Kongresovému centru Praha se vloni dařilo. S tržbami téměř 610 milionů korun si připsalo patnáctiprocentní růst. „Ani jsme nedoufali, že náběh po covidu bude tak rychlý,“ říká v rozhovoru pro Forbes generální ředitelka Lenka Žlebková.
Vedení Kongresového centra Praha přebrala Lenka Žlebková v pandemickém roce 2020, jako první žena ve více než čtyřicetileté historii budovy. A věří, že se jí povede dovést k výstavbě i novou multifunkční halu, která by z Vyšehradu udělala místo kongresů s největší světovou důležitostí.
„V následujících dvou třech měsících se bude lámat chleba,“ očekává Žlebková.
Čerstvá čísla o kondici Kongresového centra Praha jsou venku. Jak se vám vedlo?
Ve spoustě parametrech ještě lépe než vloni. A to už rok 2022 byl výjimečný, protože jsme hostili předsednictví Evropské unie. Nicméně loňský rok potvrdil, že to nebyla náhoda a že se kongresy do Prahy vracejí. Zaznamenali jsme největší růst v rámci hotelu, v tržbách o třicet procent. A v případě krátkodobých akcí rostli o patnáct.
To znamená v číslech co?
V tržbách 609,6 milionu korun, což je patnáctiprocentní růst za celou firmu.
A zisk? Loni jste vydělali téměř osmdesát milionů.
Dosáhli jsme asi devadesáti milionů korun. Do loňských nákladů jsme ale započítali i opravnou položku na 48 milionů korun, které jsme dosud vydali za projekt výstavby nové haly. Účetní zisk je tedy zhruba 41 milionů korun.
Jaké byly nejúspěšnější akce loňského roku?
Hostili jsme 261 eventů, nejvýznamnějším byl Světový silniční kongres, na který zavítalo přes čtyři tisíce delegátů ze 120 zemí světa – mezi nimi i čtyřicet světových ministerských delegací. A lokální česko-slovenský pavilon byl největší v historii. Takto rozsáhlý kongres vždycky generuje skvělé tržby.
Máme samozřejmě ambiciózní cíle a já osobně je mám hodně vysoké, ale předčilo to naše očekávání. Zvlášť se vzpomínkou na covidové roky 2020 a 2021. Ani v nejhezčím snu jsme si nedovolili doufat, že náběh po covidu bude tak rychlý.
Jak se vám daří letos? Přece jen už vidíte výsledky za první půlrok…
Čísla vypadají skvěle. Víme už, že od ledna do května máme o šedesát milionů víc na tržbách, než jsme měli v loňském roce. Věřím, že výsledky budou zase lepší.
Kongresový svět je tedy zpátky v plné síle?
Ano, takto se to dá jednoznačně říct. Vidíme, že větší kongresy se vracejí a je to vidět na průměrné útratě klienta na jednu akci. Letos vyděláme v průměru 2,5 milionu korun za jednu akci. Praha je v první pětici kongresových destinací v Evropě a šestá na světě.
Kdo jsou momentálně její největší konkurenti?
Vídeň, Paříž, Lisabon, Barcelona, Londýn, Madrid – to jsou léta nejpopulárnější kongresové destinace.
Jaké má Praha nevýhody?
Z pohledu opravdu velkých kongresů, což jsou čtyři i pět tisíc účastníků, je to nedostatečná výstavní plocha. A stále ještě nedostatek leteckých spojů ve srovnání s jinými metropolemi. Nevýhodou je i velikost lokálního trhu z pohledu ambasadorů, vědců nebo lékařů, kteří dokážou dostat kongres do své destinace.
Na druhou stranu Praha dokáže upoutat památkami, kompaktní rozlohou, skvělou městskou dopravní infrastrukturou i kvalitou služeb. A stále máme za špičkové služby nižší ceny než například v Paříži. I proto dokážeme vyhrát nad světovými metropolemi.
Politici nedávno oprášili plány na novou výstavní halu, která by umožnila pořádat i velké kongresy. To je ale spojené s dohodou mezi akcionáři, tedy Prahou a státem, o výměně pozemků…
V následujících dvou třech měsících se bude lámat chleba. Naši akcionáři už mají finanční posudek nacenění podílů a budou se jistě snažit o shodu, aby se stoprocentním akcionářem KCP stalo město.
Co by to znamenalo?
Plány máme připravené tři roky, ale potřebujeme souhlas akcionáře. Bez dohody, ať už bude jakákoli, se nemůžeme pohnout dál. Jsme ale pozitivní a věříme, že tu nová výstavní hala bude stát včetně revitalizovaného prostoru v okolí Kongresového centra.
Máme na to připravenu zatím miliardu korun, zbytek – zhruba dvě stě až tři sta milionů – bychom řešili s akcionářem. Jednou z možností je i komerční úvěr. Já ale pořád říkám, že tyto peníze v současné budově můžeme utratit vždycky, ale nikdy nám to už nevygeneruje více tržeb, jsme obsazení po celý rok.
Máme ale spočítáno, že investice do nové multifunkční haly nám přinese zvýšení tržeb až o čtyřicet procent.