Deset nejúspěšnějších českých kampaní na české i světové crowdfundingové scéně si od lidí z celého světa odneslo už přes 100 milionů korun. Přispěla k tomu i čerstvě ukončená kampaň obrozené hodinářské značky Chronotechna, která pro své „nejtemnější“ hodinky na světě získala 8,5 milionu korun.

Zařadila se tím mezi nejúspěšnější české crowdfundingové kampaně vůbec.

Čtěte také: Router servírovaný jako sendvič. Jak Češi opakují úspěch na Indiegogo

Jak moc úspěšná byla? To se dozvíte z našeho žebříčku top 10 nejúspěšnějších českých crowdfundingových kampaní, který jsme se sestavili ve spolupráci s největšími českými i světovými platformami.

Jen v nich nenajdete ty firmy, které sice pocházejí z Česka, v kampani ale mají jako zemi původu uvedený jiný stát (většinou USA).


Top 10 českých kampaní na crowdfundingu

1. Kingdom Come: Deliverance
vybráno: 36 700 000 Kč
přes: Kickstarter
rok: 2014

Historicky největší český crowdfundingový úspěch patří RPG hře Kingdom Come: Deliverance od vývojářů z Warhorse Studios. V úvodu chtěli vybrat „pouze“ 300 tisíc liber, nakonec získali takřka čtyřnásobek.

Jak přiznal hlavní muž Kingdom Come David Vávra, kampaň byla pro projekt klíčová. Bylo to totiž hop, nebo trop – buď peníze vyberou, nebo s vývojem hry končí. Nakonec se vše povedlo, a české dílo se tak mohlo zařadit mezi nejúspěšnější hry na hráčské platformě Steam.


2. Turris Omnia
vybráno: 28 000 000 Kč
přes: Indiegogo
rok: 2016

Původně to měl být jen výzkumný projekt, nakonec se dočkal i komerčního nasazení. A k tomu pomohla i nejúspěšnější kampaň českého projektu na serveru Indiegogo.

Turris Omnia je produkt českého internetového sdružení CZ.NIC. Jedná se o zabezpečený router kombinující například funkci síťového úložiště se slotem na SIM kartu, která umožňuje vytvořit záložní mobilní připojení k internetu. Lidé si jich na crowdfundingu objednali téměř 4500 kusů a po skončení kampaně šel český inovativní router i do komerčního prodeje za více než sedm tisíc korun.


3. Chronotechna
vybráno: 8 650 000 Kč
přes: Kickstarter
rok: 2018

Oživená česká značka, která s tou původní ale nemá kromě názvu nic společného, ukončila svou kampaň teprve v pátek 30. listopadu. Díky vybraným v přepočtu téměř 9 milionům korun se zařadila na třetí místo v našem přehledu. Kampaň se navíc stala nejrychleji zafinancovanou, když cíl 19 tisíc dolarů přispěvatelé naplnili během 10 minut od spuštění.

„Není to tak, že by nám to spadlo samo do klína. Připravovali jsme se na to celý rok, měli jsme sestavené základní PR ve Spojených státech, odkud je nejvíc přispěvatelů,“ vysvětluje Šich.

„Je to ale  skvělý úspěch, jsme za něj rádi a děkujeme. Pro nikoho z nás to není hlavní projekt, teď se z něj ale možná stane,“ říká k právě skončené kampani autor projektu Pavel Šich. Příběh obrozené Chronotechny si na našem webu budete moci přečíst už brzy.


4. Turris MOX
vybráno: 8 250 000 Kč
přes: Indiegogo
rok: 2018

Sdružení NIC.cz patří i čtvrtá příčka našeho žebříčku, tentokrát za jeho router Turris. Ten je lehčí a hezčí než jeho předchůdce a funguje jako skládačka.

Zájem o něj opět předčil očekávání. Vývojáři na platformě Indiegogo získali přes 370 tisíc dolarů, čímž svůj cíl splnili na 144 procent. O novém routeru jsme detailně psali zde.

