skip to main content
Rodinné firmy

Vyrostli na rouškách, pak jim zůstaly plné sklady. Co nakoplo Batist k současnému růstu?

Pro byznys české rodinné firmy Batist Medical byla pandemie koronaviru paradoxně něco jako živá voda. Hned během prvního pandemického roku se obrat firmy zdvojnásobil na dvě miliardy korun – roušky a zdravotnický materiál se tehdy (skoro) platil zlatem. Už loni se ale podnik Tomáše Mertlíka dostal do ztráty desítek milionů korun.

Plné sklady roušek a rapidní propad cen ochranných pomůcek by mohly značit, že tradiční česká firma z Červeného Kostelce bude mít pořádné problémy. Tomáši Mertlíkovi a jeho týmu se ale povedlo firmu zase nastartovat a opět roste, tentokrát už bez pandemické „pomoci“.

Letos míří Batist k silnému zisku a zakázek má tolik, že rozjeli nepřetržitou výrobu. „Loňský rok byl extrémně náročný, ale naštěstí jsme během covidu nespali a pracovali na rozšiřování našich poboček i získávání nových zakázek,“ říká Mertlík, který firmu s letos plánovaným obratem okolo 1,5 miliardy a EBITDA ve výši 120 milionů korun vlastní a vede.

Tomáš Mertlík z Batistu

Otevřeli pobočky ve Španělsku, Německu, Maďarsku a nyní jsou ve finální fázi akvizice v Rumunsku. Zahraniční trhy budou mít letos asi pětinový podíl na tržbách a právě na jejich růst Mertlík sází.

Batistu se podařilo získat velké zakázky od renomovovaných světových firem, které si v Červeném Kostelci nechávají pod jeho značkou vyrábět nejrůznější zdravotnické zákrokové balíčky, jako například dialyzační nebo operační sety. Mezi zákazníky podniku, který před třiceti lety zakládali rodiče Tomáše Mertlíka, patří zvučná jména: například německý B. Braun Medical, švýcarská Ziemer Group a další.

Práce tak mají v rodinné firmě tolik, že jedou na plný výkon, a jediné, co je teď ve výrobě brzdí, je nedostatek lidí. Dnes jich pro Batist pracuje 400 a další desítky jsou potřeba. Byznysu nahrává, že se na menších zakázkách pro zmíněná zvučná zdravotnická jména v minulých letech osvědčili a teď získali větší důvěru.

Na své straně ale mají ještě jednu výhodu. „Kvůli velkým problémům v logistice z Asie jsou evropští výrobci zase v kurzu a my s nimi. Některé firmy měly i vlastní výrobu v Rusku nebo na Ukrajině a ti teď také hledají řešení v Evropě,“ vysvětluje Tomáš Mertlík.

Reklama

Sám si ostatně loni prošel bolestnou zkušeností s dodavateli z Asie, u kterých objednal zboží, které nedostal – a ani se mu nevrátily peníze. Nešlo přitom o žádné drobné. „Přišli jsme o sto milionů korun. Nyní se pouštíme do soudního sporu, ale je mi jasné, že to bude na dlouho a vymahatelnost bude velmi obtížná,“ přiznává Mertlík.

Za dobu jeho podnikání jde o vůbec nejhorší zkušenost, jakou zažil. „Zdravotnický byznys je dlouhodobý a konzervativní a to ve výsledku znamená, že v něm jsou slušní lidé a slušné firmy. Covid to ale dost změnil a objevilo se dost překupníků a podvodníků,“ popisuje hořkou zkušenost.

Předplatné Forbesu

Ačkoli podnikání Batistu přímo neovlivňuje válka na Ukrajině, zdražování se do čísel promítá výrazně. Celkově stouply firmě ceny na vstupu téměř o čtvrtinu: největší podíl na tom mají energie, paliva a dražší logistika.

Mertlíka teď nejvíc trápí vysoké úrokové sazby a slabá koruna, přesto se do budoucna dívá s optimismem a ve firmě investuje čím dál víc například i do výzkumu a vývoje nových výrobků. Takovou novinkou jsou například rozpustné jednorázové ochranné pomůcky.

„Už se nemůžeme dívat na hromady odpadu, které zdravotnictví produkuje,“ vysvětluje. Momentálně čekají na vyřízení patentu na roušky a také pláště, čepice, návleky a další výrobky pro nemocnice, které se rozpustí po ponoření do teplé vody.

Už teď je podle Tomáše Mertlíka vidět, že velké zahraniční firmy mají o takové výrobky enormní zájem, přestože jsou dražší než běžná produkce. „Zelená cesta je pro ně přirozenou součástí agendy,“ dodává muž, na kterém je znát, že se na novou, snad bezcovidovou, éru těší.