Vratislav Strašil vládne společnosti ŠkoFIN, která na trhu v posledních letech vystupuje jako Volkswagen Financial Services. Firma loni vydělala 408 milionů korun čistého a uzavřela 53 tisíc smluv na financování nových a ojetých aut především ze skupiny VW. Letos budou čísla podstatně jiná a určitě ne lepší. Stejně jako celý trh společnost postihla zavřená ekonomika, kdy se auta nevyráběla ani nekupovala.

„Všichni řeší likviditu. To ve výsledku může leasingu pomoci k většímu rozšíření, protože to pro mnohé bude rozumná alternativa k nákupu auta za hotové,“ říká Vratislav Strašil v rozhovoru pro Forbes s tím, že spíše než slevy se teď na trhu objeví výhodnější financování. Řetězec automobilka–dealer–leasing hraje o to, aby příliš neklesla cena starších aut.

Jak dopadá koronakrize na leasing a financování aut?
Byznys se přesouvá do online prostředí a posiluje obchod s ojetými vozy. U nich máme v květnu meziroční nárůst počtu uzavřených smluv na financování o třetinu a za období od ledna do května je meziroční nárůst osm procent. Všichni řeší likviditu, tedy dostatek hotovosti. Lidé a firmy se prostě nechtějí vydávat z peněz. To ve výsledku může leasingu pomoci k většímu rozšíření, protože to pro mnohé bude rozumná alternativa k nákupu auta za hotové. Takže vznikají produkty s nulovou akontací a třeba také s odloženými splátkami.

Jak to vypadá s financováním nových aut?
Tam jsme zaznamenali mírný pokles, ale v porovnání s celkovým poklesem prodejů aut není tak výrazný. Spíše naopak – vyšší procento lidí si při koupi nového vozu sjednává naše financování.

Jaký dopad má koronavirová krize na trh s auty? Více než měsíc se nevyrábělo a prakticky neprodávalo.
V dubnu se podle našich statistik prodalo o 50 procent méně aut než před rokem. My jsme za období leden až duben uzavřeli 15 tisíc smluv jak na nové, tak na ojeté vozy, což je zhruba o 15 procent méně než za stejné období loňska. Na druhou stranu vidíme teď poměrně rychlý start. Určitě jsou vidět odložené nákupy.

Vydání Forbesu American Dream!

Kolik lidí u vás využilo odkladu splátek leasingu?
Mírně nad pět tisíc klientů, a to z řad fyzických i právnických osob. Pro srovnání, obvykle uzavíráme tak pět tisíc smluv měsíčně, loni jsme financovali 53 tisíc aut. Samozřejmě u taxi a půjčoven se byznys prakticky zastavil, takže jim vycházíme vstříc.

Zlevňujete leasingy vzhledem k poklesu úroků od ČNB, nebo zdražíte kvůli většímu riziku?
Nezdražili jsme. Byť kvůli riziku jsme opatrnější. V některých produktech, jako je factoring, jsme pokles ČNB reflektovali. Soustřeďujeme se hodně na nabídku pro ojeté vozy. Úroky dnes začínají od 1,9 procenta ročně, dáváme jednu servisní prohlídku zdarma nebo pojištění splácení při ztrátě zaměstnání za nulu. Je to nejlepší nabídka, jakou jsme kdy na trh pro vozy do pěti let stáří dali.

Je na trhu nedostatek aut kvůli výpadku výroby? Jsou delší čekací doby?
Na trh působí více faktorů. Kromě toho, že se nevyrábělo, ho už dva roky ovlivňují přísnější emisní normy WLTP. Kvůli nim byl výpadek dodávek u některých motorů a verzí už dříve. A situaci ještě komplikuje přechod na elektromobilitu, což zase vedlo k nadprůměrnému předzásobení aut se spalovacími motory u dealerů před koncem loňského roku. Takže na trhu jsou skladové zásoby konkrétních aut, která jsou k dispozici hned, ale pokud si chce klient specifikovat vlastní vůz do výroby, musí počítat s delší dodací lhůtou.

Brzdí vás to v uzavírání nového byznysu?
Naší prioritou je maximálně rychle opět nastartovat produkci. Místo plošných slev se ale soustřeďujeme na atraktivní financování. Chceme dát zákazníkům dlouhodobou jistotu a férovost. To vše je klíčové také pro to, abychom dlouhodobě udrželi zůstatkové hodnoty aut.

Jak se na trhu projevil výpadek výroby nové octavie, na kterou hodně lidí a firem čeká?
U firemních klientů a jejich flotil kvůli tomu vidíme pochopitelně pokles. Ale Škoda Octavia je tak oblíbená, že na ni klienti čekají a nepřecházejí k jiným modelům. Nastavili jsme u ní vysokou zůstatkovou hodnotu, takže splátky jsou příznivé. Jejich výše je prakticky stejná jako u předchozí generace.

Takže raději dáte výhodnější leasing, což vám pravděpodobně sníží zisk, než byste odepisovali hodnoty aut při slevách?
Potřebujeme všichni tuto dobu ustát, a to včetně dealerů. My se soustřeďujeme na naši práci, tedy co nejvýhodnější financování. Všichni hledáme balanc mezi nabídkami pro klienty a finančním výsledkem. Určitě letos nebude náš byznys o tom, snažit se maximalizovat zisk.

Jaké očekávání na letošek z hlediska hospodaření máte?
Odhady stále zpřesňujeme, důležitý bude červen, ale nečekám, že bychom se do šesti měsíců dostali na předkrizová čísla. Je to po několika letech růstu nová situace na celém trhu.