vypovídají i firmy, které v něm Raul podporují – například Generali Investments, České Radiokomunikace, ČEZ, Unicredit či Škoda Auto. A ode dneška se k nim jako titulární partner Road Classics přidává i Direct pojišťovna.

„Přístup mají Pavel Řehák a Michal Řezníček unikátní. Vedou miliardovou společnost, která má obrovskou dynamiku a je s ní jistě spousta práce, ale potenciální partnerství s námi probírali do detailu,“ popisuje Tesař.

Muže z Raulu zaujalo i to, že při prvním kontaktu lídry Directu více než samotný projekt a jeho plnění zajímalo poslání jejich agentury a hodnoty, které v Raulu zastávají. „Z jejich přístupu je cítit, že do toho nešli jen proto, že je teď cyklistika trend, ale že je zajímá, s jakým týmem, filozofií se jejich skupina spojí pro budování něčeho nového. A to nás nadchlo,“ dodává Tesař.

Byznysové i osobní partnerství

Pro nového partnera je to přitom podle Michala Řezníčka, předsedy představenstva Direct pojišťovny, přirozený krok. „Cyklistika v sobě spojuje jednoduchost, rychlost, spolehlivost a přátelskost – hodnoty, na nichž stojí i Direct,“ říká Řezníček.

Kromě toho, že má cyklistika navíc v Česku i v Evropě obrovský dosah, je spolupráce pro společnost také osobní. Ve firmě mají spoustu nadšených cyklistů, kteří závodí, jezdí spolu na teambuildingy nebo tráví čas na kole s rodinou.

„Já sám jezdím často, takže když říkáme, že je nám cyklistika blízká, myslíme to opravdu doslova. Chceme být jejím partnerem stejně spolehlivě, jako jsme partnerem pro naše klienty,“ dodává Řezníček.

Společnost, která se snaží se sportem propojit dlouhodobě, v tom navíc vidí i silný byznysový potenciál. Vycítila totiž, že u nás chybí špičkové pojištění kol.

info Foto Raul

„Partnerství s Road Classics proto vnímáme jako vstup do světa cyklistiky, kde chceme být vidět dlouhodobě. Nejen jako sponzor, ale i jako garant bezpečnosti – někdo, kdo pomáhá, když se stane průšvih, ale hlavně se snaží, aby k němu vůbec nedošlo,“ pokračuje Řezníček.

Už teď proto Direct umožňuje lidem pojistit kolo v rámci pojištění majetku a plánuje i speciální pojištění přímo pro cyklisty. Účastníkům závodů Road Classics navíc nabídne možnost pojistit si startovné, aby jim zážitek nezkazila nečekaná nemoc nebo zranění.

„Věříme, že nám vstup do cyklistiky také pomůže dál posunout branding. Cyklisté tvoří jednu z nejvíce propojených aktivních komunit. My jednoduše chceme, aby se při slově cyklistika lidem vybavil Direct – značka, která sdílí jejich vášeň, rozumí rizikům i radosti z pohybu,“ popisuje předseda představenstva společnosti.

Zkušenosti z Jizerské 50

Podobně cyklistiku vidí i v agentuře Raul. „Organizování sportovních akcí se věnujeme desítky let, hlavně běžeckému lyžování. S cyklistikou jsme již před lety několikrát koketovali, ale více jsme se na ni začali soustřeďovat až po covidu. Tehdy jsme viděli, že u nás i ve světě probíhá taková renesance silniční cyklistiky,“ říká Tesař.

Jejich zájem o sport vyvolalo i to, jak moc populární je mezi lidmi z byznysu. „Cítili jsme, že přes něj můžeme být blízko byznysmenům i obchodním příležitostem,“ dodává Tesař.

Na sebevědomí, že by se jim mohl nový počin podařit, jim přidal i úspěch trailového běžeckého seriálu Běhej lesy. Podle Tesaře se totiž do tak velkého projektu, jako je Road Classics, můžete pustit jen se zkušeným týmem.

info Foto Raul

Navíc byl nový projekt i způsobem, jak zúročit zkušenosti získané z Jizerské 50, kam Raul pravidelně dostává lidi z byznysu i showbyznysu a kde nabízí VIP hospitality program. Cyklistiku viděl jako příležitost, jak nabídnout stejné služby i v letním období.

Více než dvacet let Jizerské 50 je přitom naučilo, jak jednat s partnery, účastníky, ale i sportovními kluby či municipalitami. Do budování Road Classics pak z celého portfolia současných projektů vybírali to, v čem je každý z nich nejsilnější.

„Jizerská 50 je obrovská akce s mezinárodním dopadem a právě díky vazbám, které v regionu máme, jsme na Liberecku pořádali i pilotní ročník Road Classics. Budování projektu od nuly jsme si zase vyzkoušeli na Běhej lesy, jehož součástí je také více závodů. Z projektu Sport in Art jsme si vzali přesah do umění a designu,“ přibližuje Hejda.

Český závod

Na projektu Direct Road Classics je výjimečné i to, že za ním nestojí silná zahraniční značka. Na rozdíl od závodů jako třeba L’Etape se Raul rozhodl jít vlastní cestou a vytvořit si vše od základů sám.

