Nejdřív potíže s odstavenými boeingy, poté nástup
bezprecedentní zdravotní krize, která odvětví letecké dopravy umlčela na dlouhé
měsíce. Za hlavními příčinami nelichotivých finančních výsledků tuzemských
Smartwings opravdu není potřeba chodit daleko.
Ještě v roce 2019 dokázal český dopravce spadající do skupiny Unimex Group miliardářů Jiřího Šimáněho a Jaromíra Šmejkala odbavit více než 62 tisíc letů. Během loňska ale strávila jeho letadla většinu času na zemi spíše než ve vzduchu, a tak není divu, že se tomuto číslu ani zdaleka nepřiblížila. Celkový počet letů obsloužených stroji nesoucími barvy Smartwings a ČSA, které jsou rovněž součástí zmíněné skupiny, se tentokrát zastavil na hranici 13,5 tisíce, což značí meziroční propad o 78,4 procenta.
Snížil se rovněž počet přepravených cestujících, a to z předloňských
8,2 milionu na 1,8. Většinu z nich – konkrétně 1,3 milionu,
přepravily tuzemské aerolinky na vlastních pravidelných linkách a charterových
letech. Zbylých půl milionu cestujících se svezlo na palubách jejich strojů v tu
dobu zapůjčených jiným leteckým dopravcům.
Podle vedení společnosti se po konci první loňské koronavirové vlny obnovil letecký provoz ani ne na 20 procent předkrizové úrovně, což spatřuje jako hlavní důvod toho, proč se její tržby meziročně propadly o závratných 90 procent, píše se v aktuálně zveřejněné tiskové zprávě.
Skupině Smartwings se jako jednomu z mála evropských dopravců dosud nepodařilo domluvit s vládou na tolik potřebné státní finanční pomoci. Ta je přitom jinde ve světě vzhledem k devastujícím dopadům koronaviru na letecký průmysl zcela běžným jevem.