Většině rodinných firem se podaří předat žezlo po tři generace, po té další se jejich byznys rozpadne nebo opustí rodinné ruce. V tuzemsku je situace o to složitější, že řada firem, včetně těch rodinných, slaví teprve třicet let a předávání majetku i zodpovědnosti dalším generacím zatím nemá v krvi. V kontextu historického vývoje navíc zažily teprve několik krizí.

„Právě inovace, navíc ve složitých obdobích, je na rodinném byznysu to nejtěžší. Zároveň je naprosto zásadní nad nimi přemýšlet, pořád dokola se ptát, co můžeme zlepšit,“ řekl na již tradičním galavečeru Rodinných firem William R. Lobkowicz jr., jehož rodina buduje úspěšný byznys už po sedm staletí.

Do Česka se jeho rodina vrátila před třiceti lety s ambicí rozvíjet české kulturní a historické dědictví. A to se jí daří – z Lobkowiczkého paláce na pražských Hradčanech, jediného soukromého paláce v areálu Pražského hradu, vybudovali vyhledávané společenské centrum a postupně chtějí veřejnosti zpřístupnit všechny čtyři historické budovy, které v Česku vlastní.

„Při všem, co děláme, přemýšlíme nad budoucností. Sdílíme minulost, ale tvoříme budoucnost,“ řekl Lobkowicz jr. „Naše rodina zažila napoleonské války, můj pradědeček Maxmilián utíkal ze země před nacismem. V těchto těžkých dobách museli moji předci naprosto změnit uvažování celé rodiny, a to mě motivuje a inspiruje,“ dodal.

Podle dalšího z vystupujících Ondřeje Popelky, zástupce ředitele a správce majetku v J&T Family Office, je základem úspěchu najít si partnera, který firmě v těžkých chvílích dokáže pomoct, ať už finančně, či jinak.

„Ze zkušenosti vím, že jde vždy o spolupráci a partnerství, a to jak uvnitř firmy, tak mimo ni,“ řekl Popelka, který v rámci J&T Family Office pomáhá firmám řešit multigenerační správu majetku.

I dnes podle něj vznikají silné firmy, které mají potenciál pokračovat po mnoho generací. „Neexistuje jediný recept pro všechny případy, vždy se ale dá najít cesta. A to i pokud se zakladatel firmy nechce vzdát žádného podílu,“ dodal s tím, že častá je také podpora pomocí tradičního úvěru či vydání dluhopisů.

Rodinné firmy, kterým se byznys daří předávat po mnoho generací, však podle něj mají přece jen něco společného – komunikaci. „Nelze o tom uvnitř firmy nemluvit a prostě doufat, že další generace firmu jednou převezme. Může to začít rodinnými obědy nebo brigádou ve firmě, nástupníci ale musí vědět, co se od nich čeká,“ uzavřel Popelka.