V místnosti si ho pro jeho klidnou povahu možná ani nevšimnete, na silnici jej ale přehlédnout nelze. Miliardář Jiří Mareš miluje rychlá auta a užívá si jich naplno. Vítejte uvnitř jeho motoristické duše.

Levá brzda, pravá plyn. Zatímco nohy kmitají v kadenci, kterou mozek pozorovatele pomalu nezvládá zpracovávat, ruce zběsile krotí vibrující volant, jenž dává najevo každou nerovnost tratě. Sedmdesát tři zatáček. Rychlost místy přes tři sta kilometrů za hodinu. Bezmála jednadvacet kilometrů s převýšením tři sta metrů a neustále se měnící podmínky na asfaltu.

Tohle je peklo. Přesněji Zelené peklo. „Na žádném jiném okruhu nemám takový respekt,“ přiznává programátor a podnikatel Jiří Mareš, řítící se po proslulé německé Nordschleife. „Dokonce když jedu s instruktorem a sedím na sedadle spolujezdce, zavírám v jednom místě oči,“ poukazuje na takzvanou Fuchsröhre, kde auta po intenzivním klesání přejíždějí ve vysoké rychlosti do prudkého stoupání.

Ne nadarmo se říká, že Liščí nora dělí jezdce na piloty a držitele řidičských průkazů. „Na tomhle okruhu bych se zkrátka nechtěl rozbít, to je auto minus,“ dodává Mareš krátce poté, co se jeho sporťák po přejetí obrubníku sklouzne po trávníku a bokem lehce škrtne bariéry. Karambol, který pár sekund poté, co vysedne ze svého závodního simulátoru, přebolí.

O dva dny později, kdy na Nürburgring vyráží skutečně, by ale mohl znamenat statisícové, dost možná milionové, škody. I proto nyní spoluzakladatel Livesportu, globálně největšího poskytovatele rychlého sportovního servisu, sbírá ve své kanceláři jedno virtuální kolo za druhým, aby se na nástrahy ikonické trati, na níž v srpnu 1976 děsivě havaroval i slavný Rakušan Niki Lauda, co nejlépe připravil.

„Nordschleife je psychicky hodně náročný okruh. Přes dvacet kilometrů se proplétáte desítkami zatáček a mezi ostatními auty, přičemž pořád musíte udržovat maximální koncentraci. Tím spíš, když člověk skoro v každé zatáčce viděl na YouTube, ale i v realitě vysypané auto,“ přibližuje čtyřiačtyřicetiletý byznysmen, jenž má v severní části Nürburgringu odjeto něco málo pod sto kol.

Forbes Digital Premium