V následujících letech proměníme Volkswagen tak jako nikdy předtím. Elektromobilita byla jen začátkem, opravdová revoluce teprve přijde. Těmito slovy zahájil představení plánů pro nejbližší budoucnost šéf německé automobilky Ralf Brandstätter.

Co to znamená v praxi? Především ještě svižnější nástup elektromobility, než se se zdálo, urychlení vývoje autonomních aut a důraz na digitalizaci, která automobilce přinese víc peněz od zákazníků.

Vypadá to jako sázka na téměř jedinou kartu. Elektromobilní. Je možná trošku bezhlavá, ale pokud německé automobilce vyjde, může znamenat obří úspěch. A Volkswagen hodlá udělat hodně pro to, aby to tak dopadlo. Řečí peněz to představuje v následujících pěti letech investici ve výši šestnácti miliard eur. Přepočteno na koruny jde o víc než čtyři sta miliard.

Z pohledu nabídky aut to bude znamenat, že automobilka, která loni celosvětově prodala 5,3 milionu vozů (meziroční pokles o 15 procent), bude teď každý rok představovat nejméně jeden nový elektromobil ročně. S jasným cílem – stát se světovou jedničkou na poli elektromobility.

A ani sebevědomí automobilce nechybí. „Ze všech hlavních výrobců aut má Volkswagen nejvyšší šanci, že ten závod vyhraje. Zatímco naši konkurenti jsou teprve v polovině cesty v přechodu k elektřině, my už jsme v digitální transformaci učinili značný pokrok,“ uvedl Brandstätter.

V této chvíli má Volkswagen k dispozici model ID.3, což je zjednodušeně řečeno elektrický ekvivalent Volkswagenu Golf. A v kategorii větších aut má ve startovních blocích připravený model ID.4, který bude soupeřem například pro mladoboleslavskou Škodu Enyaq.

Volkswagen ID.3

Podle Brandstätterovy prezentace se zdá, že další na řadě bude velké SUV odpovídající například Volkswagenu Touareg, které se bude dál držet označení elektromobilů z Wolfsburgu a dostane název ID.6. Elektromobilita se tak u VW bude týkat všech segmentů, takže výměna spalovacího motoru se už brzy projeví například i u rodinných dodávek.

Volkswagen do roku 2030 podle Ralfa Brandstättera plánuje, že množství elektromobilů bude tvořit sedmdesát procent veškerých prodejů. To je oproti původním plánům, které dneškem vzaly za své, stoprocentní nárůst.

O něco střízlivější odhady prodejů má Volkswagen v USA a Číně, kde podle něj koncem dekády budou elektromobily tvořit polovinu prodaných aut s logem VW. Současně automobilka počítá s tím, že už v roce 2025 bude vyrábět 1,5 milionu elektromobilů ročně.

Co ale z dnešní prezentace Brandstättera nevyplynulo, je odpověď na otázku, kdy Volkswagen vyrobí poslední automobil spalující benzin či naftu. Zatímco automobilky Ford nebo Volvo se už v tomto duchu vyjádřily naprosto jasně a za zlomový rok uvedly 2030, Volkswagen o konci jedné éry zatím mlčí.

Z toho se dá odvozovat, že konzervativní německý motorista i po roce 2030 nebude muset řešit, jak daleko je od jeho domu nejbližší veřejná dobíjecí stanice nebo jak do garáže nainstalovat svou vlastní. Ač nejspíš bude mít při koupi nového auta s tradičním motorem oproti dnešku výrazně zmenšenou nabídku, pořád bude mít po čem sáhnout.

Volkswagen, ale i Škoda Auto s největší pravděpodobností čekají na rozhodnutí vedení celého koncernu Volkswagen, které nutně nemusí přijít nijak rychle. Není totiž potřeba.

„Máme elektrický Enyaq iV, brzy představíme jeho další verzi a řešíme s koncernem i malé elektrické auto, na kterém bychom chtěli pracovat za všech okolností. Tohle všechno pro nás znamená, že další dva tři roky můžeme v klidu sledovat, jak se bude situace vyvíjet. A potom začít dělat ta opravdu důležitá rozhodnutí,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro Forbes šéf Škodovky Thomas Schäfer.

A stejně dlouhou dobu pro zlomová vyjádření má i Volkswagen. Německá automobilka už si s vývojem elektromobilu poradila. Teď se hodlá ještě víc zaměřit na možnosti, které nová éra v automobilismu nabízí. To je především digitalizace a propojení automobilů prostřednictvím internetu.

Volkswagen ID.4

Nové vozy se totiž čím dál víc proměňují v počítače na čtyřech kolech. A každý počítač, respektive jeho software, je potřeba pravidelně aktualizovat a přinášet do něj nové funkce. Například rozšířenou realitu, která se řidiči promítá přímo do zorného pole. Tahle postupná vylepšení se mají navíc dít online bez toho, aby bylo potřeba s autem jezdit do servisu. 

Volkswagen nově slíbil, že majitelům vozů z řady ID. bude aktualizace poskytovat každé tři měsíce. Jejich součástí budou kromě optimalizace softwaru už zmíněné nové funkce a možnosti individuální dodatečné výbavy.

„Aktualizace se stanou v automobilech VW naprostou samozřejmostí. Jejich prostřednictvím budeme všechny zákazníkům dodané modely ID. udržovat z hlediska softwaru po mnoho let na úrovni nových automobilů,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za technický vývoj.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Pro automobilku to současně otevře nové příležitosti, jak od zákazníků i po koupi auta získat další peníze. Nahrání nových funkcí do starších vozů totiž rozhodně nebude zdarma.

Z pohledu digitalizace má být pro Volkswagen, ale i zbytek koncernu včetně Škody Auto, zcela zásadním vozem model zatím označovaný jako Trinity, který by se měl na trh dostat v roce 2026. Tohle auto by mělo představovat všechno, co si lidé ve Volkswagenu při pohledu do blízké budoucnosti vysnili. A to jak z obchodního, tak především z technologického hlediska.

Šéf Volkswagenu navíc slibuje, že tohle auto nebude při koupi ruinovat rodinné rozpočty, jak to často platí o současných elektromobilech. „Tato technologie se nesmí stát privilegiem pro nemnohé. Díky naší modularitě a výrobě ve velkém měřítku zajistíme, aby byla dostupná pro mnoho lidí,“ uvedl Ralf Brandstätter, aniž by zmínil konkrétní čísla.

Volkswagen ID.3