Česká společnost je stále konzervativní a roli ženy chápe zjednodušeně. Jejich zastoupení například v politice je nadále nedostatečné. O tom mluvila Katarína Kakalíková ze společnosti Mastercard, která byla jednou z vystupujících na galavečeři Forbes Women’s Gala v Mariánských lázních.
Kakalíková na druhou stranu zmínila, že jinde už však není absence žen v tuzemsku tak citelná. Třeba na vedoucích pozicích, kde řada průzkumů poukazuje na zvyšující se počet žen. „Stále je u nás ale vysoká platová nerovnost,“ řekla Kakalíková.
Dodala, že se navzdory tomu setkává s názory, že ženy už přece mají přístup ke vzdělání, na trhu práce nacházejí uplatnění, a tak žádný problém s nerovností neexistuje.
Kakalíková ve firmě Mastercard působí na pozici Director, Government Engagement, což znamená, že má především na starosti rozvoj vztahů s vládami, které také podporuje například v digitalizaci veřejného sektoru.
Na akci Forbes Women’s Gala se hosté mohli seznámit s čerstvým žebříčkem nejvlivnějších žen Česka, během diskuse s Kakalíkovou ale přišla řeč i na žebříček Mastercard Index of Women Entrepreneurs, který porovnává podmínky pro podnikání žen v desítkách zemích světa.
Předloni v něm Česko skončilo na devětatřicátém místě v obklopení Vietnamu a Maďarska, o rok dříve bylo až na pětačtyřicátém místě na podobné úrovni jako Nigérie či Uganda.
Na prvních pozicích se tradičně umisťují země jako USA, Kanada, Nový Zéland či Švýcarsko. „Bohaté země mají to štěstí, že už mají prostor věnovat se takovým věcem, jako je důležitost rovnosti. Samozřejmě ale ve světě existují i bohaté státy, které nejsou tolik rovnoprávné,“ uvedla Kakalíková.
Upozornila, že ženy podnikatelky jsou například více konzervativní v investování než muži. Změnit to má i program Strive Czechia společnosti Mastercard. „Program je v začátcích, snažili jsme se ho ale postavit na výsledcích průzkumu v Česku, aby to bylo relevantní. Víme, že ženy podnikatelky například méně investují,“ popsala Kakalíková.
Program se obecně soustředí na rozvoj digitální ekonomiky a není zaměřen výhradně na ženy.