 


5. Poslední film Jana Švankmajera Hmyz
vybráno: 7 500 000 Kč
přes: Indiegogo
rok: 2016

Režiséru Janu Švankmajerovi bylo už přes 80 let, když se rozhodl získat peníze na svůj další film pomocí moderních internetových platforem.

Na celkový rozpočet filmu ve výši 45 milionů korun přispěla například i Česká televize nebo Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie. Film vstoupil do kin letos, mnoho kladné kritiky ale nesklidil.


6. Spolum Drum
vybráno: 7 450 000 Kč
přes: Indiegogo
rok: 2017

Trochu v ústraní mediálního zájmu zůstal inovativní buben Spolum Drum Alexandra Jerechinskeho. Netradiční a futuristicky vypadající hudební nástroj, který se ladí pomocí magnetů, má sloužit především k relaxaci a rozjímání.

A že má své obdivovatele, se potvrdilo v kampani na Indiegogo, kde loni v srpnu svůj cíl splnil na plných 1800 procent, a od lidí tak získal necelých 7,5 milionu korun.


7. Barefoot konopné tenisky Bohempia
vybráno: 4 000 000 Kč
přes: HitHit
rok: 2018

Mezi nejúspěšnější české projekty na crowdfundingových serverech se letos na podzim zařadily i konopné barefoot tenisky od značky Bohempia podnikatele Tomáše Rohala. Bez necelých 50 tisíc korun vybral čtyři miliony, a o 800 procent tak překonal cílovou částku.

„Díky tomu, že se nám povedlo vybrat tak velkou částku, jsme schopni navýšit produkci a vyrobit i další varianty nových barefoot produktů,“ slibuje Rohal svým fanouškům, kterých jen v kampani přispělo 1600.


8. Project L
vybráno: 3 700 000 Kč
přes: Kickstarter
rok: 2018

Do našeho top 10 výběru se dostala i abstraktní strategická hra Project L od společnost Boardcubator.

Autor Adam Španěl dokázal svou strategickou deskovou hrou připomínající tetris zaujmout přes tři tisíce lidí, kteří mu poslali téměř 3,75 milionu korun. Díky tomu by hra měla v příštím roce dorazit na pulty obchodů.


9. Trabantem napříč Tichomořím
vybráno: 2 800 000 Kč
přes: Startovač

Posádky ze dvou trabantů, jednoho malucha a jedné Jawy 250 vybraly místo požadované částky 500 000 korun nakonec téměř tři miliony.

Výlet do Tichomoří nebyl jejich první výpravou a cestovatelé za sebou mají silnou komunitu fanoušků, což se projevilo na výsledném úspěchu. „Povědomí o naší značce jsme budovali několik let, lidé ji znali a věřili, že když už máme za sebou předchozí tři projekty, vznikne i tento,“ vysvětluje úspěch strůjce projektu Dan Přibáň.

Úplně poprvé zkusil Přibáň využít crowdfundingovou kampaň na cestu po Jižní Americe v roce 2012. V době, kdy byl český crowdfundingový svět ještě v plenkách, vybral na serveru Indiegogo 130 000 korun.


10. Trabantem tam a zase zpátky
vybráno: 2 500 000 Kč
přes: Startovač
rok: 2018

Stejně jako v předchozím případě i na svou poslední, letošní výpravu z Indie do Prahy vybral tým kolem žlutých trabantů čtyřikrát víc, než žádal. Na Startovači je podpořilo přes tři tisíce fanoušků.

„Myslím si, že v poslední době crowdfunding devalvuje. Měl by to být váš projekt, který si sami uděláte, nemělo by to být tak, že vy něco chcete a ostatní vám to mají zaplatit, a že když to nezaplatí, tak to nebude,“ přemítá Přibáň, který by se svým týmem na cestu prý vyrazil i v případě, že by kampaň potřebné finance nepřinesla.

 


Upozorňujeme, že jsme v rámci žebříčku vynechali platformy typu Fundliftu, kde lidé za finanční podporu projektu/produktu získají podíl ve firmě, a ne samotný produkt či jiné zboží a službu.

S přispěním Kláry Elšíkové