„Byli jsme samozřejmě v kontaktu s mezinárodními držiteli licencí, ale máme zkušenost, že když projekt není váš, je vaše flexibilita omezená pravidly. Benefitem závodů typu Tour de France je sice jméno a reputace, ale mnoho činností si musíte nechat schvalovat, což vás brzdí. My se můžeme rozhodnout během pěti minut,“ říká Tesař.

info Foto Raul

Hlavním důvodem, proč přišli s úplně novým konceptem, jsou ale mezinárodní ambice. Raul chce vybudovat prestižní projekt a licence na Road Classics vyvážet do zahraničí.

„Chceme doladit poslední detaily a zajistit, že to bude byznysově opravdu úspěšný projekt. Ten zlom přijde v této sezoně a úvahy o vykročení mimo republiku jsou už nyní intenzivní. Nemáme prozatím nic finálně podepsaného, ale již probíhají jednání,“ odhaluje Tesař.

Na začátku jen papír

Že by chtěli do pěti let mít silnou značku, o kterou bude zájem i v zahraničí, si předsevzali už před pilotním ročníkem v roce 2023. „Tehdy jsme ale v ruce měli jenom papír. Krásnou vizuální prezentaci, ale žádné závodníky ani reálná čísla,“ podotýká Tesař.

Při ponoření se do nového projektu je pro ně klíčové být analytičtí a zmapovat trh do posledního detailu. V tom jim posloužil i výzkum, v jehož rámci zjistili, že se prý takřka dvě třetiny Čechů o cyklistiku zajímají.

Důležité pro ně ale bylo i číslo šest procent. Tolik Čechů totiž vlastní kolo za padesát tisíc korun a více, což jsou ta, jež se v pelotonu Road Classics nacházejí nejčastěji. 

Důležitým se také ukázalo mít partnery, kteří už předchozí projekty společnosti podpořili a byli ochotní „risknout“ i úplně nový. A každým rokem, kdy se ukazuje, že Road Classics potenciál má, jim přibývají partneři další.

info Foto Raul
Jan Hejda

„Pro každou značku je to přitom zajímavé z jiného pohledu. Někoho zajímá budování povědomí o značce, jiným více záleží na networkingu nebo VIP hospitalitách, protože si tam přivezou top management firmy nebo přizvou své klienty,“ přibližuje Hejda.

Sami se pak zaměřili na to hlavní, na čem Road Classics budují – na komunitu. „Od začátku jsme věděli, že tím gros projektu nebudou jen závody, ale že budujeme celoroční platformu a zahrnujeme vše, co je na cyklistiku navázané – social rides, edukace nebo třeba výstavy,“ popisuje Hejda.

Od prvního konceptu tak věděli, že tvoří projekt pro všechny, které cyklistika zajímá. „Zvyšuje se zájem o zážitek a získání top servisu jako pro profesionální cyklisty, ne jen tlak na výkon,“ přibližuje Hejda.

Se snahou být jakýmsi „startovním bodem“ proto míří i na cyklisty, kteří začali jezdit až v posledních letech. Ti kupříkladu ještě nezvládají jízdu v pelotonu, ale mají zájem se to naučit. „My se jim nejenom snažíme říct, aby si ten den s námi užili, ale nabízíme jim i pomoc se dopředu kvalitně připravit,“ vysvětluje Hejda.

Složitá organizace

Když po dlouhé přípravné fázi měli koncept vymyšlený, udělali panelovou skupinu sestavenou z lidí z marketingu, byznysu, sportovců i cyklistů. „Všichni nám řekli, že to je moc pěkně vymyšlené, ale ať to neděláme, protože silniční cyklistika je z hlediska organizace to nejsložitější, co jsme si mohli vybrat,“ přiznává hlava projektu.

Kromě sponzorů pak během dvou a půl měsíce od představení projektu po první závod museli přesvědčit samotné cyklisty o tom, že značka, o které nikdy neslyšeli, nabízí to nejlepší, co v tuzemsku mohou zažít. Tím mnoho zájemců nalákali, protože jim prý řada lidí z cyklistické komunity po spuštění komunikace nevěřila, že dokážou naplnit vše, co projekt prezentoval.

info Foto Raul

Aby byl závod opravdu prémiový, je nutné například kompletně uzavřít trasy a zajistit bezpečnost závodníků. Hned však věděli, že tohle sami nezvládnou, a tak se obrátili na ty, kdo s tím mají mnohem větší zkušenost.

Domluvili se proto na spolupráci s bývalým profesionálním cyklistou a organizátorem cyklistických akcí Luborem Tesařem. „On samozřejmě přinesl svůj pohled a zkušenosti,“ říká Hejda.

S tím, aby vše vyšlo, jim pomohl nejen silný tým, ale také dlouhodobá spolupráce s libereckým regionem. Zařídit a vykomunikovat bylo potřeba kromě finiše na Ještědu také zbytek stokilometrové trati, jejímž uzavřením omezují místní obyvatele i podnikatele.

Nová sezona

V inovacích přitom nepřestávají, a rozhodli se proto jeden ze tří budoucích závodů zasadit na Vysočinu. „Od komunity máme feedback, že jsou závody hodně těžké. Chceme silniční cyklistiku v našem podání nabídnout co nejširší skupině účastníků, a proto bude ten nový jednodušší než původní v Krušných horách,“ popisuje Hejda.

Za rozhodnutím přesunout trasu ale stál i fakt, že je na Vysočině díky dalším sportovním akcím dobrá infrastruktura, skvělá kvalita silnic, a region Road Classics navíc vřele přivítal. Peloton čítající více než tisíc závodníků se tam projede již příští rok v červenci.