Kdo myslel, že problémy s dodávkami nových aut jsou u konce, pletl se. Obtíže hlavně s nedostatkem čipů potvrzuje i Škoda Auto, která částečně omezuje výrobu. Na některý z jejích modelů aktuálně čeká víc než šedesát tisíc zákazníků. A jejich počet bude nejspíš dál růst.

Roky 2017 až 2020. Období, kdy objednávkové knihy Škody Auto měly standardně třicet tisíc řádků. Co řádek, to objednané auto, na které se obvykle čekalo v řádu pár měsíců. Jenže pak přišel covid-19, uzavřené továrny na celém světě a nedostatek čipů.

V posledních dvou letech se tak elektronické objednávkové knihy v automobilce nafoukly do obřích rozměrů – konkrétně na dvojnásobek. Problémy s nedostatkem čipů, které už opět nejsou, způsobují mladoboleslavským manažerům a manažerkám logistiky bezesné noci.

Vedoucí českého zastoupení Škody Auto se snaží výše uvedenou skutečnost vnímat i pozitivně. „Velký počet nevyřízených objednávek nás naplňuje optimismem, že naše vozy jsou pořád žádané,“ uvedl Jan Maláček. Právě Česko bylo loni pro tuzemského výrobce vozů druhým největším trhem s více než 62 tisíci prodanými auty.

Po obrovském propadu zájmu čínských zákazníků je jedničkou Německo, kde se prodeje české značky loni vyšplhaly přes 130 tisíc vozů.

Škodovku trápí globální pokles prodejů a stejné je to i doma. Loňské registrace nových aut bez rozdílu značky se zastavily na čísle 192 087 vozů. To je meziročně o 7,1 procenta méně. Škodovka ale ve srovnání s rokem 2021 v Česku ztratila ještě víc – klesla o jedenáct procent.

I proto se automobilce propadl celkový tržní podíl, byť jen velmi nepatrně ze čtyřiatřiceti na třiatřicet procent. „Když se podíváme na stejný údaj šest let zpátky, je vidět, že se vracíme k normální situaci. Myslíme si, že třetina trhu je zhruba to, co by nám mělo na domácím hřišti patřit. Výkyv v roce 2020, kdy jsme se vyšplhali na sedmatřicetiprocentní podíl, byl něco, co jsme patnáct let nezažili. Nyní ani neočekáváme, že na takový údaj v dalších letech dosáhneme,“ připouští Jiří Maláček.

Zájem o škodovácké vozy drží nad vodou tradičně firemní zákazníci, kteří v Česku dlouhodobě nakupují dvě třetiny nových aut. A u nich škodovka dlouhodobě kraluje. Skoro 38 procent všech přihlášených firemních aut je s logem okřídleného šípu. Dvojka Volkswagen je na desetině trhu, třetí Hyundai na 6,4 procenta.

Právě Hyundai ale vůbec poprvé Škodě Auto sebralo jedno zásadní prvenství: přeskočilo ji v kategorii prodejů soukromým zákazníkům. Zatímco Hyundai jim loni dodalo 9651 aut, výsledek Škody Auto byl o necelých sto aut slabší. Jedním z hlavních důvodů byla přitom menší ochota soukromých zákazníků přistoupit na dlouhé dodací lhůty, které v případě některých škodováckých modelů přetáhnou i rok.

„Radost nám to nedělá a na pozici jedna se chceme znovu vrátit,“ říká Maláček a naráží právě na Hyundai. Na druhou stranu pohled do desítky nejprodávanějších modelů vyznívá jednoznačně pro tým z Mladé Boleslavi – v první osmičce je sedm škodovek. Na čele octavia, druhá fabia a jen Hyundai i30 na třetí pozici dokázalo v rámci Evropy výjimečné postavení jedné automobilky rozbít.

Škodovka je silná i v oblasti elektromobility, která v Česku citelně bují. Zatímco celkové prodeje aut meziročně klesly o jedenáct procent na 192 087 vozů, prodej čistých elektromobilů vyskočil skoro o polovinu.

Z pohledu absolutních čísel se u elektromobilů sice bavíme jen o necelých čtyřech tisícovkách aut, ale rostoucí trend je evidentní. A body sklízí Škodovka. „Dynamika růstu prodaných elektromobilů je ve srovnání s celým trhem úplně jiná. Navíc jsme si jistí, že bude pokračovat,“ předvídá Maláček, který je spokojený se skutečností, že každý třetí v Česku prodaný elektromobil je Škoda Enyaq iV.

Z pohledu tržního podílu je tak škodovka i u elektromobilů na stejné úrovni jako u spalovacích aut. „Je to pro nás skvělý základ a zároveň odrazový můstek. Navíc do roku 2026 uvedeme na trh tři elektrické modely,“ dodává a zmiňuje sedmimístné SUV, kompaktní SUV a městský crossover.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Vedle faceliftu modelů kamiq a scala navíc česká automobilka už letos uvede na trh dvě novinky, které nejpozději napřesrok zlepší prodejní výsledky: nové generace kodiaqu a superbu.

Automobilka mimochodem podle Maláčka právě ve spojení se superbem začala řešit, zda v něm bude jezdit nový český prezident Petr Pavel. Pokud na nabídku automobilky kývne, naváže na odcházejícího Miloše Zemana, který dal škodovce přednost před limuzínami BMW řady 7, které pro transport politiků používá ochranná služba.