„Cítím, jak mnou prostupuje rychlost, nemyslím na minulost ani na budoucnost, jsem v přítomnosti, tady a teď,“ popisuje závodní jezdec Roman Staněk. Právě díky němu má Česká republika po více než deseti letech zase jezdce v šampionátu, považovaném za vstupní bránu do formule 1.

Osmnáctiletý rodák z vesničky Zašové u Valašského Meziříčí závodí od dětství. Už v osmi letech jezdil motokros, aby pak v deseti letech usedl do motokár. „K vůni benzinu mě to táhlo odmala,“ říká talent, kterého vášeň pro rychlou jízdu v roce  2015 dovedla na mezinárodní motokárové závody v Itálii. Do svých patnácti let jezdil na vrcholové úrovni motokár a pak nastal přestup do formule 4.

V ní vydržel jen rok, po němž povýšil do formule 3, se kterou závodil po celém světě a loni vyhrál první místo v italské Imole. Dnešním přestupem do formule 2 je Staněk opět o kousek blíž prestižní „ef jedničce“, nabírající opět na oblibě nejen díky posunu k ekologickým palivům, ale třeba i díky netflixovému seriálu Formule 1: Touha po vítězství.

„Je to výzva a další posun k cíli, ale znamená pro mě taky tvrdou dřinu,“ je si vědom Staněk, který nadále pojede za italskou stáj Trident. „Ve dvojce musím zajíždět výsledky a na konci roku být v celkovém pořadí co nejvýš, k postupu do formule 1 je taky potřeba obrovský sponzor,“ konstatuje a dodává, že účast ve formuli 2 stojí ročně od jednoho a půl do dvou a půl milionu eur.

„Soutěží jedenáct týmů, všichni mají stejná auta Dallara F2, ale zevnitř je každé jinak nastavené, to je know-how týmu, že si to umí vytunit. Chybí posilovač řízení, takže je to docela fyzicky náročné, stejně jako aeorodynamika a ground effect, kdy je přisáté auto k zemi, to je zase náročné na krk a na paže,“ popisuje zkušenosti jezdců.

I proto má dvakrát denně speciální tréninkový plán přímo od Tridentu, se kterým ho první závod čeká v březnu a poslední čtrnáctý pak v listopadu. „Je strašně důležité mít naučené zatáčky a vizualizace, mozek nepozná rozdíl, takže když si ty koleje vyjedu v hlavě, mám pocit, že už jsem tam byl,“ říká mladý závodník, jehož vzorem je mistr světa ve formuli 1 Max Verstappen. 

„Ve dvojce jsou závody delší než ve trojce a obsahuje už také zastávky v boxech, takže závod je daleko zajímavější a strategie hraje obrovskou roli. Je potřeba větší fyzická i psychická příprava a více výdrže,“ přibližuje Staněk, co ho teď v kariéře čeká.

Opřít se může i o rodinu: otec s ním jezdí na každé závody, ať už do Bahrajnu, Austrálie, Saúdské Arábie, nebo Monaka. Ve škole zároveň Staňkovi povolili rozložit si čtvrtý ročník do dvou let.

„Ve formuli 3 ani 4 žádný od nás nikdo další není, což je škoda,“ konstatuje spolu s přáním, aby bylo Čechů v motorsportu víc. Doposud jediným tuzemským závodníkem, který to dotáhl do formule 1, byl před dvaadvaceti lety Tomáš Enge.