Rolls-Royce rozšiřuje svou továrnu v Goodwoodu a globální centrálu, aby uspokojil rostoucí poptávku po zakázkových modelech. Investice přes tři sta milionů liber (v přepočtu přes devět miliard korun) zajistí větší kapacitu pro výrobu vysoce personalizovaných verzí luxusních automobilů.

„Jedná se o nejvýznamnější investici do Goodwoodu od otevření závodu v roce 2003. Tato částka je významným vyjádřením důvěry ve značku Rolls-Royce a zároveň zajišťuje pevné základy pro naši budoucnost ve Spojeném království,“ komentoval investici Chris Brownridge, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars.

Rolls-Royce v roce 2024 prodal 5712 vozů, což je pokles oproti rekordním 6032 vozům z roku 2023. Přesto se jedná o historicky třetí nejlepší prodejní výsledek. Značka uvedla, že „nezveřejňuje ceny“, ale je známo, že její nejlevnější model, limuzína Ghost, se prodává od přibližně 6,75 milionu korun. U sportovního terénního vozu Cullinan a elektrického modelu Spectre se předpokládá, že začínají na ceně kolem 9,18 milionu korun. Právě Spectre se stal i nejprodávanějším modelem na evropském kontinentu.

Pražské zastoupení Rolls-Royce Motor Cars Prague dosáhlo druhého nejlepšího výsledku od zahájení činnosti v roce 2016 a současně rekordní úrovně zakázek Bespoke. Jediný autorizovaný prodejce Rolls-Royce v České republice a na Slovensku v září slavnostně otevřel kompletně proměněný showroom v pražských Strašnicích.

Počtem předaných vozů klientům zůstala největším prodejním regionem Severní Amerika. Rekordního prodeje dosáhla značka i v Evropě, na Blízkém východě a v regionu Asie a Tichomoří. Celosvětově nejžádanějšími modely v roce 2024 byly vozy v pořadí Cullinan, Spectre a Ghost.

Ceny zakázkových modelů mohou být několikanásobně vyšší než základní cena vozu. Například některé vozy obsahují holografické lakování, ručně vyšívané čalounění nebo zlaté detaily. Jeden model, navržený jako pocta k filmu Jamese Bonda Goldfinger z roku 1964, obsahuje prvky vyrobené z pevného osmnáctikarátového zlata.

Jako luxusní výrobce zaměřený na exportní trhy je Rolls-Royce do jisté míry izolován od výzev, kterým čelí širší evropský automobilový průmysl. Nicméně pokles poptávky v Číně, jednom z nejdůležitějších trhů, pocítil i Rolls-Royce. „Zvyšující se zájem o personalizovaná vozidla nám ale pomáhá tento pokles kompenzovat,“ uvedl dříve Brownridge.

Rozhodnutí Rolls-Royce rozšířit kapacitu přichází v době, kdy se řada luxusních značek připravuje na přechod k elektromobilitě. Například Jaguar oznámil plány na kompletní elektrifikaci a přesun do vyššího segmentu trhu. Firma představila nový koncept vozu i logo, což vyvolalo kontroverze na sociálních sítích.

Britská značka s více než 120letou historií je od roku 2003 plně vlastněna německou automobilkou BMW a od stejného roku sídlí v Goodwoodu v Západním Sussexu. V továrně, ve které po otevření pracovalo tři sta zaměstnanců a vyráběla pouze jeden automobil denně, v současnosti pracuje přes 2500 lidí a produkce činí 28 vozů denně.