Mercedes-Benz se se svými elektromobily posouvá do nové éry. Odstartovalo ji čtyřdveřové kupé CLA.
Že v případě nové generace Mercedesu-Benz CLA půjde o něco velkého, automobilka naznačuje minimálně rok. Naposledy na podzim upozornila na to, co u elektromobilů řeší všichni nejvíc: na dojezd na jedno nabití a rychlost dobíjení. K exhibici použila ještě maskovacími polepy pokrytý vůz s vědomím toho, že v danou chvíli zase až tolik nešlo o to, jak auto vypadá.
Technici elektromobil vzali na slavný okruh Nardò na jihu Itálie, jehož délka činí 12,6 kilometru a který patří automobilce Porsche. Nardò má sice tvar kruhu, ale díky naklopení vysokorychlostní tratě na něm není potřeba zatáčet, takže ideální místo pro prolamování rekordů.
Rekord padl i tentokrát. Elektromobil totiž za čtyřiadvacet hodin, během nichž kroužil po trati, urazil 3717 kilometrů. Tím překonal rekord, který do té doby s 3424 kilometry drželo Porsche Taycan. I mercedes samozřejmě musel během rychlé jízdy dobíjet. A také rychle. Konkrétně to zvládl během čtyřiceti nabíjecích zastávek po pouhých deseti minutách.
To byl test. Pro automobilku, pro media i pro budoucí zákazníky. Teď je tu realita a finální vůz. Když zůstaneme u stejných parametrů, Mercedes-Benz CLA posouvá standardy elektromobility. Je za tím hlavně nízká spotřeba, která se má v průměru pohybovat mezi 12,2 až 14,1 kWh na sto kilometrů. Na jedno nabití tak má urazit až 792 kilometrů.
Foto Mercedes Benz
Foto Mercedes Benz
Foto Mercedes Benz
MBUX SuperscreenFoto Mercedes Benz
Vděčí za to mnoha faktorům, ale jedním z těch hlavních je nový akumulátor s kapacitou 85 kWh, který je vybavený anodami, v nichž je oxid křemičitý smíchaný s grafitem. Oproti běžným článkům se stejným rozměrem tak nabídne energetickou hustotu 680 watthodin na litr (Whl), což je navíc o nějakých dvacet procent.
Zvyšovat dojezd pomáhá i nová dvoustupňová převodovka na zadní nápravě. Zatímco její první převodový stupeň umožňuje silné zrychlení typicky při pohybu ve městě hned od prvních metrů, ten druhý auto používá k přenosu výkonu při vysokých rychlostech hlavně na dálnici.
Jiné bude v CLA také brzdění, o které se bude starat hlavně inteligentní rekuperace pomocí systému brake-by-wire. Ten spočívá v tom, že brzdový pedál je od brzdového systému oddělený. Počítač pak během každého zpomalování spočítá ideální kombinaci rekuperace a brzdění pomocí běžných brzd.
Ve většině případů dá přitom přednost pouze rekuperaci a to i v případě, že se používá systém ABS nebo je silnice namrzlá. Auto tím bude získávat energii, která by při běžném sešlápnutí brzdového pedálu přišla na zmar. Automobilka dokonce tvrdí, že model CLA dokáže zastavit pouze pomocí rekuperace i při „prudkém brzdění“.
Efektivnější bude i nabíjení. Nové CLA totiž u mercedesu poprvé přijíždí s osmisetvoltovou architekturou, kterou do sériové výroby přenáší z koncepčního vozu Mercedes-Benz Vision EQXX. Akumulátor je díky tomu možné dobít pro dojezd až 325 kilometrů za deset minut prostřednictvím nabíjení s výkonem až 320 kW.
Rychlejšímu nabíjení bude pomáhat i vylepšený takzvaný tepelný management baterie, který používá zbytkové teplo pro její předehřev. CLA se díky tomu stane prvním vozem Mercedes-Benz, který má ve výbavě tepelné čerpadlo schopné získat energii z více zdrojů: odpadní teplo z pohonného ústrojí, z trakčního akumulátoru i z okolního vzduchu.
Zvenku na sebe CLA upozorní hlavně po setmění, kdy bude nejvíc patrná čelní maska s více než 140 svítícími hvězdičkami. Komu by to ale přišlo až moc infantilní, může LED podsvícení vypnout.
Novinka, která ale na první pohled není vidět, je takzvaný frunk, zavazadlový prostor pod kapotou, kde spalovací auta mají obvykle motor. Mercedesu se podařilo ho vymodelovat do solidní kapacity 101 litrů, takže není problém do něj dát například sportovní tašku.
Foto Mercedes Benz
Foto Mercedes Benz
Přední kufr. Front trunk. Prostě frunk.Foto Mercedes Benz
Uvnitř auta hlavní pozornost strhává obrazovka MBUX Superscreen, která pod velkou skleněnou plochou ukrývá tři displeje. Dva s úhlopříčkou čtrnáct palců na středu a před spolujezdcem jsou dotykové. Spolujezdec tak před sebou může sledovat filmy, hrát hry, vybírat hudbu například ze Spotify, případně používat desítky dalších aplikací.
A závěrem to, čím se dřív u aut běžně začínalo. Mercedes-Benz CLA v první vlně přijde na trh ve dvou čistě elektrických verzích. Ta silnější nabídne výkon 260 kW, zrychlení z nuly na sto za 4,9 sekundy a maximální rychlost 210 kilometrů za hodinu. S čistě spalovací variantou CLA už automobilka vůbec nepočítá. Útěchou tak může být alespoň fakt, že na konci tohoto roku v nabídce přistane ještě hybrid s benzinovým čtyřválcem.
Cena? Tu Mercedes-Benz zatím tají, ale očekává se částka někde mezi jedním a jedním a půl milionem korun.