Monterey Car Week na kalifornském pobřeží každoročně láká to nejexkluzivnější ze světa aut. Tohle je náš výběr nejzajímavějších novinek, které premiérovaly na letošním ročníku.

Rolls-Royce Droptail

Přes pět metrů naprostého luxusu a výjimečnosti s cenovkou, která podle neoficiálních informací přesahuje 600 milionů korun. To je dvoumístný Rolls-Royce La Rose Noire s dvanáctiválcovým motorem z edice Droptail.

Jde o vůbec první roadster v novodobé historii značky, který vyrazí do světa v rámci řady čtyř individuálně upravených kusů. La Rose Noire, v překladu černá růže, se v zakázkovém oddělení Rolls-Royce Coachbuild rodila čtyři roky.

Proč tak dlouho vysvětluje například skutečnost, že palubní deska je složená z 1603 kusů ručně opracovaného platanového dřeva, skládaných téměř dva roky. To všechno proto, aby výsledná podoba připomínala padající okvětní lístky.

Vzor pak následně přechází i do „zadní paluby“ a objevuje se také na bocích zakázkové soupravy na šampaňské, obsahující lahve z jednoho z klientových oblíbených vinařských podniků.

Výjimečnost interiéru podtrhují v palubní desce zabudované hodinky Audemars Piguet: vyjedou po stisku tlačítka a po jejich vyjmutí zůstane v otvoru mince z bílého zlata s vyrytou růží.

Vychytávku má i pevná, odnímatelná střecha, která dvoumístný roadster promění na uzavřené kupé. Její součástí je elektrochromické sklo, které se samo zatmaví stiskem tlačítka, čímž si posádka může regulovat množství světla pronikajícího do interiéru.

Ford Mustang GTD

Uvnitř plechové garáže skryté za budovou větrného tunelu v Allen Parku v Michiganu se v roce 2021 sešla hrstka členů týmu automobilky Ford, aby po pracovní době realizovala novou misi, která na papíře vypadala jako nesplnitelný sen: navrhnout Mustang, který by se vyrovnal nejlepším evropským sportovním vozům.

Uběhly dva roky a výsledek v podobě historicky nejsilnější verze legendárního modelu je na světě. Mustang GTD se zrodil z konceptu závodního vozu Mustang GT3, který se příští rok vrátí do Le Mans. Hlavní roli v jeho případě hraje osmiválcový motor o objemu 5,2 litru s výkonem přes 800 koní, který míří výhradně na zadní nápravu.

Vedle co největšího výkonu byla důležitá co nejnižší hmotnost. Blatníky, kapota, kryt, který nahrazuje víko zavazadlového prostoru, prahy dveří, přední splitter, zadní difuzor a střecha jsou proto z uhlíkových vláken. Na přání může být z karbonu i přední a zadní maska.

Výroba Mustangu GTD, který smí jen na závodní okruhy, bude limitovaná. Předpokládaná cena bez daně je v přepočtu zhruba 6,7 milionu korun, přičemž první kusy budou k dispozici na přelomu let 2024 a 2025.

Bugatti Chiron Super Sport

V Monterey samozřejmě nechybělo ani Bugatti, které přivezlo jedinečný model Chiron Super Sport doplněný o název Golden Era. Stejně jako Rolls-Royce, tohle auto už svého majitele má. A právě on stojí za jeho podobou.

„Přišel za námi velmi významný zákazník, který vyjádřil přesvědčení, že Chiron Super Sport a jeho motor W16 ve světě automobilů představují přelomový okamžik. Proto chtěl na jeho oslavu něco výjimečného,“ vysvětluje automobilka. 

Řešením tak bylo podívat se na zpět do historie Bugatti a vybrat řadu dalších přelomových okamžiků. Výsledkem bylo pětačtyřicet skic, které se ručně převedly přímo na samotný vůz.

„Může to znít poměrně jednoduše, ale dosažení dokonalého provedení vyžadovalo více trpělivosti a řemeslné zručnosti, než si vůbec dokážete představit,“ tvrdí automobilka, podle níž práce zabrala 400 hodin.

Pininfarina B95

Do nové éry návštěvníky kalifornské akce přenesla italská značka Pininfarina – s patrně nejdražším současným elektromobilem s neuvěřitelným výkonem skoro 1850 koní. Vznikne jen deset kusů a k zákazníkům ochotným zaplatit v přepočtu 106 milionů korun bez daně se dostanou za dva roky. 

Právě v roce 2025 bude Pininfarina slavit pětadevadesát let existence, což se vedle písmena B, odkazující na výraz Barchetta označující typ karoserie, propisuje do názvu auta číslovkou 95.

Elektrické svezení bude hodně rychlé. Čtyři elektromotory dokážou auto, ke kterému se posádce doporučuje použití celohlavové helmy, zrychlit z nuly na sto za zhruba dvě sekundy. Maximální rychlost je pak 300 kilometrů za hodinu.

Otázkou je samozřejmě dojezd takového démona a rychlost dobíjení. Pininfarina slibuje, že baterii s kapacitou 120 kilowatthodin na rychlých nabíjecích stojanech doplníte z dvaceti na osmdesát procent během pětadvaceti minut. O spotřebě a dojezdu ale zatím automobilka mlčí.

Mercedes-AMG GT Coupé

Návrat modelu skrze jeho druhou generaci překvapuje hlavně dvěma zadními sedadly určenými hlavně na převoz dětí, což si vyžádalo větší rozvor a jinak tvarovanou střechu. Na 321 litrů se zvětšil i zavazadlový prostor.

Kufr ale není to, co by zájemci o podobné auto řešili. Na trh proto coupé vstoupí ve dvou motorických variantách, přičemž v obou případech jde o čtyřlitrový osmiválec, který doplní devítistupňová automatická převodovka.

Silnější verze s 577 koňmi zrychlí na stovku za 3,2 sekundy, slabší s výkonem 469 koní je na startu o sedm desetin sekundy pomalejší. Maximální rychlost v prvním případě je 315 kilometrů v hodině a 295 ve druhém.

Mercedes-AMG GT Coupé

Rozdíl oproti předchozí verzi spočívá v pohonu. Zatímco původně šla veškerá síla na zadní kola, nová generace umí k pohonu zadní nápravy poslat výkon i na předek, a to až v poměru 50:50.

První kusy se začnou prodávat v polovině příštího roku za cenu, která se zřejmě bude pohybovat kolem pěti a půl milionu korun.