Už je to rok od chvíle, kdy se objevily první zprávy o koronaviru v Evropě. S napětím jsme četli články o dění v Itálii, aniž bychom věděli, že podobný scénář čeká i nás. Nikdo tehdy netušil, jak následujících dvanáct měsíců promění život každého z nás. A jak tvrdě pandemie zasáhne český byznys.

S ročním odstupem jsme oslovili tuzemské podnikatele s prosbou, aby zhodnotili dění ve svých firmách během pandemie. Co se jim povedlo? Co udělali špatně? Jak se poučili? V čem změnili svůj mindset a byznysmodel? Co jim pomohlo přežít? A kam míří dál?

Jako první se o svůj příběh podělilo Brašnářství Tlustý. Pražská dílna, která od roku 2013 vyrábí kožené produkty jako tašky, kabelky, peněženky, pouzdra či opasky, se na jaře 2020 dostala do velkých problémů. Tržby jí spadly ze dne na den v podstatě na nulu.

Její šéf Ivan Petrův se ale nevzdal. Šlápnul do digitalizace a dnes hlásí navýšení tržeb za rok 2020 o třetinu na 44 milionů korun. V letošním roce přitom míří ještě dál. Plánuje zdvojnásobit obrat na 80 milionů korun. Ve svém komentáři popisuje, co firmě pomohlo překonat náročné období a jak krizi využila jako příležitost k dalšímu rozvoji.

Ivan Petrův

Jsme celkem malá, ale o to ambicióznější firma, takže jsme do roku 2020 vstupovali s cílem vyrůst na 50 milionů korun obratu (v roce 2019 jsme zvládli 32 milionů). Že jsme při plánování růstu tak úplně netušili, co se v roce 2020 stane a že pro nás hlavně první půlka roku bude něco jako plavba po rozbouřeném moři, je asi jasné.

Když jsme se koncem února vraceli z Milána z veletrhu a na letištích probíhaly kontroly teploty a začali jsme potkávat první lidi s respirátory, neuměli jsme si představit, co a jak dlouho budeme s koronavirem zažívat.

Na jaře se rozbilo všechno, co jsme měli nastaveno – vypadli dodavatelé, rozpadl se rytmus výroby, úplně se změnilo nákupní chování zákazníků, přišly první karantény. Stejně jako mnoho firem jsme i my stáli před úplně novou situací – měli jsme však štěstí a dokázali se s tím vypořádat. Ale nepředbíhejme…

V březnu všechno nabralo rychlý spád – palcové titulky v novinách, panika, vykoupené roušky a dezinfekce a propad našich tržeb – ze dne na den o 95 procent. Vedení firmy muselo prudce otočit kormidlem o 180 stupňů.

Museli jsme jednat rychle: kompletně jsme změnili výrobní program, přenastavili stroje, pod extrémním tlakem navázali kontakty s novými dodavateli a během pár dnů jsme spustili výrobu nového sortimentu – a to hned v plném „předvánočním“ tempu.

Naše štěstí je, že jako řemeslníci umíme vyrobit téměř cokoli, a tak jsme se mohli pustit do produkce ochranných prostředků. Výroba štítů a roušek nám pomohla přežít dva nejkritičtější měsíce a měla i další přínosy. Především jsme mohli pomoci mnoha domovům seniorů a nemocnicím, ale současně jsme naši značku dostali i k mnoha lidem, kteří nás zatím neznali.

Po prvotním šoku jsme pandemii začali brát jako příležitost. Příležitost ujasnit si, jaké výrobky a jakým zákazníkům umíme prodat, přestože musejí být obchody zavřené a přestože někteří lidé budou spíše šetřit než utrácet. Pomohlo nám naše jedinečné spojení digitálních technologií a tradičního řemesla, které jsme dokázali využít lépe než mnoho dalších firem.

Vydání Forbesu American Dream!

Během druhého kvartálu minulého roku jsme vyhodnotili, že musíme zásadně posílit obchodní část firmy. Začali jsme ještě více tlačit na rozvíjení digitálního marketingu a obchodu a dopracování systémů, které náš obchod podporují.

