skip to main content
Sdílená ekonomika

Nejsme jen taxi, vizí je řešit celkovou mobilitu, říká šéf českého Taxify

Nejsme jen taxi, vizí je řešit celkovou mobilitu, říká šéf českého Taxify

Mobilní platforma pro objednávání taxi Taxify, kterou mohou uživatelé využívat i v Praze, mohla v posledních dnech bujaře slavit, nyní ji ale čeká hodně práce. Firma se totiž před dvěma týdny stala jednorožcem (tzv. unicornem), za což se označuje startup s oceněním vyšším než jedna miliarda dolarů. Fondy a firmy v čele s Daimlerem jí poslaly 175 milionů dolarů.

Reklama

Čtěte také: Z Estonska do Prahy a ještě dál. Toto je taxislužba, se kterou ušetříte

„Je poměrně významné, že se unicornem stala právě evropská společnost. Protože jsme si za léta zvykli, že Evropa už nehraje hlavní roli v technologickém světě. A většina těchto firem, které dominují světu, je ze Silicon Valley. Navíc na vzestupu je Čína. Taxify je důkaz, že i v Evropě to jde,“ říká k tomu šéf Taxify pro Českou i Slovenskou republiku Roman Sysel, který byl dalším hostem našeho Forbes Startup podcastu.

Podle něj Taxify, které loni vzrostlo až desetinásobně, a proto nemělo nouzi sehnat na trhu finance, použije získané peníze na technologický rozvoj své aplikace, a hlavně na upevnění pozic na stávajících trzích, kde působí. V plánu je i rozšiřování do států, kde Taxify ještě není.

Teď mapujeme, kam to bude a kde budeme investovat získané peníze,“ dodává k tomu Sysel s tím, že nyní je Taxify ve 26 zemích napříč celým světem. 

Taxify, které má po celém světě přes 10 milionů uživatelů, plánuje posílit i v Praze. Česká metropole je pro něj strategicky významná, právě odtud řídí rozvoj v celém CEE regionu. V Česku se v Praze setkává se dvěma hlavními konkurenty, mezi něž patří všem dobře známý Uber a český projekt Liftago, jehož duchovním otcem je ústecký podnikatel Martin Hausenblas.

V současné době je na českém trhu ve středu pozornosti legislativa dotýkající se taxislužeb. Ta řeší klasické taxikáře a přiděluje jim podmínky, jako jsou licence, nutnost mít taxametr nebo zkoušky z místopisu. Z moderních platforem tyto podmínky splňují jen řidiči využívající aplikaci od Liftaga, pokud jezdí s Uberem či Taxify, tyto náležitosti pro svou činnost mít nemusí.

Reklama

Roman Sysel k tomu uvádí, že všechny zmíněné náležitosti řeší právě nové technologie v podobě mobilní aplikace. Jen je zatím problém, že ji nezná legislativa. A přirovnává to k posílání e-mailu versus klasického dopisu.

Roman Sysel

„Kdo chce poslat jen e-mail, ať pošle jen e-mail. A to je přesně to, co se v tuto chvíli děje a co si všichni uvědomují. Jde o to, dostat ten e-mail (v tomto případě aplikaci – pozn. redakce) do zákona,“ vysvětluje šéf českého Taxify.

Čtěte také: ▶ Forbes Next podcast s Liftagem: Uvažujeme o stávce slušných taxikářů

Roman Sysel při pohledu do budoucnosti vidí Taxify jako platformu, která bude řešit nejen taxi, ale i mobilitu jako celek, tedy přesun z místa A do bodu B.  „To je naše vize,“ říká. Některé podobné projekty, jako je využívání motorek nebo minibusů, už po světě Taxify rozjelo.

A když se podívá do vzdálenější budoucnosti, vidí auta bez řidiče. „Povolání řidič asi skončí, ale nebyl bych z toho pesimistický, protože vznikne spousta nových povolání, která dnes ještě neexistují a neznáme je a budou potřebovat uplatnění těchto lidí,“ říká na závěr podcastu.

Foto: Taxify

Reklama
Reklama