skip to main content
Forbes Woman

Liběna Rochová ušila v krizi jednu z nejkrásnějších kolekcí. Použila zbytky ze skladů

2 minuty čtení

Jednou z úspěšných žen, které přijaly pozvání na letošní Forbes Women’s Summit, je i módní návrhářka Liběna Rochová. Vracíme se u této příležitosti k rozhovoru, který Forbesu poskytla letos v březnu během karantény.

Je jednou z nejvlivnějších žen české módní scény, ne-li tou vůbec nejvlivnější. Jako vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM ostatně profesorka Liběna Rochová už řadu let vychovává i nejmladší českou generaci módních návrhářů. A módní tvorbu ovlivňuje i přímo, vlastními autorskými kolekcemi.

A ačkoli březnový pražský fashion week byl letos jednou z úplně prvních akcí, jež byly v rámci restriktivních opatření proti šíření koronavirové infekce zrušeny, Liběna Rochová svou novou kolekci představuje i tak.

A s tématem aktuálnějším než kdy předtím. „Už dlouho se zamýšlím nad současnou situací ve světě i v oděvním a textilním průmyslu,“ říká Liběna Rochová. „Cítím, že aktuální vysoce konzumní přístup k věci a neetické chování jsou dlouhodobě neudržitelné, a své postoje jsem se rozhodla ještě více promítnout do své tvorby,“ upozorňuje Rochová s tím, že by to platilo, i kdyby koronavirová pandemie byla nepřišla.

Současná krize vše jen ještě více zvýraznila. A slovo udržitelnost dostalo jen ještě významnější obsah.

Skicy a barvy Liběny Rochové | Foto Liběna Rochová
Reklama

Kolekce Liběny Rochové nazvaná COLORS/S20 je totiž kompletně vytvořena ze secondhandového materiálu. A opravdu stojí zato. Pokud vás původní česká módní tvorba zajímá – a kdy jindy ji podpořit než teď, v době krize –, neměla by vás nová kolekce Liběny Rochové rozhodně minout.

Základem nové kolekce Liběny Rochové se staly second hand látky z obchodu Textile Mountain Lenky Vackové, o kterém jsme už ve Forbesu psali. Jedná se o nevyužité zásoby a zbytky ze skladů textilních výrobců – na scénu tak přicházejí materiály, které by jinak zůstaly ležet ladem.

První část kolekce tvoří 10 modelů z hedvábného dekoračního taftu s výrazným vzorem, se střihy, které podporují vlastnosti a charakter látek v růžové, žluté, purpurové a béžové. Výsledkem jsou jednoduché, nadčasové modely a sofistikované kombinace, ale taky zajímavé kontrasty. Z hedvábného taftu, využívaného obvykle spíš u večerních a společenských šatů, například Rochová vytvořila i sportovní bundu. Ve druhé části kolekce se Liběna Rochová navrací k realizaci oděvů ze semiše a recyklaci přírodní kůže, součástí kolekce jsou i doplňky a obuv.

K prohlédnutí je nová kolekce jako obvykle přímo u designérky v ateliéru na Malostranském nábřeží pár kroků od pražských Sovových mlýnů. „Zákaznice mě oslovují napřímo, kolekce COLORS/S20 bude k dispozici na tradiční prodejní výstavě u mě na nábřeží snad v týdnu od 11. dubna. Bohužel jsem musela data opakovaně kvůli současné vážné situaci posunout,“ dodává Liběna Rochová.

Myšlenku udržitelnosti ale Liběna Rochová nerazí pouze v této kolekci, bere ji v potaz dlouhodobě. Její práce je už přes 20 let zaměřena na limitované kolekce a individuální volnou módní tvorbu. „V roce 1995, po komerčním boomu a úspěchu mých kolekcí z let 1991 až 1995 na veletrhu módy Collection Premiere a Igedo Düsseldorf, jsem se rozhodla platformu masové produkce úplně opustit,“ popisuje designérka.

„Právě do tohoto období spadají prvopočátky mého postoje k udržitelné a zodpovědné módě. Tento přístup zohledňuji ostatně i ve své pedagogické činnosti, motivuji k tomu i své studenty. Čas mi dal za pravdu, protože současný stav velkoprodukce oděvů je opravdu alarmující,“ uzavírá Liběna Rochová, která stále více času věnuje i charitativní a nadační činnosti.

Aktuální vydání magazínu
Eso
Forbes 8/2020

Velký úspěch slaví její oděvní linie NADOTEK, kterou Rochová předloni vytvořila v rámci spolupráce s nadací DEBRA ČR spolu s výtvarníkem Lukášem Musilem na podporu osob s nemocí motýlích křídel. Rochová spolupracuje i s organizací UNICEF v rámci projektu Adoptuj panenku a zachráníš dítě – designérka je patronkou benefiční aukce panenek známých osobností, jejíž výtěžek pomáhá dětem v zemích třetího světa.

Reklama
Reklama