Cíleně jsme se připravovali na získání zákazníků, kteří nejenže dnes do obchodů nemohou, ale ani po pandemii by stejně osobně nakupovat nikam nešli. A takových zákazníků bude i po odeznění pandemie nepochybně obrovské množství. Pandemie totiž mnoho věcí, především pokud jde o digitalizaci, významně urychlila a domnívám se, že i nevratně změnila – jako nákupní chování.

Napřeli jsme síly hlavně do obchodních aktivit a znalostí – ostatně bez obchodu není výroby. Díky tomu, že vyrábíme jen na zakázku a nemáme skladové zásoby ani náklady, které by nás dusily, jsme byli mrštnější a lehčí než velké značky, které se ocitly v existenčních problémech. Překopali jsme obchodní tým na plně digitální oddělení – vytvořili jsme online sales tým a posílili naše aktivity v digitálním prostoru.

Spolupracovníky, kteří se věnovali zákazníkům na showroomu, jsme přeškolili na podporu online prodeje, kdy se zákazníky komunikujeme přes videokonference, Messenger a WhatsApp. Vyprofilovali jsme naše kontaktní centrum a dovyvinuli části systémů, které nám dnes umožňují distribuovat desítky tisíc objednávek měsíčně.

V online prostředí jsme byli aktivní už dříve, ale teď začínáme zapojovat influencery, spolupracovat s partnery jako Mall.cz, Glami.cz, Zoot.cz nebo Footshop.cz a vytěžovat další online kanály, jako jsou LinkedIn, Google Ads či e-mailové kampaně. Také rozvíjíme nové formáty, kombinující online i offline prvky. Třeba Nightshopping Party u Tlustého je v podstatě streamovaná party kombinovaná s módní přehlídkou a online prodejní akcí.

Abychom měli produkty pro co nejširší okruh zákazníků, kontinuálně také rozšiřujeme naše portfolio, například o segment Home Decor. Začali jsme s podložkami na stoly a pracujeme na designerské kolekci domácích doplňků. Uvedli jsme nové typy nerezových spon k našim opaskům, stejně jako nové typy peněženek a kožených brašen.

Na vánoční sezonu jsme přivedli na svět kolekci Tlustý Premium ze špičkových materiálů, vyráběnou díky spolupráci s německou koželužnou Perlinger, která je dvorním dodavatelem módního domu Hermés.

Digitalizace u nás však rozhodně neznamená, že bychom jako řemeslná firma polevili v důrazu na prvotřídní kvalitu provedení a řemeslné zpracování. Naopak intenzivně investujeme do systému na plánování a řízení výroby, stejně jako do prosperity a motivace našich lidí a přesného reportingu.

Každý spolupracovník má kdykoli přesnou informaci, kolik si za svou práci vydělal. A pro všechny zavádíme osobní plány příjmů a prosperity. Uvědomujeme si, že v době pandemie i mimo ni jsou právě lidé hnacím motorem naší firmy. I proto jsme se i v náročné době snažili dopřát našemu týmu fyzický i psychický odpočinek.

A jak to nakonec s naším odvážným růstovým plánem dopadlo? Ne zase tak špatně, jak jsme se na jaře obávali. Oproti roku 2019 nám stouply tržby o více než 35 procent na výsledných 44 milionů. Sázka na digitalizaci se v době krize ukázala jako klíčová. Z celkových tržeb tvoří 15 procent zakázky ze zahraničí, kde se Brašnářství Tlustý začíná profilovat právě díky silnému online marketingu.

Internetové zakázky tvořily celkem 95 procent veškerých tržeb a naše webové stránky navštívilo přes 550 tisíc uživatelů. Naše investice do prodeje a digitálního marketingu v loňském roce tvořily přibližně 10 až 15 procent obratu.

Ověřili jsme si, co pod tlakem dokážeme. A v letošním roce chceme díky silnému online prodeji pokračovat v zahraniční expanzi a dosáhnout na tržby ve výši 80 milionů. Cílíme především na klientelu v USA, v rámci Evropy chceme dále proniknout na Slovensko, do Německa a Rakouska.

Spouštíme výrobu obuvi, která má za cíl přinést na trh prvotřídní, padnoucí, zdravou a elegantní koženou obuv nadstandardní kvality. I tento projekt revolučním způsobem využívá digitalizaci, když nám mobilní a moderní technologie umožňují za přijatelné peníze vyrábět de facto na míru dělanou obuv.