Vezmou nám roboti práci? Možná si říkáte – jasně, bát by se měli dělníci u pásu, ale proč já? Bernard Marr, autor knihy The Intelligent Company ovšem píše na webu LinkedIn, že roboti už nenahrazují jen manuální profese, ale umělá inteligence bude brzy schopná vystřídat i lékaře, piloty nebo žurnalisty. Proč si to myslí?
Když v Silicon Valley potkal samočinně řízený automobil Googlu, podotkl řidič, který ho vezl z letiště: „Vypadá to, že mi Google brzy vezme práci.“ A Marra napadlo: To není žádné sci-fi, stačí se podívat, jak masivně investují do robotiky velké společnosti.
Například Apple investoval před pár lety do nových technologií 10,5 miliardy dolarů. Roboti mají tvarovat hliníkový obal MacBooku nebo testovat součástky pro optické vybavení výrobků Applu. Čili příští generaci vašich iPhonů, iPadů a Maců vyrobí spíš robotická než lidská ruka.
Marr není jediný, kdo píše o podobném přelomu, jakým byla průmyslová revoluce. Tehdy sice produktivitu a způsob výroby zcela změnily a masivně zvýšily stroje, lidé ale získali novou možnost – práci v továrnách. Teď to vypadá, že nám práci vezmou chytré mašiny, ale nové příležitosti nepřijdou.
Díky inteligentním strojům roste naše schopnost analyzovat enormní a nestrukturované datové soubory (big data), a v důsledku toho začínají být stroje s to pracovat místo lidí. Tady je pár příkladů:
Piloti: Autopiloti v letadlech fungují už roky. Komerční aerolinie ale umějí provozovat i úplně bezpilotní lety. Start a přistání letadla mohou být dokonce s počítačem, který nedělá chyby, bezpečnější než s člověkem. Nemluvě o vojenských dronech. Toužíte být pilotem? Bohužel – profese minulosti…
Lékaři: Roboti už chirurgům při operacích asistují a lékařům pomáhají při rozhodování rozsáhlé databáze medicínských informací. Čeká nás prý ale víc – roboti budou brzy schopni diagnostikovat a operovat bez lidského přispění. Budou prý dokonce schopni tak složité akce jako je odstranění mozkového nádoru s lepšími výsledky než nejlepší chirurgové. Diagnostiku umožní sken vašeho těla, analýza DNA a záznamy vaší osobní lékařské historie spolu s informacemi z databáze obsahující veškeré dosavadní medicínské znalosti.
Pracovník call centra: Telefonní automaty na zákaznických linkách, které nás pomocí předvoleb směrují na odpovědného pracovníka, jsou pěkně otravné. Už teď se ale vyvíjejí jazykové systémy schopné opravdové konverzace. IBM vyvinulo systém Watson – počítač, který porazil dva nejlepší vítěze americké znalostní soutěže Jeopardy (česká verze se jmenovala Risk, později Riskuj!). Watson neměl přístup k internetu a přesto vyhrál. Byl schopen analyzovat i abstraktní otázku a správně ji zodpovědět. K dispozici měl masivní datovou paměť obsahující třeba i kopii celé Wikipedie. Takže až v blízké budoucnosti zavoláte na zákaznickou linku, vždycky se hned dovoláte toho správného člověka – jen to bude robot.
Novinář: Společnost Narrative Science představila softwarový produkt, který umí na základě sportovních statistik napsat článek o zápase. Tentýž software lze použít pro článek shrnující ekonomickou situaci společnosti jen na základě informací na webu. Algoritmy, které software používá, umějí vyhodnotit informace a obalit je vhodnými větami. Noviny budoucnosti budou, zdá se, plně automatizované.
Manuální práce: Víceméně jasný kandidát robotizace. Jakoukoliv manuální nebo jednodušší činnost mohou dělat roboti, a ani nepotřebujete rozvinutou umělou inteligenci nebo složitou datovou analytiku.
Čeká nás tedy napínavá budoucnost plná otázek – troufnete si odhadnout, jak bude fungovat společnost, v níž mnoho profesí vykonávají stroje? A jaké nové příležitosti se otevřou?